Volvo C30 - sexy bil til sexy priser

Volvo C30 er en sprek ny bil fra Sverige. Med salgsstart 1. november, og levering i februar, har Volvo ambisjoner om å mer eller mindre tapetsere Bogstadveien med C30 i 2007. Hovedmålgruppen er de unge, trendy og feminine blant oss.

Vis mer

Volvo C30 - sexy bil til sexy priser

  1. Store bilder C30
Målgruppen for C30 er ideelt sett unge trendy og kvinner, men bilen vil nok kanskje også ende opp som nummer-to-bil for XC90-eiere. Vis mer


C30 er en splitter ny tredørs og fireseters kombikupe. Og den er først og fremst laget for å forynge Volvos image - som i dag er noe pompøst, etablert og sikkerhetsorientert - dog uten å forsake det viktigste svenskene er kjent for; sikkerhet.
- C30 er like sikker som en stor Volvo. Hadde ikke ingeniørene fått dette til, hadde ikke bilen blitt satt i produksjon, opplyser produktsjef Roar Kvernhusengen i Volvo Norge.

A3-killer

Men sikkerhet har vel aldri stått øverst blant de unge. Design og pris derimot. Og med en innstegspris på 235.000 kroner (2007) for en adekvat motorisering, kan Volvo-selgerne møte Audi A3 og BMW 116 med et snerr. Korrigert for nye avgifter, vil billigste C30 være tusenlappen billigere enn rimeligste tredørs 1,6-liters A3 bensin. Og betydelig billigere enn rimeligste 116.
Også rimeligste dieselmotor, som er 1,6-liter med 109 hester, er aggressivt priset mot A3 1,9 diesel, og betydelig under BMW 118d. Og med dagens diesel-mantra, antar Volvo Norge at så mye som 70 prosent av de 1.000 bilene de har satt som mål å selge neste år, blir nettopp denne minste dieselutgaven. Men de har annet moro også.

Nisje; Halv millions T5

Volvo håper å trekke mange kunder fra Audi A3/BMW 1-serie-segmentet. En annen konseptslektning av C30 er selvsagt også Mini Cooper.
Vis mer
Vis mer


For helt på toppen av motorutvalget - for de virkelig unge, trendy og feminine bilkjøperne - troner C30 T5 til 496.000 kroner. Da får du 220 turbohester fra en 2,5-liters bensinmotor.
Og her har Volvo truffet en nisje verken Audi A3, BMW 1-serie eller VW Golf fyller akkurat nå. De nevnte konkurrentene har riktignok alle noen enda sintere utgaver, men da må du opp på treliters motorer og priser som passere halvmillionen med over 100.000 kroner.
Et vesentlig poeng er imidlertid at samtlige nevnte konkurrenter har fem seter og kan leveres med fem dører. Det bekymrer ikke produktsjef Roar Kvernhusengen noe særlig.
- For den kundegruppen vi skal treffe er ikke de to ekstra dørene noe poeng av betydning, mener han.

S40/V50-motorer, ikke 4x4

Vis mer


Det er for øvrig ganske enkelt å holde rede på motorutvalget i C30. Motorpaletten blir nemlig identisk med dem vi kjenner fra sedanen S40 og stasjonsvognen V50 - bortsett fra at den ikke kommer med firehjulsdrift. Det vil si;

Bensin
1,6-liter, 100 hester, 150 newton, 5 gir manuell
1,8-liter, 125 hester, 165 newton, 5 gir manuell
2,0-liter, 145 hester, 185 newton, 5 gir manuell/Geartronic
2,4-liter, 140 hester, 220 newton, 5 gir manuell/Geartronic
2,4-liter, 170 hester, 230 newton, 5 gir manuell/Geartronic/automat
2,5-liter, 220 hester, 320 newton, 6 gir manuell/Geartronic/automat

Diesel
1,6-liter, 109 hester, 240 newton, 5 gir manuell
2,0-liter, 136 hester, 320 newton, 5 gir manuell
2,4-liter, 180 hester, 350 newton, Geartronic/automat

Fleksifuel (B85)
1,8-liter, 125 hester, 165 newton, 5 gir manuell/Geartronic

Foreløpige priser

Interiørdesignet er hentet fra S40 og V50 - med det er kult nok det. Skandinavisk design på sitt beste. Vis mer


1,6-liter bensin - 235.000 kroner
1,8-liter bensin - 261.000 kroner
2,0-liter bensin - 290.000 kroner
2,5-liter bensin - 496.000 kroner
1,6-liter diesel - 252.000 kroner
2,0-liter diesel - 289.000 kroner
2,4-liter diesel - 379.000 kroner

Kult design, litt miljø

Så var det designet, da. Hittil tyder alle reaksjoner på at Volvo har truffet blink med ytre linjer. Bilen springer ut av konseptbilen C30 Design Concept, og har mange trekk som gjør at hukommelsen roper på klassikeren P1800 ES fra 1971. Spesielt bakluken. For øvrig er ikke bilen alt for nyskapende. Interiøret snakker mest om velkjente S40 og V50. Og produktsjefen trekker fram et suverent fett fabrikksmontert stereoanlegg (17.000 kroner ekstra), som noe av det som kan pirre ungsdommen.

- Dessuten kommer den med fleksifuelmotoren (bensin/E85) allerede fra start. Det kan appellere til de miljøbevisste, håper Kvernhusengen.

VIP-salg i starten

Vil svensk glamour catche ungdom og trendy kvinner? Vis mer


Volvo Norge starter salget av C30 den 1. november. Da kan du imidlertid ikke se den i butikken. Foreløpig har Volvo en håndfull biler de kommer til å bruke til ”VIP--visninger” rundt i landet. Først i uke fem 2007 kommer bilen til Norge i større volum, som betyr at de fleste inntil videre må belage seg på brosjyrebilder som grunnlagsmateriell for å kjøpe bilen.

1000 biler i 2007?

Om du setter 1000 norske C30 etter hverandre tett i tett, får du en bilkø på 4.220 meter. Det kan skje i 2007. Vis mer


Og neste år håper Volvo å selge hele 1.000 stykker. Det er ikke fullt så mye som Audi A3 (samtlige modeller) gjorde på sitt heteste. Men det må da nærme seg rekord for en tredørs fireseter i Norge?
- Vi satser høyt, ja. Men vi tror det er et sug i markedet etter denne bilen, sier Kvernhusengen i Volvo Norge.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder