<b>HER SMELLER DET:</b> Ford Mondeo og Volkswagen Passat fikk begge, som forventet, fem stjerner i EuroNCAPs siste kollisjonstest. En nærmere undersøkelse av resultatene viser noen nyanser. Foto: EURO NCAP
HER SMELLER DET: Ford Mondeo og Volkswagen Passat fikk begge, som forventet, fem stjerner i EuroNCAPs siste kollisjonstest. En nærmere undersøkelse av resultatene viser noen nyanser. Foto: EURO NCAPVis mer

Volkswagen Passat eller Ford Mondeo - hvilken er sikrest?

Ny generasjon av to av de aller viktigste modellene for det norske markedet er testet av Euro NCAP.

Resultatene fra siste runde av sikkerhetsevalueringen fra trafikksikkerhets-organisasjonen Euro NCAP er nå offisielle. Her i landet knyttet det seg naturlig nok stor interesse særlig til to av resultatene: Nemlig testene av Ford Mondeo og Volkswagen Passat, to av de suverent mest populære familiebilene de siste 20 årene.

Les også: Sikkerhetssensasjon fra Kina

Mondeo eldre

Det satser selvsagt de respektive produsentene på at de skal fortsette å være. Et av de viktige elementene når folk skal velge bil er selvsagt sikkerheten.

Derfor fulgte vi ekstra nøye med da Euro NCAP sendte ut sine ferskeste resultater, der begge de to er med. Hvilken ville fremstå som sikrest av de to? Ville Ford Mondeo klare å gjøre det like godt som Volkswagen Passat tross at den jo er en to år eldre konstruksjon?

Fem stjerner!

RESULTAT-PASSAT: Fargeskalaen går fra grønt (sikrest) til rødt (farligst). Foto: EURO NCAP Vis mer


Et første blikk på resultatoversikten tydet på at den hadde klart det. Begge bilene har nemlig oppnådd toppscoren på fem stjerner. Og det er selvsagt det viktigste - og som forventet.

Det er likevel ingen automatikk i å klare fem stjerner i 2014 - kravene er blitt gradvis strengere og kommer til å fortsette å bli det. Bilprodusentene tvinges derfor til å gjøre stadig større bestrebelser på sikkerhetssiden for å gi det best mulige sikkerhetsinntrykket ut til markedet.

Mer om Euro NCAPs metodikk kan du lese her.

Ikke bare kollisjon

Fem stjerner til begge, altså. Men ser vi nærmere på resultatene, fremkommer noen nyanser. Sikkerhetsorganisasjonens evaluering begrenser seg ikke til kollisjonstesting, selv om disse utgjør den viktigste delen av den. Den tar også for seg sikkerheten for fotgjengere ved påkjørsel, og sikkerhetssystemer som leveres med bilen.

Noen av disse, som setebeltevarsler, må være på plass for at bilen skal kunne oppnå fem stjerner. Det samme vil i fremtiden bli tilfelle for autobrems-systemer.

Prosentpoeng-kampen

RESULTAT-MONDEO: Også bra med unntak av en anelse av risiko for skade på brystkassen (evaluering: Adekvat). Foto: EURO NCAP Vis mer


For hver av øvelsene gis det poeng, som også uttrykkes i prosentandel av maksimalt oppnåelig. Der ser vi at i kategorien voksenbeskyttelse, som blant annet forteller mest om hvor sikker bilens struktur er, får de to bilene jevne resultater - 86 prosent for Ford Mondeo og 85 prosent for VW Passat.

Når det gjelder barnebeskyttelse kommer Passat best ut med 87 prosent mot Mondeos 82. De to bilene gjør det likt på området fotgjengerbeskyttelse med 66 prosent begge to.

Det fremgår at her har bilprodusentene fortsatt en del å gå på når det gjelder å gjøre bilenes frontalstruktur mindre aggressiv overfor de myke trafikkanter. Imidlertid er dette blitt mye bedre på noen år og 66 prosent er per i dag et hederlig resultat. Her kunne Ford Mondeo oppnådd en fordel på prosentpoeng hvis fotgjenger-radaren som tilbys som tilvalg, hadde vært standard.

I det siste kapittelet kommer Passat best ut igjen, med 76 prosent mot Mondeos 66.

Totalt er det altså Volkswagen Passat som såvidt trekker det lengste strået foran Ford Mondeo.

Men i praksis?

Vi vil presisere at dette slett ikke gir grunnlag for å anbefale den ene bilen fremfor den andre. Det kan bare gjøres etter en komplett sammenligning av de to bilene - noe vi kommer til å foreta så snart vi får muligheten til det.

Det skal legges merke til at Passat får en fordel over Mondeo på poeng for sikkerhetssystemer og i barnesikkerhet.

Så enkelt er det ikke, oppdager vi når vi ser nærmere på detaljresultatene. Når det gjelder barnesikkerhet, ser vi at poengene er trukket fordi barneseter av den universelle typen 0/+1 ikke kan monteres dersom man velger tilvalget sikkerhetsbelter med integrert kollisjonspute. Det synes vi blir litt søkt og samtidig gis da ikke Ford kredit for at de faktisk tilbyr denne ekstra sikkerhetsbeskyttelsen.

Autobrems - men...

Når det gjelder sikkerhetssystemene, kommer Passat best ut igjen, men også her viser det seg at Ford tilbyr omtrent det samme som Volkswagen.

Autobrems-systemet som fungerer fra bykjøring til landeveiskjøring ble ikke tatt med i betraktningen, da det ikke antas å oppfylle Euro NCAPs krav til utbredelse for å bli montert. Det ble altså i utgangspunktet diskvalifisert. Det tilbys altså, men ble ikke testet. Volkswagens autobrems-tilvalg ble derimot antatt å kvalifiseres, ble dermed testet - og besto, til karakteren «bra».

I skrivende stund blir konklusjonen at det ikke totalt sett fremkommer noen vesentlige forskjeller i sikkerhetsnivået på de to bilene, og at det derfor ikke kan konkluderes med at den ene er sikrere enn den andre.

Da blir skussmålet fem stjerner det beste og ...sikreste holdepunktet.

Detaljerte resultater for Ford Mondeo finner du her!

Video - Ford Mondeo i frontkollisjon:


Detaljerte resultater for Volkswagen Passat finner du her!

Video - VW Passat i frontkollisjon: