VOLVO-PREG: Det er tydelig en Volvo, men den heter Polestar. Foto: Polestar
VOLVO-PREG: Det er tydelig en Volvo, men den heter Polestar. Foto: PolestarVis mer

Volvo elektrifiserer

Volvo lanserer Polestar 1

Volvo lanserte i går kveld sin Polestar 1, og det hele handler om elektrifisering.

Leie eller eie? Det er ett av spørsmålene Volvo ønsker at du tar stilling til når du eventuelt ønsker å anskaffe deg en Polestar 1. Bilen har fått et annet navn på merkevaren enn de øvrige bilene fra Volvo. Dette etter at Volvo for en tid tilbake kjøpte opp det svenske selskapet som lagde spesiallagde tuningdeler til nettopp Volvo.

Med oppkjøpet hadde Volvo en plan, og her er det første resultatet.

Heftig: Den oser kraft og ytelse, den nye Polestar 1. Foto: Polestar Vis mer

Kostbar

Ønsker du å kjøpe en Polestar 1, koster den deg rundt 1,4 millioner kroner. Ønsker du å leie, så foregår dette på et slags abonnements-vis, tilsvarende det et annet Volvo-merke, Lync & Co, har annonsert at de vil tilby.

Dette er tydeligvis en foretningsmodell Volvo har stor tro på, noe de lanserer selv også gjennom Volvo Care.

Om det lykkes eller ikke gjenstår å se.

En 90-serie?

Polestar 1 kan på flere måter anses som en Volvo 90-serie coupé, todørs naturligvis.

Det mest spennende er naturligvis at den er en ladbar hybrid med en oppsiktsvekkende elektrisk rekkevidde på hele 15 mil.

Selv om dette er etter den aldrende NEDC-normen er rekkevidden svært interessant. Det samme er ytelsene, når vi får oppgitt at 0-100 km/t skal gå unna på under 4 sekunder.

Da er det greit å vite at bilen drar på alle fire.

For å understreke de sportslige egenskapene er bilen også stablet opp på fire 21-toms hjul.

Glass eller ikke: Det er naturligvis valgfritt, men bilen kan leveres med et panoramatak som strekker seg helt bak til bakluken. Foto: Polestar Vis mer

Kraftige saker

Det står heller ikke på kraften.

Polestar opplyser at dreiemomentet er på svimlende 1000 Nm, og genererer 600 hestekrefter på det meste.

Vi må nok regne med at dette er kombinasjonseffekten fra forbrenningsmotoren og den elektriske driften samlet.

Bilen har blant annet tre batterier som leverer energi samtidig når det er påkrevet.

Det hører også med til historien at batteriene leverer 34 kW til sammen, så hva har Polestar gjort med tanke på vekten?

Lettvekter: Karbon-detaljer veier opp for vekten av batteriene. Foto: Polestar Vis mer

Karbon-kropp

For å slanke bilen så mye som mulig har Volvo valgt å lage bilen i CRFP, eller Carbon Reinforced Plastic, som det så fint heter - på godt norsk: Karbonfiber.

Dette er et lettvektsmateriale som gjort på den rette måten er særdeles sterkt.

Med all den vekten de sparer på dette kan de godt unne seg å putte på med så mye batterier de her har gjort. Polestar oppgir ikke den samlede vekten på bilen, men løst på denne måten er de garantert innenfor det akseptable.

I Polestar 1 kan du med andre ord få en glimrende pakke med nyvinninger både i konstruksjon og med tanke på drivlinje.

Så var det disse penga da.