Volvo med spennende hybridkonsept

Miljø er det heteste temaet på årets Frankfurt-utstilling. Her er Volvos bidrag, ReCharge Concept, basert på kompaktklassebilen C30.

Til tross for at flere motorsterke biler som skal vises på Frankfurt-messen er presentert de siste dagene, er det miljø som er det viktigste satsningsområdet på årets bilutstilling. Spesielt populært er det med hybrider. Volvo har vært merkelig tause i forkant av denne utstillingen, men nå viser de frem et konsept som burde heve en god del øyenbryn.

Omvendt

Volvo tar nemlig sin hybridbil et hakk lenger enn de fleste. I stedet for å bruke en elektromotor som hjelp for forbrenningsmotoren, snur man opp ned på ideen og bruker forbrenningsmotoren som en sikkerhet for el-motorene.

Fire el-motorer

Vis mer

Volvo med spennende hybridkonsept

  1. Store bilder


Ja, for det er flere av dem. Fire stykker for å være nøyaktig, og de sitter montert i hvert sitt hjul. Hjulmonterte el-motorer er ikke noe nytt og har vært vist i flere studier allerede. En slik løsning anses av mange for å være fremtiden.

Ganske rask

At C30 med denne teknikken blir firehjuldreven, får vi ta som en bonus. Morsomt er det også at ytelsene blir ganske friske. 0-100 går på 9 sekunder og toppfarten ligger på 160 kilometer i timen.

1,6-liters E85-motor

Volvos motorer henter energi fra en batteripakke som sitter oppå bakhjulsopphenget og skal klare å drive en C30 i 100 kilometer. Når batteriet har 30 prosent kapasitet igjen, startes en 1,6-liters E85-kompatibel forbrenningsmotor. Denne driver ikke bilen direkte, men fungerer som et aggregat og lader opp batteriene slik at elekromotorene kan fortsette å drive bilen. Forbrenningsmotoren kan også styres manuelt slik at føreren kan velge selv når han vil koble den inn.

Plug-in

Vis mer


Interessant og ikke minst tidsriktig er det også at batteripakken kan lades ved hjelp av en vanlig strømkabel når bilen står stille. Fullading av tomt batteri tar tre timer, men allerede etter én time er det halvfullt.

0-0.55 liter per mil

Å bruke forbrenningsmotoren til å drive en generator som så igjen lader opp batteriene, kan virke bakvendt, men sannheten er at en slik løsning er mer energieffektiv enn en tradisjonell overføring mellom forbrenningsmotor og drivhjul. Resultatet er at drivstofforbruket vil variere mellom 0 og 5,5 liter per mil, avhengig av hvor langt og selvsagt hvor hardt man kjører.

15 mil på 2,8 liter

Vis mer


Bilens rekkevidde på 100 kilometer gjør at de aller fleste turer vil bli gjennomført uten innblanding av forbrenningsmotoren og dermed forbruk av bensin eller bioetanol. Også på lengre turer har man fordel av det høye ”minstefradraget”. Volvo hevder at en tur på 15 mil kun vil kreve 2,8 liter drivstoff hvilket gir et snittforbruk på hele turen på 0,19 liter per mil.

Volvo ReCharge Concept vises på Frankfurt-utstillingen som åpner 13. september. Volvo sier ingenting om hvor realistisk konseptbilen er eller hvor langt unna teknikken er serieproduksjon. Vi tipper det tar noen år.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder