Volvo Amazon fyller femti år

En av Volvos største suksesser og ikoner kan i år feire femtiårsjubileum. Med sin sikkerhet og soliditet representerte Amazon det som skulle bli Volvos kjerneverdier i tiden fremover.

Vis mer

Volvo Amazon fyller femti år

Vis mer


Sent på sommeren 1956 viste Volvo sin nye stolthet, tegnet av Jan Wilsgaard, som skulle vise seg å bli en lang suksesshistorie. I løpet av de fjorten årene den var i produksjon, forlot hele 667.323 eksemplarer samlebåndene i Sverige, Belgia og Canada. Oppstarten var imidlertid preget av forviklinger rundt navnebruken.

Navnetvist

Den opprinnelige skrivemåten var med "s" i stedet for "z", men svenskene havnet raskt i konflikt med tyske Kreidler som tidligere samme året hadde lansert en moped med navnet "Amazon". Det hele endte med at "Amazon" ble det nordiske navnet, mens de internasjonale bilene fikk nummerbetegnelser som 122. På tross av at mopeden Amazon forsvant etter få år, ombestemte Volvo seg og gav også de nordiske eksemplarene nummerbetegnelser. Likevel fortsatt man i Sverige å markedsføre modellen som Amazon.

Tidløs design

De fleste er i dag enige om at Amazon var en meget pen bil som har tålt tidens tann bemerkelsesverdig godt. Designen var ganske annerledes fra hva vi tidligere hadde sett fra Volvo, og inneholdt både amerikanske og europeiske elementer. Ser vi på dagens Volvoer, kan vi ane de samme skulderlinjene som strekker seg fra fronten, under sidevinduene og helt bak til baklyktene.

Mange varianter

Vis mer


Interessant er det å notere at bilen var tiltenkt både en V8-motor og en rekkesekser, men det ble med firerne som strakk seg fra 1,6 liter og 60 hesterkrefter til 2,0 liter og 115 hester i 123 GT. Førstnevnte var tidligst ute på markedet og kostet 12.000 SEK fra fabrikken i Göteborg. 123 GT var en sportsvariant som bød på mer motor og utstyr som turteller, sportsratt og ekstra lykter. I den andre enden av skalaen fant vi Favorit som var en mer spartansk utgave av den ordinære modellen. I tillegg til firedørs sedan, fantes det også en variant med to dører, 121, og herregårdsvogn med navnet 220.

Sikkerhetstradisjoner

Vis mer


Volvo har lange røtter når det gjelder sikkerhet. I 1959 var Volvo først i verden med å tilby trepunktsbelter som standardutstyr i framsetene på Volvo PV og Amazon. Senere innførte man blant annet også skivebremser, bremseservo, sikkerhetsbelter på alle sitteplasser og avgassrensing.

3. juli 1970 ble det siste eksemplaret produsert på fabrikken i Torslanda. Med det var punktumet satt for en av Nordens mest populære biler. Den slitesterke Amazonen levde likevel fortsatt videre og fremdeles kan man være så heldig å støte på et pent eksemplar både i Sverige og her til lands.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder