Volvo 850 2.4 1994: Oljelekkasje mellom motor og gir

Bilmerke: Volvo
Modell: 850
Motor: 2,4 Bensin
Årsmodell: 1994
Kilometerstand: 166.000

Problem: Oljelekkasje mellom motor og gir.
Hadde bilen på EU-kontroll i dag og fikk beskjed om at det var en oljelekkasje i motor- og mellom motor/gir. Jeg fikk anslått at ca pris for reparasjonen ville bli ca 11.000,- hos originalverkstedet.

Nå mener jeg å ha sett såkalte "Oljelekkasjetetter" (mener COMMA og STP hadde slike) på boks, ville denne i så fall fungere? Å ville bruk av et slikt middel føre til at bilen ville blitt EU-godkjent?

Svar: Dersom du ikke ser noen lekkasje ifra toppdekselet, selve toppakningen eller liknende så er det store muligheter for at lekkasjen kommer ifra simmeringen på veivakslingen. Da må man ned med girkassen, demontere clutch og svinghjul for å komme til. Dette kan selvfølgelig koste en del penger og clutchplata med tilbehør vil nok bli skiftet samtidig vil jeg tro. Oljelekkasje-tettere som du her nevner vil vel ikke være noen god løsning dersom det er snakk om mye lekkasje og vil kanskje ikke redusere lekkasjen uansett hvor lite det er. Ulempen etter min mening er at din motor kan ta skade av en slik måte å ”jukse” på. Disse produktene er vel ment for skikkelig gamle motorer som det ikke er håp for skulle jeg tro. Du kan ta en motorvask og fylle en mineralsk olje og se om det blir bedre, men da må du bytte olje oftere. Det kan jo være en gammel oljelekkasje som bare må vaskes bort.