<b>TRIPLE BOOST:</b> Det er nøkkelordet bak Volvos nye motorteknologi. En 4-sylindret motor med 2,0 liter slagvolum som yter 450 hestekrefter - det er temmelig rått når vi snakker om serieproduksjon.  Foto: VOLVO
TRIPLE BOOST: Det er nøkkelordet bak Volvos nye motorteknologi. En 4-sylindret motor med 2,0 liter slagvolum som yter 450 hestekrefter - det er temmelig rått når vi snakker om serieproduksjon. Foto: VOLVOVis mer

Volvo med 2-liters motor på 450 hester

Volvo er en bilprodusent som er i en avgjørende fornyelsesfase. Her er nok et bevis.

Denne motoren skal demonstrere og validere Volvos nye vei fremover. Den er et teknologisk mesterstykke og noe bortimot et symbol på downsizing anno 2014.

Slår Mercedes, Audi og Porsche

Ikke nok med det: Den presterer å produsere 225 hestekrefter per liter slagvolum. Dersom det blir effektuttaket når motoren blir satt i produksjon, vil den slå både Audi og dens 200 hestekrefter per liter i TT Sportback Concept og - spesielt - Mercedes-AMGs 180 hester per liter i A 45 AMG ettertrykkelig.

Sistnevnte er fortsatt rekordholderen i serieproduksjon foran Porsche og sin GT2 RS (172,2 hester per liter).

Les mer her om Volvos pågående og bortimot revolusjonerende storsatsing

Beregnet på XC90

KAN FÅ 450 HESTER: Rekordmotoren kan komme til å debutere i helt nye Volv XC90 (bildet). Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Men altså: Foreløpig er ikke denne motoren benyttet i noen bil som er i produksjon. Det virker imidlertid overveiende sannsynlig at den i første omgang vil bli plassert i den nye stor-SUV-en XC90, som ble avduket med brask og bram tidligere i år.

Inntil videre kaller de motoren "Concept", men de har opplagt ikke utviklet den for moro skyld. Det fulle navnet er for øvrig High Performance Drive-E Powertrain Concept.

Volvo driver utvilsomt med mye spennende for tiden. For en tid tilbake var vi for eksempel passasjer i en Volvo som kjørte helt av seg selv ute i trafikken.

Doble turboer og kompressorer

Det er litt av et stykke teknologi Volvo har kommet opp med her. Teknologien kalles triple boost og er basert på en parallelliggende twin turbo til overlading.

Det smarte her er at det turboladerne har foranliggende kompressor som istedet for å overlade sylindrene, på en måte forhåndsmater turboene. Dette øker effektiviteten og forhindrer turboforsinkelse.

Motoren har selvsagt direkte bensininnsprøytning og denne foregår via en dobbel pumpe som jobber med et trykk på 250 bar.

Bilder av rekordmotoren:

FIRE SYLINDRE, 450 HK: Volvo Drive-E 450 hestekrefters høy-ytelsesmotor realiserbar takket være Triple Boost-teknologi. Foto: VOLVO
VOLVO DRIVE-E 450: Dobbel drivstoffpumpe Foto: VOLVO
FORLADER: Elektrisk turbo-kompressor Foto: VOLVO
BLÅSER HARDT: Mekanisk turbo fra uttakssiden Foto: VOLVO
KRAFT-BOOST: Mekanisk tvillingturbo Foto: VOLVO
Volvo Drive-E 450 hp High Performance Engine Concept - Dual Fuel Pump Foto: VOLVO
TRIPLE BOOST: Det er nøkkelordet bak Volvos nye motorteknologi. En 4-sylindret motor med 2,0 liter slagvolum som yter 450 hestekrefter - det er temmelig rått når vi snakker om serieproduksjon. Foto: VOLVO


Starter på 320 hk

I dag eksisterer denne motoren i en mer nøktern versjon med 320 hestekrefter. Volvo-konsernets direktør for forskning og utvikling, Dr. Peter Mertens, uttaler blant annet i en pressemelding:

– Da vi lanserte Drive-E motorfamilien, var målet vårt å levere de mest avanserte 4-sylindrede motorene på markedet basert på kriteriene forbruk og utslipp i forhold til ytelser og kjørbarhet. Vi visste at 320 hestekrefter bare var et utgangspunkt.

Mertens fortsetter også med å argumentere for reduksjon i størrelsen på motorene.

Det går mot elektrifisering

– Det høres kanskje rart ut, fortsetter han, men dette motorkonseptet på 450 hestekrefter er en viktig del av Drive-E utviklingsprogrammet. Nedskalering må innebære fortsatt attraktivitet og gi brukbart med krefter for å få til reduksjoner i utslipp i stor skala.

Mertens forklarer at kompakte drivlinjer frigjør plass som siden kan brukes til elektrifisering av bilene.

Vi kan med andre ord se frem mot en utvidet elektrifisering av Volvos produktspekter og det er jo interessant i seg selv i disse dager hvor den utfyllende rollen ladbare hybrider spiller i forhold til rene elbiler er i ferd med å bli stadig større.