Vis mer

Volvo avanserer på miljøfronten

Volvo gjør hva de kan for å kvitte seg med sitt til dels dårlige miljørykte. Nå viser de syv nye modeller med vesentlige reduserte forbruks- og utslippstall.

Betegnelsen på Volvos miljømodeller er Drive (eller DRIVe som Volvo skriver) og signaliserer at det dreier seg om forbruksoptimerte modeller. Volvo har allerede lansert C30, S40 og C50 Drive, med CO2-utslipp på mellom 115 og 118 gram. Dette er tall som er relativt gode, men egentlig heller ikke så veldig mye mer, sammenlignet med konkurrentene.

Nå viser man forbedrede utgaver av disse tre, i tillegg til Drive-utgaver av V70, S80, XC60 og XC70.

104 gram

Vi starter med en titt på Volvos minste modeller, C30, S40 og V50. C30 vil nå få et blandet forbruk på 0,39 liter per mil, med et tilhørende CO2-tall på 104 gram. Det er det samme som utgående Toyota Prius og et forholdsvis imponerende tall. Bortsett fra Volkswagen Golf Bluemotion som kommer med sine 99 gram i løpet av få måneder, er dette best i kompaktklassen.

S40 og V50 trenger 0,40 liter per mil og slipper dermed ut 107 gram, også dette gode tall. Effekten er den samme som før, 109 hestekrefter fra en 1,6-liters dieselmotor.

Stopper og starter automatisk

V50 Drive kan kjøpes allerede i dag med et CO2-utslipp på 118 gram Vis mer


Disse tre modellene er hovedsakelig forbedret på to punkter. For det første er de utstyrt med automatisk start-stopp-teknologi som sørger for å slukke motoren ved stillestand, eksempelvis i bykjøring. Dette gir lavere forbrukstall i EU-syklusen og for deg som kjører mye i byen. For det andre har batteriet større kapasitet og lades nå også gjennom bilens bevegelsesenergi når føreren slipper gassen eller bruker bremsene.

Mindre friksjon

I tillegg kommer standardknepene på modeller som dette, som også er på nåværende Drive-modeller. Dette innebærer dekk med ektra lav rullemotstand, lavere chassis og andre små justeringer på aerodynamikken, høyere girutveksling og elektrisk drevet servostyring.

V70 og S80 med 1,6-liter

De største overraskelsene finner vi kanskje i V70 og S80. Disse skal nå utstyres med den samme lille dieselmotoren som småsøsknene C30, S40 og V50. Små modifiseringer blant annet på motorstyringen er foretatt, men effekten er fortsatt 109 hester. Det høres ganske lite ut i store og tunge biler som dette, men vi har tidligere ofte blitt forbauset over hvor mye denne motoren orker.

129 gram for V70 og S80

V70 og S80 har verken start-stopp-automatikk eller regenerering av bevegelsesenergi. Dette sammen med den høyere vekten tatt i betraktning, er utslippstallene ganske gode. 129 gram CO2 og 0,49 liter per mil er fasiten for begge modellene. Her kan man sammenligne med Volkswagen Passat stasjonsvogn som slipper ut akkurat like mye, med omtrent samme effekt. Men begge blekner noe i sammenligning med BMW 520d som med sine 177 hester (163 i Norge) slipper ut 140 gram, bare 11 gram mer enn Volvo og Volkswagen.

Dagens C30 Drive slipper ut 115 gram CO2. Det er 11 gram mer enn den som kommer i høst Vis mer


Sammenlignet med dagens gjerrigste V70-modell som har 157 gram, er 129 gram imidlertid en klar forbedring, selv om motorkraften er redusert.

XC60 og XC70 med forhjulsdrift

Neste trinn på stigen er XC60 og XC70. Dette normalt sett høye og kraftig motoriserte firehjulstrekkere med dertil forbrukstall. Nå har man kuttet ut firehjulsdriften og lar forhjulene ta seg av fremdriften alene. I tillegg er det snakk om en ny versjon av den velkjente 2,4-literen. Den har 175 hester og 420 newtonmeter. XC60 og XC70 Drive bruker 0,60 liter per mil og slipper 159 gram CO2. Det er ennå noe usikkert om disse vil bli tatt inn til Norge.

En liten stund til

Disse syv Drive-modellene vil være blant Volvos viktigste attraksjoner på Genève-utstillingen neste måned. C30, S40 og V50 kommer først, en gang på høsten. De større modellene kommer et par måneder senere, men trolig i løpet av året de også. Prisene er ikke klare, men regn med at de vil reduseres noe grunnet lavere CO2-tall. Spesielt V70 og S80 vil bli betydelig billigere, også på grunn av reduserte effekt.