<b>HELT NY:</b> Nye Passat er svært romslig, bagasjerommet er på klasseledende 650 liter. Vi er imponert, og ikke bare over plassen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
HELT NY: Nye Passat er svært romslig, bagasjerommet er på klasseledende 650 liter. Vi er imponert, og ikke bare over plassen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Volkswagen Passat: Førsteinntrykket er imponerende

At nye Passat virkelig er en helt ny bil, er det ingen tvil om lenger.

Vi har tilbakelagt de første milene bak rattet i nye Volkswagen Passat. I motsetning til hva som var tilfellet med forgjengeren da den kom for bare fire år siden, er dette et virkelig klart og tydelig steg opp i forhold til den utgående modellen.

Les mer om nye Passat her!

Vårt inntrykk er at 8. generasjon VW Passat tar et sprang opp i forhold til konkurrentene. Den er blitt forbedret på så å si alle punkter.

Nye Passat starter prismessig på 327.500 kroner (1.6 TDI BlueMotion) mens 1.6 TDI på 120 hester starter på 346.000 kroner og bensinversjonen 1.4 TSI med 125 hester koster fra 343.300 kroner. VW i Norge satser på å selge 4.000 biler neste år hvorav flertallet en god del dyrere, som vi skal komme tilbake til.

I skrivende stund fortsetter testkjøringen og det gjenstår å prøve flere versjoner og motorer. Testlaget ble sendt avgårde med en velutstyrt toppversjon med dieselmotor på 240 hestekrefter, firehjulsdrift og syvtrinns DSG-automat.

Om et års tid kommer også Passat GTE, en ladbar utgave av nykommeren, på markedet.

Store ambisjoner

At Volkswagen med dette satser på å true aktører i premium-segmentet er tydelig. Det går også frem av den norske importørens ambisjoner: De regner faktisk med at halvparten av kundene vil velge Passat stasjonsvogn i den kraftfulle dieselversjonen på 190 hestekrefter med firehjulsdrift og DSG-automat.

Og om nye Passat stasjonsvogn starter på 327.500 kroner, vil altså den antatte bestselgeren ha en fra-pris på drøye 520.000 kroner.

Importøren regner med at svært mange vil legge på med en god del utstyr slik at prislappen nærmer seg 600.000 kroner.

NØKTERNT ELEGANT: VW har vært forsiktige med å oppdatere designen, men linjene er markante og elegante, synes vi. Den er dessuten optimalisert med tanke på innvendig plass, sikkerhet og støynivå. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer



Svært god plass

Så har det da også blitt en mye bedre bil enn forrige Passat. Den nye Passaten er blitt merkbart romsligere enn før, tross at lengden er beholdt (minus en centimeter).

Det har sammenheng med optimalisert design, økt bredde og hele åtte centimeter lengre akselavstand. Dermed har bilen også kortere overheng.

Vi har mer armslag inne i bilen takket være økt bredde. Ifølge Volkswagen er kupélengden dessuten økt med fire centimeter og det merkes altså godt - særlig er det merkbart bedre plass i baksetet, hvor man nå har det svært romslig.

Også bagasjerommet er blitt en god del større og er nå klart klasseledende med hele 650 liter - her må man opp på Mercedes E-klasse for å finne større.

INGEN DESIGNREVOLUSJON: Men optimal plassutnyttelse har Passat takket være denne fasongen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Stillegående

Nye Passat kjører også bedre enn før. Førsteinntrykket av kjøreopplevelsen er at Passaten er stillegående og har et godt avstemt "fintunet" understell som sørger for både god komfort og gode kjøreegenskaper.

Vi skrev nylig om nye Mondeo at den er innrettet mot komfort. Det er også i høyeste grad tilfellet med Passat modell 2015. Utenfor bilen er dieselen i denne toppmodellen riktig så hørbar, men inne i kupéen høres den knapt.

Volkswagen har tatt grep for å redusere støynivået til et minimum og bilen er blitt riktig så stillegående.

Fornyet utstyrs-policy

Volkswagen har rasjonalisert produktlinjen og tilbyr ingen "basisversjon" som Trendline. Det er derfor Comfortline og Highline som gjelder, og importøren regner med at fordelingen vil bli 45 prosent førstnevnte og 55 prosent sistnevnte.

Av utstyrspakker som er å anbefale kan nevnes Transport-pakke (med blant annet tilhengerfeste og bagasjenett), og Business-pakke (med blant annet navigasjon, ryggekamera og lignende). Selvsagt er mye sikkerhetsutstyr av siste generasjon tilgjengelig. Detaljer kommer vi tilbake med når fullstendig test er klar.

HELT NY: Nye Passat er svært romslig, bagasjerommet er på klasseledende 650 liter. Vi er imponert, og ikke bare over plassen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
INGEN DESIGNREVOLUSJON: Men optimal plassutnyttelse har Passat takket være denne fasongen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Foto: VW
NØKTERNT ELEGANT: VW har vært forsiktige med å oppdatere designen, men linjene er markante og elegante, synes vi. Den er dessuten optimalisert med tanke på innvendig plass, sikkerhet og støynivå. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Foto: DINSIDE
Foto: DINSIDE
Foto: Fred Magne Skillebæk
LADBAR: Her er Passat som ladbar hybrid, vist i Paris tidligere i høst. Foto: KNUT MOBERG


Satser på diesel

Passat tilbys med fire dieselmotorer (TDI), der basismotoreen er en 1,6-liter på 120 hestekrefter. Så kommer 2.0 TDI med 150 hester og 340 newtonmeter, som antakelig er det beste kompromisset kostnad/ytelser.

For de som vil ha mer krefter tilbys den tidligere nevnte, kraftigere varianten av 2,0-literen. Nå yter den 190 hester og 400 newtonmeter, mens biturboversjonen vi kjørte først, presterer hele 240 hestekrefter og 500 newtonmeter. Denne kombineres med en sekstrinns DSG-kasse og klarer 0 til 100 på 6 sekunder - dette er virkelig en diesel-bombe i denne klassen.

Og det med et CO2-utslipp oppgitt til skarve 140 gram per kilometer.

TSI og GTE

På bensinsiden har vi foreløpig bare oversikt over to versjoner, begge 1.4 TSI. Den ene har en maksimal ytelse på 125 hestekrefter, alternativet byr på 150 hester.

Tidligere nevnte ladbar hybrid GTE med bensin- pluss elektromotor og totalt 218 hestekrefter, kommer om et års tid.

Vi kommer selvsagt tilbake med en mer fullstendig rapport når testen er avsluttet. Men vi kan si så langt at vi er rimelig sikre på at de fleste konkurrentene nå er klart distansert.

En direkte sammenligning med nye Ford Mondeo er noe vi ser frem til med spenning!

Dimensjoner:

Vis mer