Foto: Volkswagen
Foto: VolkswagenVis mer

Volkswagen XL1 - under desiliteren per mil

Denne prototypen viser at VW jevnt og trutt nærmer seg målet for lavt forbruk.

Hvis bilen du ser her minner deg mer enn vagt om noe, er ikke det så rart. Den minner faktisk ganske mye om konseptbilen som ble vist i Frankfurt i 2009, som het L1 Concept og som kunne skilte med et sensasjonelt lavt forbruk på under 0,15 liter per mil.

Under 0,1

Men nei, det er ikke den samme bilen. Dette er derimot XL1, en hybridbil med diesel- og elektromotor som ifølge produsenten har et forbruk som kryper under 0,1 liter per mil. Forbruket er faktisk oppgitt til 0,9 liter... per 100 kilometer.

Store ambisjoner

Dette er faktisk tredje gang Volkswagen viser frem et "én-liters"-konsept, og denne gangen tar de den altså helt ut. For øvrig er ikke bilen utseendemessig veldig forskjellig i forhold til Frankfurt-konseptet (forbruk: 0,136 l/mil), men nå er de to plassene ved siden av hverandre og ikke lenger den ene bak den andre. Første gang et slikt én-literskonsept ble vist var i 2002 og det var en del av Ferdinand Piëchs visjonære og svært ambisiøse flernivå-strategi, som også innbefattet den langt mindre "miljøvennlige" Bugatti Veyron i den andre enden av skalaen. Og nå, ni år etter, er altså den "magiske grensen" på 0,1 liter per mil brutt med en mer anvendelig bil.

Rask, men nøysom: Les her om VW Compact Coupe.

Bildene av XL1:

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen


Diesel og strøm

Det er blitt jobbet jevnt og trutt for å nå målet, og resultatet vi ser her er det foreløpig mest oppsiktsvekkende for denne typen bil. Dieselmotoren har to sylindre og produserer 48 hestekrefter. Den får god hjelp av en elmotor på 27 hester. Dobbeltkløtsj DSG-kasse med syv trinn overfører kreftene og et litiumionbatteri lagrer energi. Dette er en ladbar hybrid, og den kan kjøres opp til 35 kilometer på bare strøm, hvilket er bra for lokalmiljøet i byene. Batteriet kan lades fra en vanlig stikkontakt og under retardasjon og nedbremsing fungerer elmotoren som generator og lader batteriet. Bilens toppfart er oppgitt til 160 km/t.

Mer realistisk

Som nevnt er denne prototypen mer praktisk anvendelig enn Frankfurt-konseptet med to seter i bredden. Vingedøren skal lette inn- og utstigning. Luftmotstanden er redusert i så stor grad det har vært mulig og en Cd på 0,186 er oppnådd.

Lav vekt er også en viktig faktor for å få ned forbruket, og XL 1 har da også en ekstremt lett konstruksjon der store deler av karosseriet består av karbonfiber og forsterket polymer (CFRP) - som er både svært lett og veldig sterkt.

Nærmere produksjon

XL 1 vises nå på bilutstillingen i Doha i Qatar, og vi regner med å få stifte bekjentskap med den i Genève i mars. Dette er fortsatt en konseptbil, men skal ifølge Volkswagen også være prototypen på en kommende produksjonsbil som skal leveres i begrenset antall.

Høsten 2009 viste Volkswagen en annen nøysom krabat på bilutstillingen i Los Angeles: VW Up Lite.