<b>PHAETON-ETTERFØLGER?</b> Her er nye Volkswagen C Coupé GTE nettopp blitt avduket foran publikum på  bilutstillingen i Shanghai. Den ladbare hybriddrivlinjen, med en bensinmotor kombinert med en elmotor integrert i en 8-trinns automatgirkasse, har en total ytelse på relativt moderate 245 hestekrefter, 500 newtonmeter og kan kjøres maksimalt fem mil på strøm. Foto: VOLKSWAGEN
PHAETON-ETTERFØLGER? Her er nye Volkswagen C Coupé GTE nettopp blitt avduket foran publikum på bilutstillingen i Shanghai. Den ladbare hybriddrivlinjen, med en bensinmotor kombinert med en elmotor integrert i en 8-trinns automatgirkasse, har en total ytelse på relativt moderate 245 hestekrefter, 500 newtonmeter og kan kjøres maksimalt fem mil på strøm. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Volkswagen viser C Coupé GTE

Det var på bilutstillingen i Shanghai nylig at Volkswagen viste sin nye storbil.

Bilen vi ser her heter C Coupé GTE Concept og er en oppfølger til en ren konseptbil vi fikk anledning til å ta i øyesyn på bilutstillingen i Genève tidligere i år, som hadde det noe lignende navnet Sport Coupé GTE.

Det dreier seg i det store og det hele om samme typen bil, nemlig en stor sedan med coupé-lignende fasong og en lengde på over fem meter. Vi snakker altså om størrelseskategorien til luksussedaner som Mercedes-Benz S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie.

Phaeton-erstatter?

Volkswagen har vært aktør i dette markedet tidligere, med den mer konservativt designede Phaeton som, i hvertfall i det norske markedet, aldri kan sies å ha vært noen braksuksess. I interiøret aner vi tydelig inspirasjon fra luksusbiler som nyeste Mercedes-Maybach S-klasse.

I forhold til konseptbilen fra Genève, synes vi C Coupé GTE ser langt mer produksjonsklar ut og det er åpenbart at dette ikke er begrenset til å være en stilstudie selv om vi ikke per i dag kan si når denne bilen vil være produksjonsklar.

GTE betyr hos den tyske produsenten ladbar hybrid. Allerede i dag har jo Volkswagen en GTE-modell på markedet - Golf GTE. Og en Passat GTE er på trappene.

MAXI-PASSAT: Velkjent, renskåren Volkswagen-stil over interiøret - men mer luksuriøst. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


- Blant de mest avanserte

Drivlinjen til C Coupé GTE eksisterer i hvert fall og er ifølge produsenten selv en av verdens mest avanserte ladbare hybridsystemer. Dette består av en turboladet, direkteinnsprøytet TSI-bensinmotor i kombinasjon med en 8-trinns girkasse (automat), som har en elektrisk motor integrert. Energien lagres i en litiumion-batteripakke.

Bensinmotoren produserer 210 hestekrefter, mens elektromotoren bidrar med 124. Der effekt- og momentkurvene fra de to kraftkildene møtes gir dette henholdsvis en systemeffekt på 245 hester og et maksimalt kombinert dreiemoment på 500 newtonmeter.

HJEMME: Volkswagen-kjonsernet kan komme til å selge fire millioner biler i Kina i år. Foto: VOLKSWAGEN
4-DØRS KUPÉ: Det er det de tyske bilprodusentene kaller denne typen bil. Vi foretrekker å snakke om sedan med kupé-fasong. Foto: VOLKSWAGEN
LUKSUS: Det er i baksetene man vil oppleve den nye VW-luksusen som bringer tankene hen på S-klasse Maybach fra Mercedes. Foto: VOLKSWAGEN
HARMONI: Designen kan ikke kalles kontroversieell. C Coupé GTE er over fem meter lang. Foto: VOLKSWAGEN
BRED APPELL: I hvertfall utseendemessig... Med lyktene trukket langt ut og en strukket grill, understrekes bilens bredde. Foto: VOLKSWAGEN
KONSEPT? Dette ser slett ikke ut som en konseptbil, men som en bil som er klar for markedet. Foto: VOLKSWAGEN


50 km på strøm

C Coupé GTE skal klare å kjøre opptil fem mil i elbil-modus og ha en total system-rekkevidde på 80 mil. Toppfart på strøm er 130 kilometer i timen.

0-100 er oppgitt til 8,6 sekunder, toppfart til 232 kilometer i timen og forbruk ved blandet kjøring til 0,23 liter per mil. Dette gir avgiftsgunstige utslipp begrenset til 55 gram CO2.

Dette er selvsagt offisielle tall - som vi nylig har påpekt stemmer slike tall svært sjelden.

Størst i Kina

Som forrige gang slår altså Volkswagen på stortromma i anledning den store årlige Kina-utstillingen. Hvorfor det er viktig å være så synlig i Kina?

Vel, det dreier seg jo i dag om verdens største bilmarked. Volkswagen er dessuten overlegent størst i Kina - som de er det i Norge. Men det er ganske andre tall det er snakk om:

I første kvartal i år solgte Volkswagen 6.226 biler i Norge - og omtrent 790.000 i Kina. Ser vi på konserntallene (hovedsaklig VW, Skoda og Audi), er tallene henholdsvis 9.300 og 1.017.000...