Volvo med automat på 2.0d

Det er ingen vanlig automatkasse vi snakker om. Volvo kommer nå med dobbelkløtsjkasse som også en del andre produsenter tilbyr til sine biler.

«Volvo henger litt etter på Co2-bekjempende teknologi»


KØBENHAVN (DinSide Motor):Kjært barn har mange navn og dobbelkløtsjkasser skjuler seg blant annet bak navn som DSG (VW, Skoda), S-Tronic (Audi), DKG (BMW) og SST (Mitsubishi). Nå kommer Volvo med en som de kaller Powershift som er utviklet sammen med Ford og Getrag. Foreløpig sitter kassa kun i C30, S40, V50 og C70, og kun koblet sammen med 2-liters dieselmotor med 136 hestekrefter og 320 newtonmeter.

Ikke i V70 og S80

Vi etterlyste umiddelbart denne kassen i V70 og S80 også, men representantene fra Volvo hadde fått munnkurv, og dermed må vi igjen si at V70 2,4 D med 163 hestekrefter fortsatt skal leveres med vanlig automatgir som koster 41.000 kroner, blant annet på grunn av stor økning i Co2-utslippet. Det øker fra 172 til 195 gram.

Powershift

Vis mer

Volvo med automat på 2.0d

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Kassa fungerer i prinsippet som to parallelle, manuelle girkasser. Den har to våtlamellkløtsjer som arbeider uavhengige av hverandre. Den ene koblingen regulerer første, tredje og femte gir og den andre tar seg av andre, fjerde og sjette.

Dette innebærer at samtidig som motoren gir full kraft og bevegelse i første gir, kan annet gir gjøres klar. Når den er satt i annet gir, forberedes det tredje, osv.

Powershift-kassa kan gire automatisk eller med spaken i manuell funksjon. Den kan ikke leveres med hendler bak rattet, eller med sportsknapp som kunne gitt kjappere girksift.

Komfort

Sportsknapp hadde vært å foretrekke siden dobbelkløtsjkasser kan settes opp til å gire ekstremt rask. Volvo har valgt en komfortabel vri på sin kasse som er bra, men man utnytter ikke teknologien til det fulle ved dette valget.

Kassen girer mykt og behagelig uansett turtall og belastning, og passer greit sammen med dieselmotoren. Vi har kun kjørt den i C30, men finnes altså i en rekke andre modeller med den samme motoren.

Sterk

Selv om kassa foreløpig ikke er annonsert sammen med noen andre motorer, velger vi å tro at det er noe på vei. Den tåler nemlig opptil 450 newtonmeter, noe som betyr at den klarer alle motorer Volvo har i stallen i dag. Største dieselmotor har i dag 400 newtonmeter og V8-motoren som sitter i S80 og XC90 har 440 newtonmeter.

Volvo sier de har oppnådd bedre ytelser i tillegg til lavere utslipp i forhold til vanlig automatkasse. Nå finnes det ikke vanlig automatkasse i bilene som har Powershift, men i forhold til manuell kasse går forbruket opp og ytelsene ned med Powershift. I C30 som vi har kjørt, går forbruket opp fra 0,57 til 0,59 og Co2-utslippet stiger fra 151 gram til 156 gram per kilometer.

Det bringer oss videre til det at Volvo henger litt etter på Co2-bekjempende teknologi. Biler i denne klassen skal ligge lavere, og BMW 118d er bilen man skal strekke seg etter. Den ligger på lave 119 gram.

Priser og lansering

Pristillegg for Powershift i C30 er 18.000 kroner, og i S40 og V50 koster kassa 20.000 kroner. Biler med Powershift-kasse kommer til Norge nå.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder