Volvo for de unge fremgangsrike

Ja så kom den offisielle presentasjonen av den kompakte Volvoen som mange har ventet på. I denne omgang nok en gang med betegnelsen "konsept". Men skinnet bedrar nok ikke så mye denne gangen.

Volvo for de unge fremgangsrike

  1. Store bilder!


Vi viste for få dager siden bildet, som hadde lekket ut, av den nye Volvoen. Nå har produsenten altså offisielt presentert produktet som skal avdukes i Detroit og som går under navnet C30 Design Concept.

Dynamisk, hektisk

Bilen som skal hjelpe Volvo til å oppnå et salgsvolum på 600.000 biler per år vil være resultatet av et prosjekt som med denne presentasjonen har entret sin siste fase. Volvo sier ikke direkte at denne bilen ikke er noe for folk som er litt oppe i årene, som har et par barn, som har et avslappet forhold til tilværelsen eller som er fornøyd med det karrièretrinnet de befinner seg på. Det de derimot sier er derimot blant annet følgende: "Volvo C30-prosjektet tar sikte på en dynamisk kundegruppe med et hektisk byliv". og: "Volvo retter seg i første omgang mot single eller par uten barn, som ser bilen som et verktøy for å rekke sitt hektiske liv". Volvo har derfor henvendt seg til den kundetypen de ønsker å tilfredsstille; "storbymennesker med akselererende karrièrer".

Kundepaneler

Metoden er kundepaneler, som Volvo har arrangert i flere europeiske land, og som har vært sammensatt av folk som passer til beskrivelsene vi har gjengitt ovenfor. Disse velger ifølge Volvo bil på samme måte som de velger klær, møbler eller hjemmeelektronikk - ved å prioritere høyt design og varemerke. Resultatet er blitt det såkalte designkonseptet som nå skal presenteres for publikum, men som ikke er en konseptbil i betydningen fantasiobjekt. Dette er nok Volvo C30 slik den kommer til å bli vist i Paris i september, med en del røffe og "sporty" detaljer i tillegg. Interiøret fremstår som totalt realistisk og faktisk ganske konservativt.


Design med røtter i SCC

C30 Design Concept har en sporty design med to dører og fire individuelle sitteplasser, inspirert av sikkerhetskonseptbilen Volvo SCC. Stilen skal tilfredsstille den kundegruppen vi beskrev tidligere og som beskrives slik av C30s prosjektleder, Håkan Abrahamsson: "Dette er kunder som beveger seg mellom hjemmet, kontoret, møter, treningsstudioet og favorittutestedet i høyt tempo. Mange av dem beskriver sin ideelle bil som en "runabout" - en bil til å farte omkring med. Gruppen prioriterer frekk design og gode kjøreegenskaper, og kjører for det meste ikke flere enn to i bilen".

Presseinformasjonen fra Volvo sier ingenting om motorer, ytelser eller mål. Dette er jo et designkonsept...

En ting er ihvertfall sikkert: Her har marketing-folkene virkelig fått utfolde seg.

Produksjonsbilen vil som nevnt bli vist i Paris i september.

  • Her er flere store bilder av Volvo C30.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder