Volvo med sterkere E85-motor

Volvo lanserer et langt kraftigere E85-alternativ i V70 og S80.

Mens Volvos eneste E85-alternativ i V70 hittil har vært en litt blodfattige 2,0-liter med 145 hester, har ikke storbilen S80 noen motorer som er kompatible med bioetanol, eller såkalt E85.

2,5FT

Det er det nå slutt på, og det er den 2,5 liter store turbofemmeren som skal bekle rollen som miljømotoren i Volvo V70 og S80. Navnet blir 2,5FT og ytelsene akkurat de samme som i en ordinær 2,5T. Volvo mener altså at 200 hestekrefter og 300 newtonmeter får holde.

Ikke som Saab

Vis mer


En slik politikk står kontrast til hva Saab har valgt å gjøre med sine E85-motorer som gir betydelig mer krefter på biologisk drivstoff. Forbruksøkningen på om lag 30 prosent blir likevel den samme; den skyldes lavere energiinnhold i bioetanolen.

Manglende motivasjon

Det er ikke det at 200 hestekrefter ikke rekker for de fleste. S80 2,5T gjør 0-100 på 7,7 sekunder. Problemet er bare at mye av motivasjonen for å kjøpe E85-versjonen forsvinner. Rent økonomisk har man per i dag i Norge liten eller ingen gevinst av å kjøre på E85 etter at avgiftslettet for slike kjøretøy ble fastsatt til kun 10.000 kroner.

Vis mer


Mens Saab-kunder kan motivere kjøp av E85 biler med høyere effekt som man forøvrig ikke betaler avgifter for, er det altså stort sett det omdiskuterte miljøargumentet Volvo må ty til.

Bare kanskje til Norge

Derfor er det heller ikke sikkert at 2,5FT blir importert til Norge og den norske importøren er fortsatt i tenkeboksen. Dersom man bestemmer seg for å importere, er motoralternativet klart for levering litt før sommeren.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder