XL1 får et mildt sagt særegent utseende Foto: Volkswagen
XL1 får et mildt sagt særegent utseende Foto: VolkswagenVis mer

Volkswagen XL1 blir virkelighet

Volkswagens oppsiktsvekkende konseptbil skal nå se dagens lys, og det med et forbruk på 0,09 liter per mil.

1-litersbilen, som den gjerne kalles ettersom den skal kunne gå 100 kilometer på én liter, bekreftes nå klar for produksjon. Den bærer navnet XL1, en betegnelse vi ble kjent med første gang i 2011 da prototypen ble vist frem i konseptutgave. Spranget var imidlertid ikke veldig langt fra konseptbilen L1 som ble vist i 2009.

21 gram CO2

Nå går imidlertid Volkswagen ut og bekrefter at bilen er klar for produksjon, og avslører i samme omgang de oppsiktsvekkende forbruks- og utslippstallene for bilen. 0,09 liter per mil og 21 gram CO2 per kilometer er langt i fra hverdagskost, og naturligvis klart bedre enn andre biler med forbrenningsmotor på markedet i dag.

Ny Golf GTD

Så skal det da også sies at XL1 trolig ligger an til å bli produsert i et begrenset opplag. Noen detaljer rundt dette er imidlertid ikke kjent ennå. Noen storselger kommer den uansett ikke til å bli.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
XL1 får et mildt sagt særegent utseende Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen


Øko-sportsbil

For å oppnå så lave forbrukstall har man gått ganske radikalt til verks. Karosseriet er formet på en måte som ligner supersportsbiler, til og med med dører som åpner seg oppover. Og legg merke til de innvendige "sidespeilene".

XL1 er bare 115 centimeter høy. Til sammenligning rekker en Polo 146 centimeter opp fra asfalten. Lengden er for øvrig 389 centimeter og bredden 167.

Aerodynamikk

Hensikten med den lave høyden er naturligvis aerodynamikk. Derfor er også karosseriet dratt over bakhjulene, og forhjulene har nærmest tette felger. Cd-verdien, som sier noe om bilens evne til å skjære gjennom luften, er bare 0,189. De fleste vanlige personbiler ligger gjerne rundt 0,3 her. På grunn av den spesielle karosseriløsningen, er XL1 en ren toseter, og setene er plassert svakt på skrå i forhold til hverandre.

Trippeltest: Golf mot Focus og Auris

Hybrid

Også vekten er minimert, og XL1 veier inn på beskjedne 795 kilo. Det betyr at man uten større problemer kan putte inn en ganske liten motor. Og XL1 har faktisk to av dem. Én tosylindret dieselmotor på 48 hester, og én elmotor på 27 hestekrefter. Vi snakker med andre ord om en hybrid, eller rettere sagt en plugg-inn-hybrid. Girkassen er en syvtrinns DSG-kasse, og batteriene er av litium-typen.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen


XL1 kan kjøre opptil 50 kilometer på bare strøm. Samtidig har den en toppfart på 160 kilometer i timen, og den gjør 0-100 kilometer i timen på 12,7 sekunder.

Forhåpentligvis til Norge

XL1 skal vises på bilutstillingen i Genève i mars. Da regner vi med at det også kommer frem flere detaljer om produksjonen og tidspunktet for oppstarten av denne. Hvorvidt vi får noen biler til Norge, er derfor også usikkert, men den norske importøren har formidlet sin interesse. Så får vi se hvor mange biler det blir til fordeling.