Vis mer

Volvo med selvkjørende bil

Skal vi tro glødende oppspilte ingeniører tilhører fremtiden den "førerløse" bilen.

Proppet med radarer og kameraer skal fremtidens bil gjøre førerens nærvær overflødig. En overdrivelse? Ja, selvsagt, og det presiserer Volvo også nå når de viser frem det neste utviklingstrinnet i veien mot den selvkjørende bilen. Føreren er alltid sjefen, og kan til enhver tid ta tilbake kontrollen.

Selvkjørende bil rett rundt hjørnet

Hva er det så Volvo har ristet ut av ermet denne gangen? Jo, en "trafikkork-assistent" eller kø-assistent. (Traffic Jam assistance system). Prinsippet er enkelt: Under køkjøring, i hastigheter opptil 50 kilometer i timen, klarer bilen seg selv og føreren kan slappe av. Funksjonene gass, brems og styring håndteres av bilens systemer med innmating av informasjon via radar- og kamerasensorer. Disse funksjonene er ifølge produsenten bortimot ferdigutviklet og skal introduseres på produksjonsbiler allerede i 2014 - om mindre enn to år.

Vi har testet Volvos fotgjengerradar

Det meste finnes allerede

Kø-assistenten fores med informasjon fra radarer og kameraer og holder bilen i rett hastighet og på rett hastighet, helt på egenhånd, hevder Volvo. Foto: Volvo Vis mer


Det fine er at det meste av dette eksisterer allerede, og da nye Volvo V40 ble presentert nylig (og vi har prøvkjørt den), var hovedbestanddelene i systemet på plass. Det dreier seg om den adaptive fartsholderen, som automatisk holder en på forhånd innstilt avstand til bilen foran, og den aktive vingleassistenten (Lane Keeping Aid), som styrer bilen tilbake på riktig kurs hvis den beveger seg ut av filen. Eventuelle biler ved siden av overvåkes også selvfølgelig.

Tysk test av nødbremsassistenter: Vinneren er...

Volvo-fokus på full automatikk

RETT RUNDT HJØRNET: Den bronsefargede Volvoen av modell S60 følger her trafikken uten at føreren behøver å gjøre noe som helst, ifølge produsenten. Den fullautomatiske kø-assistenten skal bli tilgjengelig allerede i 2014. Foto: Volvo Vis mer

Disse funksjonene er altså koblet sammen i det Volvo presenterer som en kø-assistent, som altså gjør det mulig for føreren å slappe av under kjøring i saktegående kø - i hastigheter opp til 50 kilometer i timen. I praksis betyr dette altså at bilen kjører helt på egenhånd, og vi har det nyeste eksempelet på en selvkjørende Volvo. Dette er noe Volvo har et sterkt fokus på, ifølge Volvo Car Corporations øverste ansvarlige for forskning og utvikling, Peter Mertens.

Les også: Volkswagen på autopilot

Skape tillit

– Vårt mål er å bli markedsledere på området helautomatisert bilkjøring (autonomous driving) ved å bevege oss lenger enn konsepter og bli pionerer på teknologi kundene faktisk vil få tilgang til, sier Mertens. – Det er vesentlig å gjøre disse tekniske egenskapene enkle i bruk og driftssikre for at kundene etterhvert skal få tillit til selvkjørende biler, fortsetter han.

Kan unngå millioner av kollisjoner: Volvo leder an

Full-automatiseringen på vei

Kø-assistenten Volvo nå presenterer er den andre teknologien innen Volvos full-automatiseringsprogram. Den første var "veitog"-teknologien demonstrert innenfor rammene av det såkalte SARTRE-prosjektet, som vi har omtalt tidligere. SARTRE står for Safe Road Trains for the Environment.

Volvos kø-assistent er en del av Volvos skalerbare produktarkitektur (SPA), som skal introduseres i 2014. Her skjer det mye spennende og DinSide vil selvfølgelig prøve ut de nye teknologiene ved første anledning.

Idag selges faktisk allerede småbiler, som VW up!, som kan bremse helt av seg selv