<b>IDEELL FOR NORGE?</b> Denne røffe versjonen av den nye generasjonen av Volkswagen Tiguan er i tillegg en ladbar hybrid. Den kombinerer dermed flere egenskaper som favoriseres av nordmenn: Vinterdugelighet og avgiftsfordeler som burde kunne gi en lav pris. Foto: VOLKSWAGEN
IDEELL FOR NORGE? Denne røffe versjonen av den nye generasjonen av Volkswagen Tiguan er i tillegg en ladbar hybrid. Den kombinerer dermed flere egenskaper som favoriseres av nordmenn: Vinterdugelighet og avgiftsfordeler som burde kunne gi en lav pris. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Volkswagen Tiguan - røff og ladbar versjon

Ny utgave vises i Detroit med bensinmotor, to elmotorer, firehjulsdrift og et tøft utseende.

Her har vi virkelig en ulv i fåreklær: Denne bilen har en fremtoning som en miljøversting, men under skallet er det en ladbar hybrid, altså en bil som via samspillet mellom forbrennings- og elektromotorer skal kunne oppnå lavt forbruk og dermed lave forurensende utslipp.

Som vi tidligere har annonsert kommer det utpå våren en helt ny Volkswagen Tiguan. Denne andre generasjonen kommer også i GTE-utgave, altså som ladbar hybrid slik som både Golf og Passat før den. Denne gangen vil den dessuten etterhvert bli å få som forlenget utgave med en tredje seterad.

Tiguan er bygget på den samme modulerbare plattformen, kalt MQB, som dukket opp på Audi A3 og som benyttes i både VW Golf, Skoda Octavia og den nye flerbruksbilen Touran.

Oppdatert utgave av utgående Volkswagen Tiguan kjørte vi på forsommeren i 2011.

FERDIG UTSTYRT: Tiguan GTE Active Concept er, som navnet indikerer, en konseptbil i denne utførelsen. Men hvorfor skal den ikke kunne produseres slik i en egen utgave? Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


På bilmessen i Detroit viser nå den tyske produsenten denne spesialutgaven av nye Tiguan GTE. De har kalt den GTE Active Concept og som navnet indikerer er det en bil spesielt designet for en aktiv livsstil og etter bildene å dømme kan dette komme til å bli noe bortimot en ideell vinterbil dersom den kommer i produksjon. Inntil videre er den, som navnet også påpeker, en konseptbil.

Tre motorer

Drivlinjen består av en 1,4-liters TSI bensinmotor på 150 hestekrefter kombinert med to elmotorer. Den ene er på 54 hester og sitter foran, integrert i DSG-automatkassen, den andre befinner seg bak og yter 115 hestekrefter. Samlet effekt er oppgitt til 225 hestekrefter. Dreiemomentet er ikke kjent, men bør være solid og med god trekkraft fra start, som seg hør og bør når man har elektrisk drahjelp.

Offisielt skal bilen klare en rekkevidde på 32 kilometer på bare strøm, mens toppfart med ren eldrift er 120 kilometer i timen.

Les også: Test av helt ny Volkswagen Passat Alltrack

OGSÅ SOM ELBIL: Dette skjemaet viser hvordan GTE Active Concept også drives med fire hjul når elmotorene bak og foran jobber sammen. Bak ser vi batteripakken som ligger over elmotoren. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Rager høyere

I forhold til standard Tiguan er bakkeklaringen her økt til over 22 centimeter og GTE Active Concept har ekstra beskyttelse under bilen for kjøring i røft terreng. Nye Tiguan gir mulighet for å tilpasse firehjulstrekksystemet til bruken med såkalt 4Motion Active Control, noe som blant annet gjør at hengervekten kan være opptil 2.500 kilo.

Det gjenstår altså å se om denne tøffingen blir å få kjøpt i denne utførelsen. Nye Tiguan kommer uansett hit til landet i mai i år og den ladbare GTE-versjonen på et senere tidspunkt. Priser må vi komme tilbake til.

HELT PÅ VIDDA? Her som showbil, er det lov å håpe på en produksjonsversjon, en slags «Tiguan GTE Cross»... Foto: VOLKSWAGEN
RAGER HØYERE: Med den økte bakkeklaringen og takgrind måler Tiguan GTE Active Concept godt over 170 centimeter i høyden. Foto: VOLKSWAGEN
CUTAWAY: Her ser vi layouten på Tiguan GTE med batteripakke og sterk elmotor bak, bensinmotor og girkasse med en mindre sterk elmotor foran. Foto: VOLKSWAGEN
CUTAWAY II: Som forrige, sett i omvendt perspektiv. Foto: VOLKSWAGEN
OGSÅ SOM ELBIL: Dette skjemaet viser hvordan GTE Active Concept også drives med fire hjul når elmotorene bak og foran jobber sammen. Bak ser vi batteripakken som ligger over elmotoren. Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
FERDIG UTSTYRT: Tiguan GTE Active Concept er, som navnet indikerer, en konseptbil i denne utførelsen. Men hvorfor skal den ikke kunne produseres slik i en egen utgave? Foto: VOLKSWAGEN
IDEELL FOR NORGE? Denne røffe versjonen av den nye generasjonen av Volkswagen Tiguan er i tillegg en ladbar hybrid. Den kombinerer dermed flere egenskaper som favoriseres av nordmenn: Vinterdugelighet og avgiftsfordeler som burde kunne gi en lav pris. Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN