<b>FLEKSIBEL SÅ DET HOLDER:</b> På den nye kompakte, men modulære og skalerbare, plattformen er det bare en seksjon som er fast - mellom frontakselen og fotbrønnen. De øvrige seksjonenes lengder kan varieres. Første modell ut med denne arkitekturen kommer i 2017. Foto: VOLVO
FLEKSIBEL SÅ DET HOLDER: På den nye kompakte, men modulære og skalerbare, plattformen er det bare en seksjon som er fast - mellom frontakselen og fotbrønnen. De øvrige seksjonenes lengder kan varieres. Første modell ut med denne arkitekturen kommer i 2017. Foto: VOLVOVis mer

Volvo blir elektrifisert

En ren el-bil står allerede på planen - i tillegg skal alle modellseriene bli ladbare.

Fornyelse av hele produktlinjen på fire år. Selvkjørende bil klar i 2020. Ren elbil i salg i 2019. Ingen omkomne i en ny Volvo fra 2020. Det er ingen tvil: Volvo strutter av selvtillit og optimisme for tiden.

Og det er ikke så rart.

Luksus-SUV-en XC90, som vi ga terningkast seks, selger faktisk så bra internasjonalt at den skviser ut sedanene S60 og S60 Cross Country fra produksjonslinjene i Göteborg. Og nye modeller står som sagt på programmet for en ganske nær fremtid, først ut blir storbilen S90.

Les også: Volvo fornyer hele produktlinjen

Ladbar og skalerbar

Felles for de to nevnte modellene er at de begge kommer i en ladbar versjon, og at de er basert på Volvos nyeste produktarkitektur (/plattform), som går under navnet Scalable Product Architecture (SPA).

I praksis vil det si modulær, skalerbar arkitektur som fra starten tar høyde for elektrifisering - både helt og delvis.

Volvo går dermed bort fra de rigide plattformene som for eksempel gjorde at modeller basert på dem måtte forholde seg til en gitt akselavstand, relativt fastlåste sporvidder og relativt liten frihet når det gjelder plassering av komponentene.

STOR UTGAVE: Her vises den elektrifiserte SPA-«plattformen» som ligger i bunnen av Volvo XC90. En firesylindret turboladet og kompressormatet 2,0-liters Drive-E bensinmotor driver forhjulene og en 80-hesters elmotor driver bakhjulene. Batteripakken er plassert midt i bilen. Foto: VOLVO Vis mer


For stor og liten

Men dette er selvsagt ikke Volvo alene om. Volkswagen introduserte for noen år siden sin MQB-plattform (modulær «byggesett»-arkitektur), og kom nylig med en variant for langsstilte motorer - MLB.

Volvo gjør ganske enkelt noe tilsvarende det VW har gjort, bare i motsatt rekkefølge. Dette ved å komme med en modulerbar arkitektur nummer to - for mindre biler. Den mindre «plattformen» har fått navnet CMA, for Compact Modular Architecture. Den har til en viss grad vært utviklet parallelt med SPA selv om den tas i bruk i etterkant.

TVILLINGMOTOR: Den helt nye Volvo XC90 Twin Engine er utstyrt med en såkalt Integrated Starter Generator (ISG), drevet av veivakselen, mellom den turbomatede bensinmotoren og automatgirkassen med åtte trinn. Foto: VOLVO Vis mer


De to versjonene av modulær arkitektur deler teknologier når det gjelder drivlinjer, kommunikasjons- og underholdningssystemer, klimaanlegg, datanettverk og sikkerhetssystemer. Særlig sistnevnte er selvsagt viktige for Volvo, som har som visjon at ingen skal omkomme eller skades alvorlig i en ny bil fra produsenten fra 2020.

Det er for øvrig samme året som Volvo satser på å ha en selvkjørende (autonom) bil på markedet.

Ny 40-serie på vei

BATTERIPAKKE: T5 Twin Engine får en slik pakke bestående av flere litiumion-moduler. Her ser vi den i en gjennomskåret versjon. Foto: VOLVO Vis mer


Det forventes at etterfølgeren til dagens Volvo V40 vil komme på den nye plattformen, men at det muligens blir crossoveren XC40 som blir først ut.

Volvo annonserer selv at den første CMA-modellen skal lanseres i løpet av året 2017.

Den første Volvoen med elmotor prøvde vi allerede i 2001.

UNDER UTVIKLING: Den kommende 40-serien til Volvo vil også komme i elektrifisert utgave og være basert på den modulære CMA-arkitekturen. Her ser vi en konseptbil som indikerer noe om hvordan en crossover-variant kan komme til å se ut. (XC Coupe Concept). Foto: VOLVO Vis mer


Elektrisk overalt

Volvo lover at samtlige modeller som skal lanseres på SPA- og CMA-plattformene, vil komme i en elektrifisert versjon, og som nevnt er det storbilene som kommer først.

Først ut er Twin Engine-versjonen av XC90, T8 Twin Engine, som allerede er presentert for publikum, og om kort tid kommer også en ladbar versjon av nykommeren S90.

S90 er den nye storbilen Volvo skal lansere om ikke så lenge og som vi for nesten 3 år siden viste et spekulativt, datagenerert bilde av.

Vi kjørte den første rene elbilen fra Volvo allerede i 2010.

Plug-and-play

NYTT UTGANGSPUNKT: Peter Mertens (bildet) er ansvarlig for forskning og utvikling hos Volvo Cars og mannen bak utviklingen av de nye skalerbare plattformene. Foto: VOLVO Vis mer


Peter Mertens er ansvarlig for forskning og utvikling hos Volvo Cars, og dermed mannen bak den innovative arkitekturen.

- CMA gir oss et fantastisk utgangspunkt, skryter Mertens i pressemeldingen som presenterer teknologien.

- Vi har utviklet den nye arkitekturen i en plug and play-modell som innebærer at Volvos kommende kompaktbiler vil kunne dra fordeler av den avanserte teknologien som finnes i nye XC90.

TVILLINGMOTORER: Alle Volvos modeller skal etterhvert komme i en ladbar variant og baseres på modulær arkitektur. Foto: VOLVO Vis mer


10 prosent av salget vil være elektrisk

Den svenske produsenten regner med å øke salget kraftig med de kommende CMA-modellene, som vil markedsføres over hele verden og som skal ta varemerket inn i nye produktsegmenter.

ANNONSERER ELEKTRIFISERING: Håkan Samuelsson er toppsjef i Volvo Cars. Foto: VOLVO Vis mer


Volvo Cars-gruppens toppsjef, Håkan Samuelsson, anser at det er på tide å slutte å anse at elektrifisering er en nisje-teknologi og uttaler i pressemeldingen som annonserer den nye strategien:

- På et par års sikt er vi overbevist om at elektrifiserte biler vil stå for ti prosent av det globale salget til Volvo Cars.

Volvos mål er at i løpet av fire år skal hele modellprogrammet være fornyet og salgsmålet er opptil 800.000 biler i løpet av et år.