Volvo C70 prøvekjørt

Volvo er på plass med sin nye C70 til våren. Den får fire motorer, inkludert diesel, og blir med sitt elegante ståltak en hard nøtt for Audi, BMW og Saab.

Vis mer

Volvo C70 prøvekjørt

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


DUBAI (DinSide Motor): Kabrioletmarkedet i Norge er ikke så aller verst med tanke på vær- og klimaforhold. Det ble registrert drøyt 1000 biler i både 2004 og 2005, men dagens versjon av C70 har ikke bidratt stort her. I 2004 ble det registrert tre C70 og i 2005 bare en eneste bil. Dette er samlede tall for både kupe og kabriolet. Med den nye modellen er målsetningen en helt annen. Importøren regner med å få ut 150 biler av den nye modellen i 2006.

To i en

Nye C70 skiller seg også fra dagens modell på akkurat det punktet. Dette er kun én bil og det avanserte taket i metall, som erstatter kalesje, gjør C70 til en fullverdig kupe med taket på. Man slipper dermed å velge kupé eller kabriolet. Her blir det begge deler. Volvo er også den eneste bilen i denne klassen som har denne løsningen foreløpig. Både Audi A4, Saab 9-3 og BMW 3-serie har kalesje på sine kabrioleter.

Lure løsninger

Taket er fin løsning som betjenes raskt, enkelt og helautomatisk. Hele opplegget tar cirka 30 sekunder. Taket deler seg i tre biter som legger seg oppå hverandre i bagasjerommet. I utgangspunktet rommer bagasjerommet 400 liter, men taket sluker halvparten av dette. 200 liter er ikke lite det, men vi holder fortsatt på at en fireseters kabriolet stort sett kjøres av en eller to personer, og at baksetet er et glimrende ekstra bagasjerom. C70 kan ikke ha skistativ på taket, men bilen har skipose. Vindbeskytteren som er plassert over baksetet er også utstyrt med glidelås slik man får tak i saker i baksetet uten å ta av vindavviseren. Med taket nede kunne det også vært problematisk å få saker og ting inn og ut av bagasjerommet. En elektrisk ordning lager en åpning som løser problemet.

Fire motorer

C70 kommer nå først med tre bensinmotorer. Det er 2.4 som har 140 hestekrefter og 220 newtonmeter, 2.4i som har 170 hestekrefter og 230 newtonmeter og T5 med 2,5-liters motor, 220 hestekrefter og 320 newtonmeter. Senere kommer det også en dieselmotor med 180 hestekrefter. Vi fikk kun anledning til å prøvekjøre T5. Effekten gikk her gjennom en sekstrinns manuell girkasse, men femtrinns automat kan også leveres.

På veien

220-hesteren honorerer C70 til det fulle. Ytelsene blir gode og en akselerasjon fra 0 til 100 på 7,6 sekunder er helt klart godkjent. I Dubai er det også stille på motorveiene som strekker seg milevis ut i ørkenen og vi noterte også en imponerende toppfart. C70 har topp kjøreegenskaper så lenge du har fullt veigrep. Den er retningsstabil, presis på styringen og kun marginalt understyrt. Når du mister grepet på asfalt merker man at Volvo ikke satser på de verste bøllesjåførene. Det elektroniske stabilitetsprogrammet, som hos Volvo heter DSTC og som selvsagt er standard på alle C70-varianter, kan ikke deaktiveres og forhjulsdriften er de verste fiendene mot ekstrem kjøreglede. Da savner man en BMW med fri flyt av krefter til bakhjulene.

Bortsett fra dette er det få ulemper med C70. Vi kjørte mye på denne turen og nesten 50 mil gjennom Dubai, Oman og Abu Dhabi gjorde at vi ble godt kjent med C70. Totalinntrykket av kjøregenskaper og ytelser positive. Bilen er senket i forhold til S40/V50 og kommer ikke med sportsunderstell. Her justerer man sportsligheten med 16-, 17- eller 18-tommers felger.

Vi regner med å bli mer kjent med andre motorer til våren her hjemme, men motorene er velkjente og man finner omtaler av dem i våre tester av S40 og V50.

Sikker og romslig

Bak rattet kjenner man seg umiddelbart igjen selv om det er noen små forksjeller sammenlignet med S40/V50. Det er rikelig med justeringsmuligheter og både store og små personer bør finne en god kjøreposisjon her. C70 skal også være en sikker bil og Volvo har funnet frem alt de har av sikkerthetsutstyr til denne bilen. Volvo har laget en kraftig struktur som er krasjtestet både forfra, bakfra og fra siden. Kollisjonsputen på siden beskytter passasjerer godt ved påkjørsel fra siden og både hodestøtter som tar i mot hodet ved påkjørsel bakfra (WHIPS) og veltebøyler som spretter opp bak baksetepassasjerene ved velt (ROPS) er standardutstyr. Skinnseter som en kabriolet bør ha, er derimot ikke standardutstyr. Hvis man liker bilstereo kan Volvo også levere et brutalt anlegg som det virkelig er lyd i. Volvo har hostet opp en ny samarbeidspartner på lyd som heter Dynaudio og det har gitt et godt resultat.

Pris

Prisene på C70 blir som følger:

C70 2.4 (140 hk): 483.900 kroner.
C70 2.4i (170 hk): 514.900 kroner.
C70 T5 (220 hk): 619.900 kroner.
C70 D5 (180 hk): 563.900 kroner.

Til sammenligning koster en BMW 318i kabriolet med 2-liters motor og 143 hestekrefter fra 428.700. En 320i kabriolet med en behagelig rekkesekser med 170 hestekrefter koster fra
493.300 og en 330i kabriolet med 231 hestekrefter koster fra 674.800 kroner. BMW har to dieselalternativer som kabriolet en med 150 og en med 204 hestekrefter. De koster henholdsvis 463.000 og 649.500 kroner. Her havner Volvo C70 D5 midt i mellom.

Volvo C70 kommer til Norge i slutten av april

Store bilder av C70 i ørkenmiljø finner du her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder