<b>DE NYE FAVORITTENE:</b> Både Volkswagen og Mercedes regner med å selge mye av sine ladbare hybrider. De frister med høy effekt, mye utstyr og lav pris. Foto: JAMIESON POTHECARY
DE NYE FAVORITTENE: Både Volkswagen og Mercedes regner med å selge mye av sine ladbare hybrider. De frister med høy effekt, mye utstyr og lav pris. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Volkswagen Passat GTE mot Mercedes-Benz C 350e t

De er billige, men er de bra?

Aldri har staten gitt deg billigere bilhold. Ladbare hybrider har store avgifts-lettelser og samtidig skal du slippe å besøke bensinstasjonen så ofte.

Vi har testet de to heteste ladbare stasjonsvognene på markedet akkurat nå.

At nordmenn elsker hybridbiler, er det ingen tvil om. Toyota har støvsuget markedet alene i flere år med Prius, Auris og Yaris. Snart kommer også Rav4. I motsetning til bilene vi her har testet, er dette hybrider uten ladekabel.

Etter at de ladbare bilene har kommet på markedet, har ikke kundenes respons latt vente på seg. Den tøffe VW Golf GTE har skyhøye salgstall. Hadde den norske importøren klart å levere nok, hadde salget gått forbi både bensin og diesel-utgavene. Alle de store ladbare SUV-ene har ett års ventetid. Våre testbiler har også ventetid et stykke ut i 2016.

Det beste fra el og bensin

I motsetning til en vanlig hybridbil, kan en ladbar hybrid lades på samme måte som en elbil. Gevinsten er noen få mils rekkevidde på ren strøm før forbrenningsmotoren trår inn og hjelper deg videre. Har du kort vei til jobb, kan det være gode penger å spare. Hvor nyttig systemet er, avhenger av rekkevidden på ren strøm.

Denne hybriden lover 15 mils rekkevidde, men vi er ikke overbevist.

Dårlige kjøreegenskaper

Med hybridløsningene får du en ryggsekk med batterier, motorer og ledningspakke på 300 kilo. Det gir automatisk dårlige kjøreegenskaper. Hvor kiloene plasseres er svært avgjørende.

Passat har lagt batteriene foran bakhjulene men plassert tanken over bakhjulene, mens Mercedes har lagt batteripakken bak bakhjulene. Det blir som å kjøre med masse vekt bak hele tiden. Svakhetene gjør seg alvorlig til kjenne på denne årstiden med myke vinterhjul.

Hybrid eller ladbar hybrid?

Volkswagen Passat GTE: Sportslig og praktisk

ALLROUNDER: Passat GTE er en fullverdig og gjennomtenkt familiebil med mye power og mye plass. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Ren strøm:
Vi målte 32,5 km.
Fabrikken oppgir: 50 km

Forbruk:
Vi målte 0,47 l/mil.
Fabrikken oppgir: 0,17 l/mil

Så langt er Passat den mest komplette ladbare hybriden på markedet. Den er romslig, kvikk, praktisk og har mer attraktiv styling enn de andre variantene.

Bilen er full av blå, dekorative detaljer som egentlig kler hvitt eller sort aller best, og det følges opp med gromlyd i høyttalerne dersom du trykker på GTE-knappen. Den lille motoren er en kvikk liten rakker. Faktisk føles pakka altfor kraftfull for understellet.

Dette synes vi om billigste Passat.

Selv om bilen virker fast i fisken (strammere enn C-klasse i modus «Sport plus») på normal, sedat kjøring, så vrir hele understellet seg under pådrag. Og med Pirelli-dekkene som sitter på, føles bilen urolig under kraftige akselerasjoner, og du merker fort at det er mye masse som skal håndteres.

Motor og girkasse harmonerer imidlertid veldig bra, uansett om du kjører med eller uten tung gassfot. Ved helt normal kjøring merker man heller ikke mye til den ekstra vekta.

LED: Led-lysene lyser på tradisjonell fjer- og nærlys-vis. Foto: JAMIESON POTHECARY
LITE: Sjekk den ekstra lasteterskelen i bagasjerommet. VW Golf tilbyr faktisk mer plass. Foto: JAMIESON POTHECARY
SOBERT: Testmodellen har noe ekstra pynt, men dette er hva som møter deg i C-klasse hybrid. Foto: JAMIESON POTHECARY
VW Passat GTE, Mitsubishi PHEV, Mercedes Benz MB C350E plugin hybrid
BAK: Mercedes har som eneste merke valgt å ha ladingen i bakfangeren. Ganske utsatt for bulking. Foto: JAMIESON POTHECARY
LINJELEKKER: C-klasse er liten og snerten og byr på maks komfort med luftfjæring. Foto: JAMIESON POTHECARY


Flott gjennomført

Alt er gjennomtenkt og du finner alt logisk plassert. Infotainment-systemet er utrolig lettfattelig og vi liker at det er LED-lamper rund baut, med automatisk nedblending foran.

Bagasjerommet er like enormt som i de andre modellene, men du går glipp av reservehjulet, som importøren har valgt å ha standard på øvrig program. Ergonomisk stol med elektrisk justering av tilt, rygg og korsrygg er på plass, og ingen trenger større bakseteplass. Den adaptive fartsholderen fungerer økonomisk og bra på alle måter, mye takket være et bredt radarfelt.

Ingen GTI bil

Passat GTE ser ut som en GTI, men viser usportslige takter under akselerasjonstesten. Den er den eneste i testen som virkelig trenger tid på seg fra stillestående. Når den først er i gang, går det rimelig fort.

Vi klokker den inn på 8 blank, veldig akseptabelt. Girhendlene bak rattet funker bare delvis. De funker bra til oppgiring, men dersom man prøver seg med nedgiring, for eksempel før en sving - og gjerne ønsker motorbrems - kutter plutselig motoren. Det gjør den selv om den står i «GTE»-modus. Det er for dårlig!

Hybridsystemet

Passat har testens minste motor, en 1,4-liter på 156 hester og 250 Nm. Mellom motoren og en 6-trinns DSG-girkasse, finner vi en el-motor på 115 hester. Det gir en kombinert ytelse på 218 hester og 400 Nm dreiemoment.

Den samme drivlinjen finner du i Audi A3 e-tron og Golf GTE.

Turtelleren er byttet ut mot et økonomimeter som viser lading, øko og boost-funksjon. Bestiller du digitalt instrumentpanelet man får som tilvalg Passat, får turteller der når man trykker inn GTE-knappen. I normalversjonen blir man tilgodesett med en turteller på størrelse med tankmåleren. Den er ubrukelig liten.

Hybridsystemet starter automatisk i «e-mode» og kjører batteriet ned til det er et par kilometer rekkevidde før den går over i hybriddrift. Med litt nedoverbakker har man plutselig flere kilometer. Du kan også velge «Hybrid», «Charge» og «GTE». Sistnevnte optimaliserer for effekt og gir sportsligere lyd over høyttalerne.

Passat byr på elektrisk motorbrems ved å trekke drive-spaken bakover, slik man gjør for å få Sport på drivstoffbilene. En fin løsning.

Mercedes-Benz C 350e t: Mye effekt, lite plass

SPREK: 279 hybride hester sparker godt fra. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Ren strøm:
Vi målte 19,6 km.
Fabrikken oppgir: 31 km

Forbruk:
Vi målte 0,58 l/mil.
Fabrikken oppgir: 0,21 l/mil

For drøyt 500.000 kroner får du overflod av effekt og oppsiktsvekkende mye utstyr og luksus. Med 279 hester, er den med god margin den kjappeste i testen og den reagerer uten å nøle fra stillestående.

Mercedes-Benz kjører hybrid også på første klasse.

0-100 km/t målte vi til 6,2 sekunder. Kjører du som med snill gassfot, er kombinasjonen silkemyk og lydløs. Du skal følge godt med for å få med deg når bensinmotoren kobler inn og ut.

Bytter du kjøremodus til «Sport» eller «Sport plus», fungerer ikke alt like sømløst lenger. Det virker som om systemene slåss om hvem som skal ha kontrollen. Elektronikken strammer opp gassrespons, girskifter og fjæring på en måte som gjør at systemene ikke harmonerer med hverandre. Det gir en del merkelige utslag som burde vært luket ut før den traff kundene.

LED: Men ikke utmasking av andre kjøretøy. Foto: JAMIESON POTHECARY
VW Passat GTE, Mitsubishi PHEV, Mercedes Benz MB C350E plugin hybrid Foto: JAMIESON POTHECARY
VW Passat GTE, Mitsubishi PHEV, Mercedes Benz MB C350E plugin hybrid Foto: JAMIESON POTHECARY
FORAN:VW lader bilen i et uttak foran. Foto: JAMIESON POTHECARY
LINJELEKKER: C-klasse er liten og snerten og byr på maks komfort med luftfjæring. Foto: JAMIESON POTHECARY


Luftfjæringen er svært mykt satt og egner seg for komfortkjøring. Prøver du å utnytte kraften på krøllete veier, er selv hardeste innstilling i mykeste laget. Du bør velge vinterdekk med omhu. Den tunge rumpa i kombinasjon med bakhjulstrekk gir seg utslag vi helst skulle sluppet i S-kombinasjoner, selv i normale hastigheter. Derfor skjønner vi at det ikke er mulig å slå av stabiliseringsprogrammet i denne bilen.

Luksus

Ikke alle liker Mercedes-stolene, men vi synes de er blitt bedre. I testbilen er det manuell justering i lengderetning, og man kan sitte skikkelig ned i denne bilen. Det gir en fantastisk kontroll.

Vi tror dette blir den mest solgte hybriden hos Mercedes-Benz.

Komforten er også upåklagelig, og infotainmentsystemet er lett i bruk når man har det i fingrene. Testbilen har lyd fra Burmester, som visuelt gir interiøret et løft med freste alu-gitter, men også massasje for øregangene.

Trangt og dyrt

Bilen blir fort 100.000 kroner dyrere. En del utstyr man er blitt vant med fra andre, må du betale for her. Adaptiv fartsholder, automatisk nedblending av lys og fullelektriske stoler er eksempler på utstyr testbilen manglet.

Plassen er begrenset, og plasserer bilen i Golf-klassen i praktisk bruk. Bagasjeromsgulvet er hevet i forhold til vanlig modell, og dersom forsetepassasjerene er langbeinte må det deles kompromissløst om plassen.

Parkeringssensorene trenger også tilvenning. Mercedes-Benz har bestemt seg for ikke å plage eierne med pipelyder før du er i rød sone. Det betyr at du må følge med i lamperekka i taket bak eller på skjermen foran.

Hybridsystemet

Den drives av en 2-liters turbomatet bensinmotor på 211 hester og 350 Nm. Mellom motor og en 7-trinns dobbeltclutch-girkasse finner vi en el-motor som yter 82 hester og 340 Nm. I kombinasjon gir dette en effekt på 279 hk og saftige 600 Nm.

Tradisjonell turteller er uvanlig på hybridbiler. Nederst i turtelleren finner du en lamperekke som indikerer strømforbruk og lading. Ikke fullt så miljøfokusert som i Passat GTE, men desidert best når det kjøres aktivt. Som regel står turtelleren på 0 i nedoverbakker, i kø og enkelte sletter. Da lyser i stedet strømlampene. Energistrømmen kan også følges på begge skjermene. Bilen starter automatisk i hybrid.

Da styrer bilen helt selv hvilken motor den bruker til enhver tid, og når den finner det hensiktsmessig og lade. I praksis kjører den da mest mulig på batteri helt til det er nedladet til ca. 20 prosent. Dette er veldig hensikstmessig, siden de fleste turene er korte.

I «E-modus» får den elektriske gasspedalen en kickdown-motstand omtrent midtveis i vandringen. Overskrider du denne, startes bensinmotoren. Mercedes har ingen forhåndsprogrammert bremsefunksjon når du slipper gassen. Regenerering gjøres derfor med bremsepedalen, trolig for ikke å komplisere bilkjøringen noe mer enn nødvendig. Padlene på rattet egner seg heller ikke særlig som motorbrems, men duger i «Sport plus» selv om de ikke egentlig er direkte nok.

Konklusjon

VW Passat GTE: Her har man tenkt smart. En liten turbomotor som får hjelp av en muskuløs elmotor høres logisk ut i teorien, og fungerer godt i praksis. Den er lettest i testen og det er kanskje ikke noen overraskelse at den er den gjerrigste, heller.

VW har tatt fram blå neglelakk og pyntet GTE i rene GTI-stilen, slik at den er den mest attraktive å se på i modellprogrammet. Den har et enormt bagasjerom og stor plass til fem. Kjøreegenskapene er ikke helt i mål, men er likevel best i dette selskapet.

Mercedes C 350 e
Bokstavkombinasjonen hinter til noe heftig. Kraftreservene er på plass, men utleveringen halter noe dersom du har tenkt å bruke dem. Batteriplasseringen er veldig uheldig for vektbalansen og kjøredynamikken, men komforten er god for de i forsetene. Plassen i baksetet og bagasjerommet, som er mindre enn i Golf, gjør den mest aktuell for to personer. Når rekkevidden er liten, forbruket høyest og prisen 200.000 over konkurrenten, så blir det jumboplassering på C-klasse denne gangen.

Testresultat

Volkswagen Passat GTE

Lekker, romslig, godt utstyrt, kvikk.

Kjører ikke like bra som vanlig Passat.


Testresultat

Mercedes-Benz C 350e

Sterk og luksuriøs.

Trang og baktung.


Tekniske data
 Mercedes C 350 eVW Passat GTE
Pris503.800 kr431.500 kroner
Pris testbil630.000 kr518.900
BensinmotorR4 2,0l turboR4 1,4 l turbo
Effekt211 hk v/5.500 o/m156 hk v/5.000 o/m
Dreiemoment350 Nm v/1.200 o/m250 Nm v/1.600 o/m
Elmotor82 hk/340 Nm115 hk /400 Nm
Systemeffekt279 hk/600 Nm218 hk/400 Nm
Toppfart250 km/t225 km/t
0-100 km/t6,2 sek7,4 sek
Forbruk blandet0,21 l/mil0,17 l/mil
Co2-utslipp49 g/km39 g/km
Testet forbruk0,58 l/mil0,47 l/mil
Girkasse7-trinns G-Tronic automat6-trinns dobbeltclutch automat
DrivhjulBakForan
Lengde/bredde/høyde470/181/148 cm177/183/148 cm
Akselavstand284 cm279 cm
Bagasjerom350 liter650 liter
Vekt1765 kilo1660 kilo
Dekk225/45R18215/55R17
Kollisjonsputer78
Hengervekt1000 kilo1600 kilo
Bakkeklaring15 cm14,5 cm