<b>NØDBREMSEASSISTENT:</b> Volvo er best i test og får blant annet skryt for varselsystemet. Foto: ADAC
NØDBREMSEASSISTENT: Volvo er best i test og får blant annet skryt for varselsystemet. Foto: ADACVis mer

Volvo er best i test

Volvos nødbremsassistent er best i test.

Den tyske bilinteresseorganisasjonen ADAC, norske NAFs moderorganisasjon, har for første gang gjort en sammenlikningstest av nødbremsassistenter.

De har testet systemene fra seks ulike bilprodusenter.

Under lupen er BMW, Audi, Mercedes, Volkswagen, Volvo og Infiniti.

    Nødbremsassistent (eller bremseassistent) er med på å bremse og stanse bilen når bremsepedalen trykkes brått inn. Et automatisk system registrerer den plutselige oppbremsingen og aktiverer raskt full kraft på bremsene. På den måten kan systemet redusere konsekvensene av en kollisjon betraktelig.

Testobjektene Foto: ADAC Vis mer


Alle systemene hjelper

ADAC har testet systemene hos seks modeller i middelklasse/øvre middelklasse-segmentet: Volvo V60 D5 AWD Geartronic, Mercedes CLS 350 CGI, Audi A7 3.0 TFSI, VW Passat Variant 2.0 TFSI DSG, BMW 530d Automatik og Infiniti M37S Premium.

Volvos system i V60 er vinner i denne sammenlikningstesten, og er den eneste i dette selskapet som kommer ut med totalvurderingen "veldig bra".

Deretter følger Mercedes, Volkswagen og Audi, alle med karakteren "bra".

På jumboplass finner vi BMW og Infiniti, som begge får samletkarakteren "tilfredsstillende".

Konklusjonen fra ADAC etter testen av nødbremseassistentene fra alle seks kandidatene, er at alle systemene kan svekke kraften av en påkjørselsulykke signifikant. Det er imidlertid store forskjeller på hvor bra de ulike systemene reagerer i flytende og stillestående trafikk.

ADAC fremmer forslag om at nødbremsassistente blir standardutrustning i alle biler, på lik linje med ESP. De understreker likevel viktigheten av å være en oppmerksom og defensiv sjåfør som holder god avstand til forankjørende: hun er tryggest på veien.

De gamle er ikke nødvendigvis de verste bilførerne ...

Best i test

Testen er gjennomført på bane, og ADAC har utsatt bremsesystemene for ulike faresituasjoner som innebærer sammenstøt, for eksempel kollisjon med stillestående objekt , kollisjon med saktegående objekt og kollisjon med objekt i konstant oppbremsing.

Volvos system er det som får best skussmål av alle, og får spesielt gode attester for sine egenskaper under ublidt møte med et stillestående objekt: Nødbremsesystemet til Volvo V60 reduserer hastigheten og dermed energien i sammenstøtet, slik at sammenstøtet blir mer skånsomt. Også varselssystemet overbeviser, ifølge ADAC: Føreren blir gjort oppmerksom på en forestående faresituasjon både ved en varseltone og ved et varselssymbol projisert på frontruta.

Følger du ikke med på trafikken? Er du for trøtt? Dansk oppfinnelse vil riste deg våken - nå kan du også få hjelp som app til iPhone.

Det dårlige skussmålet som er BMW og Infiniti til del, skyldes i all hovedsak at den automatiske bremsereduksjonssystemet faktisk reduserer farten for lite. Det er for lite kraft i nedbremsingen. I tillegg får Infiniti kritikk for at varselssystemet ikke er tydelig nok.

Du kan se alle delresultatene og lese mer om testen hos ADAC på nett.