<b>LITEN, MEN TØFF</b> Vi tror denne kunne funke i Norge også - småbil med god fremkommelighet er ikke dumt om vinteren eller på dårlige hytteveier. Foto: VOLKSWAGEN
LITEN, MEN TØFF Vi tror denne kunne funke i Norge også - småbil med god fremkommelighet er ikke dumt om vinteren eller på dårlige hytteveier. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Volkswagen satser bredt og tøft

Tyskerne viser nye "aktivitets"-biler for publikum: Fox Pepper og Saveiro Surf.

Fritids- og aktivitets-kjøretøyer blir stadig mer populære, i hvert fall hvis vi skal dømme etter hvordan stadig flere bilprodusenter hiver seg på "cross"- eller "pseudo-SUV"-bølgen.

Urban og aktiv

For vår del var det nettopp Volkswagen, med den første Polo Cross, som fikk oss til å oppdage at dette var blitt en ny samfunnstrend. Altså kjøretøyer utenom de tradisjonelle SUV-segmentene som var tilpasset det markedsførings-guruene har løftet i skyene de senere år - den såkalt "urbane og aktive livsstil".

Les mer: Hvem du vil være, styrer bilvalget

Det er så det har utviklet seg til å bli en klisjé, men det virker tydeligvis fortsatt - ja det brer om seg, som vi kan se på disse to eksemplene, nok engang fra Volkswagen.

Vi vet jo også at det er en slik utgave av selveste Golf som er rett rundt hjørnet: VW Golf Alltrack.

Små, men tøffe

Her har vi med to småbiler å gjøre, og de er begge spritet opp for å tilpasses den berømmelige aktive livsstilen. Den røde bilen heter Fox Pepper, mens den grå pickup-en er Saveiro Surf. De er en god del mer moderate i fremtoningen enn mini-SUV-en Taigun, som de viste for to år siden, (og som vi fortsatt venter på produksjonsutgaven av).

Begge har fått en del kosmetiske oppgraderinger i forhold til de standard-versjonene som allerede finnes i Brasil - Fox og Saveiro

Begge er mindre biler enn dagens Polo Cross.

KRYDRET VW: Fox Pepper er høyreist, men liten. Med en 1,6-liters motor som drikker sprit yter den 120 hester. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Motorene er begge bensinmotorer på 1,6 liter, men med differensierte ytelser: 120 hestekrefter for Fox Pepper og 104 hester under panseret på Saveiro Surf. (Dette er ytelsene når bilene mates med etanol, som er vanlig i hjemmemarkedet, Brasil.)

Brasil først

Som nevnt har mange kastet seg på cross-stilen med høyreiste og gjerne mer praktiske biler i SUV-segmentet. Disse har vært populære spesielt i Sør-Amerika før de kom hit, og det er grunnen til at de vi ser her vises på bilutstillingen i São Paulo i Brasil.

Det tas sikte på europeiske kunder etterhvert også og Ford lanserer sin EcoSport - opprinnelig også et spesifikt brasiliansk produkt - her i disse dager.

UTVILSOMT VOLKSWAGEN: Den importeres ikke hit med det første, men vi tror den kunne fått en del kunder. Fox Pepper er lillebroren til Polo Cross. Foto: VOLKSWAGEN
CROSS MED LASTEPLAN: Pickupen vi gjerne skulle sett på våre veier: Saveiro Cross. Foto: VOLKSWAGEN
VW SAVEIRO SURF: Mer moderat enn Cross-utgaven, men med brett! Foto: VOLKSWAGEN
MED SURFEBRETT: Saveiro Surf selges faktisk med brettet. Ellers er den delvis basert på Saveiro Cross - (ja, enda en Cross!) Foto: VOLKSWAGEN
AKTUELL I NORGE: Dette er tilsvarende grep på Norges mest solgte bil: VW Golf Alltrack har sjanser til å slå an hos oss. Foto: VOLKSWAGEN
SURFEBIL: Saveiro Surf i profil Foto: VOLKSWAGEN
KRYDRET VW: Fox Pepper er høyreist, men liten. Med en 1,6-liters motor som drikker sprit yter den 120 hester. Foto: VOLKSWAGEN
LITEN, MEN TØFF Vi tror denne kunne funke i Norge også - småbil med god fremkommelighet er ikke dumt om vinteren eller på dårlige hytteveier. Foto: VOLKSWAGEN


Ikke tilpasset

Hva synes du?

Burde VW tilby slike biler hos oss? (Avsluttet)
Ja(76%) 474
Bryr meg ikke(15%) 94
Nei(9%) 57
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Brasil er et viktigere marked enn for eksempel Russland, så det som skal foregå på bilmessen i São Paulo er langt fra uinteressant å følge med på. Det kan du lese mer om her.

Akkurat i tilfellet Fox Pepper og Saveiro tok vi kontakt med den norske VW-importøren fulle av forhåpninger, men der skuffet de oss med at produktrekken slik den er i dag er forbeholdt det sør-amerikanske markedet. Eventuelle europeiske versjoner ville måtte utvikles spesielt for våre markeder (Det er det Ford har gjort).

Derimot vil en mindre SUV en Tiguan bli lansert her i overskuelig fremtid, så vi fortsetter å holde øynene på radaren!