STOR SUKSESS: Volvo har opplevd ventelister på flere av sine nye modeller. Nå kan det bli enda fler. Foto: Morten Eik
STOR SUKSESS: Volvo har opplevd ventelister på flere av sine nye modeller. Nå kan det bli enda fler. Foto: Morten EikVis mer

Elbiler og ladbare hybrider fra Volvo:

Volvo avslører

Her er siste nytt om Volvos kommende elbiler og ladbare hybrider. 

Jo da, vi har hørt om Volvos planer om å elektrifisere bilparken sin tidligere, men nå har det kommet litt mer informasjon om temaet. Mats Andersson er ansvarlig for de elektriske drivlinjene hos Volvo, og deltok tidligere denne uken på en konferanse om el- og hybridteknologi i biler i San Diego.

Her hadde han et og annet å fortelle om, både når det gjelder rene elbiler, og kommende ladbare hybrider.

Når vi først er inne på ladbare hybrider, så skal det komme enklere versjoner av de systemene Volvo har i dag. Det skaper ikke godt nok salg å kun tilby ladbare løsninger på de aller største modellene.

Teknologien må også inn i de bredere segmentene, de bilklassene der det finnes flest kunder.

Enklere løsninger

Løsningen Anderson skisserer en teknologi basert på forhjulsdrevne versjoner med 3-sylindrede bensinmotorer. Denne er hektet sammen med en 7-trinns dobbeltkløtsj girkasse, og jobber i tospann med en elmotor på 75 hestekrefter.

Batteriet skal være basert på litium-ion og ha en kapasitet på 9,7 kWh, som skal plasseres i kanalen der mellomakselen normalt sitter. Batterikapasiteten er såpass at den skal gi en teoretisk rekkevidde på 5 mil.

Bilene blir etter alt å dømme døpt til Twin Engine, men om det blir T4 eller T6 er det ikke sagt noe om. T5 og T8 er som kjent opptatt.

Løsningen kommer på markedet i løpet av 2018.

LADEKONTAKT: Det er bare å bli vant til det: En Volvo vil i stor grad ha ladekontakt i fremtiden. Foto: Volvo Vis mer

Avslører elbil-detaljer

Under konferansen fortalte han at de nye elbilene skal bygges på en helt ny og egen plattform, og ikke på SPA eller CMA-plattformene som de ladbare bilene har. Den elektriske plattformen er døpt MEP (modular electrification platform).

Av det som er kjent kan det nevnes at plattformen er klar for batterier opp til 100 kWh, som kan lades fra både CCS og Chademo-ladere. Plattformen er også klargjort for elmotorer opp til 450 kW, eller 612 hestekrefter, som det sies her på berget.

Da nye Volvo XC90 ble lansert fortalte Volvo at de den gang skulle bytte hele produktlinjen i løpet av fire år.

Elbilene er blant de som kommer sist i denne prosessen, og den første modellen vil komme på markedet i løpet av 2019. Rekkevidden skal være på rundt 50 mil, og det er foreløpig ikke kjent hvor stor den blir. Ryktene sier dog at den skal baseres på den kommende XC60, uten at dette er bekreftet.

Volvo-sjefen Håkan Samuelsson har tidligere fortalt at de i elbilene ikke vil gå for litium-ion-batterier, men heller velge en teknologi med enda høyere energitetthet.

Foreløpig vet vi ikke hvilken teknologi de her sikter til, og velger.

48 volt

Som alle andre produsenter sikter også Volvo seg inn på 48-volt systemer. Dette er rett og slett en nødvendighet, ettersom det med tiden er så mange strømkonsumenter i en bil at totaleffekten blir høy. Høy effekt med lav spenning stiller krav til tykkere kabler, som igjen veier mer.

Med høyere spenning blir strømstyrkene lavere, og dimensjoneringen av kabler kan holdes nede, som igjen gir lettere løsninger.

Tanken er likevel å dra teknologien et steg videre, og gjøre en letthybrid av det.

Med et batteri på 0,25 kWh og en elmotor på 14 hestekrefter har Volvo en løsning der elmotoren gir starthjelp ved igangkjøringer og lignende.

Dette er faktisk et system som ikke er ulikt det de viste frem allerede i 2002, den gang i en Volvo S80 ISG, hvor ISG stod for Integrated Starter Generator.

Denne kom for øvrig aldri på markedet, mens det nye letthybridsystemet er ventet å komme på markedet i 2019.