Vis mer

Volkswagen tar innpå

Toyota er fortsatt størst, men avstanden ned til erkekonkurrent Volkswagen minker.

I april måned ble det registrert drøye 7.500 nye personbiler her i landet, en nedgang på hele 36 prosent sammenlignet med april 2008, da det ble registrert drøye 11.700 biler. Når man leser disse tallene, skal man imidlertid ta med i beregningen at 2008 var et meget godt år sett fra norske bilimportørers- og forhandleres synspunkt. I tillegg bør man være klar over at påsken i år - i motsetning til i fjor - havnet i april. Det betyr at det ble færre registreringsdager i år.

Ikke så galt som det kan se ut som

Så langt i år er det registrert snaue 27.000 nye personbiler, mens det tilsvarende tallet ved utgangen av april i 2008 var nesten 42.000 biler. Ekspertene i Bilimportørenes Landsforening (BIL) regner med at det i 2009 vil bli solgt 85.000 personbiler - mot drøye 129.000 i fjor. At nybilsalget er kraftig svekket sammenlignet med fjoråret er det derfor ingen tvil om, vi snakker hele 36 prosent. Men årets salg ligger faktisk kun 14 prosent under snittet for de ti siste årene.

Toyota tilbake, VW frem

Volkswagen Golf Vis mer


Sist måned kunne vi rapportere om at Toyota var tilbake i ledelsen, etter at merket mot normalt ble slått av Volkswagen i 2008. Ved utgangen av mars ledet Toyota med 14,9 prosent markedsandel (2.860 biler). Volkswagen måtte nøye seg med 13,3 prosent (2.555).

I løpet av april har imidlertid avstanden mellom de to rivalene minket. Toyota har falt til 14,4 prosent markedsandel (3.853), mens Volkswagen har klatret til 14,1 (3.762). Det betyr at Toyota kun leder med 92 biler.

Golf

Hva med deg?

Hvilket merke blir Norges mest populære i år? (Avsluttet)
Volkswagen(73%) 540
Toyota(27%) 199
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Volkswagens salgsmaskin nummer én er selvsagt Golf, som er Norges mest populære bilmodell og alene har en markedsandel på 5,4 prosent (1.442). Det betyr at mer enn én av 20 nybilkunder lander på en Golf. Den heftige markedsandelen innebærer også at Golf alene selger nesten like godt som Peugeot - Norges fjerde mest populære bilmerke (1.451). Og at Golf alene selger bedre enn Volvo (1.422), Opel (1.301), Audi (1.258), Skoda (1.227), Honda (1.223) og Mazda (1.092).

Passat og Tiguan

Men også Passat er en viktig bidragsyter bak Volkswagens gode tall. Passat er så langt i år Norges femte mest populære bilmodell med 783 salg og 2,9 prosent markedsandel. Og på niendeplass finner vi Volkswagens nye folke-SUV Tiguan, med 606 salg og 2,3 prosent.

Avensis og Auris

Toyota Avensis Vis mer


Toyotas store vinner er først og fremst Avensis, som kan skilte med 1.292 salg og 4,8 prosent markedsandel. Men også Corolla-arvtaker Auris selger godt nok til å innta en sjetteplass på bestselgerstatistikken (715, 2,7 prosent). På 15.-plass finner vi Yaris, med 499 salg og 1,9 prosent markedsandel.

Det skal med andre ord bli svært spennende å følge disse to merkenes kamp om førsteplassen i månedene som kommer.

I skyggen

De andre merkene lever fullstendig i skyggen av de to erkerivalene. Likevel, Ford tar en klar tredjeplass med 8,8 prosent markedsandel, langt foran Peugeot med 5,4. Deretter blir det tettere, med Volvo på 5,3, Opel på 4,9 og Audi på 4,7. På åttende- og niendeplassene finner vi Skoda og Honda, begge med 4,6 prosent og kun fire biler i Skodas favør. På tiendeplassen finner vi Mazda, med 4,1 prosent.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Norges mest solgt bilmerker
PlassBilmerkeRegistreringer
tom. april 2009
Markeds-
andel i %
1Toyota3 85314,4
2Volkswagen3 76214,1
3Ford2 3668,8
4Peugeot1 4515,4
5Volvo1 4225,3
6Opel1 3014,9
7Audi1 2584,7
8Skoda1 2274,6
9Honda1 2234,6
10Mazda1 0924,1
    
 Sum alle merker26 745 
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)