Vis mer

Volkswagen Passat i ny spareversjon

Volkswagen Passat kommer nå også med bensinmotor i Bluemotion-utgave. CO2-utslippet synker dermed godt under 140 gram.

Bluemotion er Volkswagens merkelapp på alle forbruksoptimerte modeller som ved hjelp av noen små triks bruker litt mindre drivstoff enn standardmodellene. Passat har en god stund vært tilgjengelig som Bluemotion med en 2,0-liters dieselmotor med 110 hester. Før denne motoren var klar, benyttet man en 1,9-liter med 105 hester.

Nå utstyres også den minste bensinmotoren med Bluemotion-pakken. Det betyr at forbruk og utslipp går ned fra henholdsvis 0,66 liter til 0,59 liter og 157 gram til 138 gram CO2. Med den syvstegede og automatiske dobbelkløtsjkassen DSG synker utslippet ytterligere til 136 gram.

Liten turbomotor

Motoren det dreier seg går under navnet 1.4 TSI og har tross sitt beskjedne slagvolum 122 hestekrefter og 200 newtonmeter. Det gjør at 0-100 går på 10,3 sekunder. Alle tall er for sedanen, stasjonsvognen har marginalt dårligere tall å vise til.

Spareknepene

138 (136 med DSG) gram er for øvrig imponerende med tanke på at vi snakker om en bensinmotor. Mange av konkurrentenes spareversjoner ligger i dette området med dieselmotorer. De gode tallene kommer nok mye takket være regenerering av bremseenergi, samt et automatisk start-stopp-system. I tillegg har man gjort endringer i aerodynamikken, blant annet ved å senke chassiset 15 millimeter foran og 8 millimeter bak. Dette øker i følge Volkswagen også toppfarten med seks kilometer i timen, men akkurat det burde være av mindre interesse.



Snart klar

Passat 1.4 TSI Bluemotion er klar for bestilling fra slutten av mai. Prisen for sedanen starter på 290.000 kroner. Stasjonsvognen koster 300.000. Dette er noen tusenlapper billigere enn standardutgaven som i sedanutgave starter på 298.000 kroner. TSI Bluemotion blir også omlag 8.000 kroner rimeligere enn dieselversjonen TDI Bluemotion.