Volvo med mislykket vannavvisning

Volvo satser tungt på ulik sikkerhetsteknologi. Derfor er det pinlig når det viser seg at en av teknologiene ikke fungerer.

Mange vil kanskje betrakte temaet for dagens artikkel som en lite viktig kuriositet. Vi mener imidlertid at temaet er interessant. Hvorfor? Fordi det er svært sjeldent at bilprodusenter - ikke minst selvoppnevnte premiumprodusenter - introduserer teknologier som i ettertid viser seg å ikke fungere etter hensikten.

Dette til tross for at det på mange måter er knyttet stress og press til moderne og nyskapende teknologi. Det er nemlig knyttet stor prestisje til det å være det første bilmerket som introduserer ny teknologi som i ettertid viser seg å være genial. Volvo er for eksempel svært stolte over at de var først ute med å introduserte sikkerhetsbeltet, mens Mercedes-Benz aktivt markedsfører det faktum at det var de som ga verden både kollisjonsputen og de pyrotekniske beltestrammerne.

Gjør grundige analyser

Vis mer


DinSides motorredaksjon er svært opptatt av teknologi og anser det som nyttig hjernetrim å forsøke å finne ulemper og problemer knyttet til all ny bilteknologi som introduseres. Det som imidlertid har vist seg, er at bilprodusentene vanligvis gjør særdeles grundige analyser før de introduserer nye teknologier. Uansett hvor hardt vi pisker hjernecellene, klarer vi derfor svært sjeldent å finne tungtveiende innvendinger mot nye oppfinnelser.

Mye som kan gå galt

Med tanke på den avanserte teknologien dagens bilprodusenter fyller bilene sine opp med, er det imponerende hvor sjeldent de dummer seg ut. Tenk for eksempel på radarbasert avstandsholder-teknologi og hvor alvorlig det ville vært om denne ikke fungerte hundre prosent korrekt. Eller hvor farlig det ville vært om kollisjonsputer utløste når de ikke skulle? Eller hvilke situasjoner som ville oppstått om antiskrens-systemet skulle koblet seg inn i utide - eller bremset ned feil hjul?

Når man tenker over det, så er det ufattelig mye som kan gå galt i en moderne bil - og ufattelig sjeldent at det faktisk går galt.

Water Repellent Glass

Fra lanseringen av den ansiktsløftede S60, V70 og XC70 i Mainz våren 2004. Her en Volvo V70. Vis mer


Derfor kjente vi spenningen stige da vi nylig kom over et eksempel på at en bilprodusent muligens kunne ha dummet seg ut. I sammenheng med vår test av nye Volvo XC60 registrerte vi nemlig at vårt testeksemplar var utrustet med vannavvisende sidevinduer i fordørene. I løpet av testen fikk vi nok en gang bekreftet at denne teknologien fungerer helt utmerket. I stedet for å renne nedover sideruten, danner vannet små perler som effektivt fjernes av fartsvinden.

Denne teknologien, som av Volvo kalles Water Repellent Glass (WRG), ble introdusert våren 2004 i sammenheng med ansiktsløftingen av Volvo S60, V70 og XC70. Vi var til stede på denne lanseringen, som foregikk i Mainz i Tyskland.

BLIS

Bildet viser BLIS-kameraet. Vis mer


En av årsakene til at vi husker denne lanseringen godt, er at Volvo samtidig lanserte sin BLIS-teknologi (Blind Spot Information System). Fordi Volvo var først ute med en elektronisk blindsoneassistent, lot vi oss fascinere av den kamerabaserte teknologien. Samtidig lot vi oss skuffe over at BLIS tidvis produserte feilvarslinger, noe vi også har fått bekreftet i sammenheng med Volvo-tester i ettertid.

BLIS ble altså en av svært få sikkerhetsteknologier vi har vært borti som viste seg å ikke være hundre prosent velfungerende og gjennomtenkt.

Forøvrig har konkurrerende bilprodusenter i ettertid introdusert blindsoneassistenter som fungerer langt bedre. Disse teknologiene er ikke basert på bruk av kameraer som hos Volvo, men på radarer plassert inne i bakfangeren.

Annen type vannavvisning

Volvo XC60. Test publiseres snart. Vis mer


Men, dette ble en lang avsporing. Det vi egentlig skulle frem til, er at vi husket fra denne lanseringen at de vannavvisende sidevinduene gikk hånd i hånd med vannavvisende sidespeil. For sidespeilenes vedkommende hadde imidlertid Volvo satset på en helt annen WRG-teknologi. Fordi sidespeilene ikke nyter godt av fartsvind, kunne ikke Volvo satse på vannperling. I stedet valgte Volvo å sette speilglassene inn med en tynn film som fikk vannet til å fordele seg jevnt utover hele speilflaten. Dermed skulle føreren slippe unna både dråper og rennespor, noe som skulle gi økt sikkerhet ved feltskifte og økt komfort ved rygging.

Sporløst forsvunnet

I sammenheng med vår XC60-test kunne vi imidlertid ikke se spor etter WRG-logoer eller WRG-teknologi i sidespeilene. Vi tok derfor en nærmere kikk på brosjyren "Volvos sikkerhetsguide", som er en 60-sider lang fullstendig oversikt over Volvos sikkerhetsteknologi.

- Ikke lenger tilgjengelige

Der fant vi som forventet en omtale av "Vannavstøtende sidevinduer foran". Vi fant imidlertid ingen omtale av vannavvisende sidesepeil. Vi antok derfor at vi hadde en interessant sak foran oss og ringte Volvo i Gøteborg. Der snakket vi med pressesjef Bo Larsen, som kunne fortelle oss følgende:

Volvo symbol for vannavvisende glass (Water Repellent Glass, WRG) Vis mer


- Disse sidespeilene er ikke lenger tilgjengelige i alle markeder. Dette fordi vi fikk mange tilbakemeldinger fra kunder som mente de fikk et grøtete og uklart bilde i sidespeilene. Vi forsøkte å fortelle kundene at de måtte passe på å bruke bilens elektriske speilvarmer-funksjon i den kalde årstiden, men dette viste seg å være en vanskelig pedagogisk utfordring. Vi bestemte oss derfor for å fjerne disse sidespeilene fra de nordiske og en del andre markeder, sier Larsen.

Larsen kan imidlertid opplyse at WRG-teknologien fortsatt leveres i Midtøsten og andre "varme" markeder, der de følger med på kjøpet om kunden har betalt for vannavvisende sidevinduer.

Flere eksempler?

Omsider fant vi altså et eksempel på at en bilprodusent hadde vært først ute med en tilsynelatende nyttig teknologi - men at denne i ettertid viste seg å ikke være tilstrekkelig uttestet.

Kjenner du til eksempler på bilprodusenter som i moderne tid har introdusert spennende og nyskapende løsninger som produsenten i ettertid har vært nødt til å forlate eller moderere? Send artikkelforfatter en epost eller skriv et innlegg i vår debatt.

Relaterte artikler:

  • S60, V70 og XC70 forfines
  • TEST: Volvo S80 D5, forvillet i blindsonen
  • DinSide Motors juveler