Volkswagen Passat blir "kupé"

Volkswagen tar en Mercedes og lager en sterkt kupéinspirert versjon av Passat. Navnet er CC og blandingen av folkelighet og luksus er spennende.

«Kanskje er det litt rart at man har valgt å kalle bilen for Passat...»


Parallellen til Mercedes-Benz CLS er umulig å ikke nevne. Konseptet er nemlig akkurat det samme. Man tar en sedan, henholdsvis E-klasse og Passat, lager et lengre, bredere og lavere karosseri med et tydelig kupépreg uten å kutte ut noen dører, utstyrer den med de største motorene og kaller den en firedørskupé.

Ingen ekte kupé

Vis mer

Volkswagen Passat blir "kupé"

  1. Store bilder


Begrepet i seg selv er selvmotsigende ettersom en kupé per definisjon kun har to dører. Så mer riktig blir det nok å se på Passat CC som en kupéinspirert sedan. Kupépreget får den fra den buede og sterkt synkende taklinjen, de lave og brede formene og den sterkt avrundede hekken.

  • Se store bilder
  • Selvstendig

    Heller ikke rett forfra er CC lik en vanlig Passat. I stedet er det kupékabrioleten Eos som har fått stå modell. Kanskje er det litt rart at man har valgt å kalle bilen for Passat i det hele tatt når forskjellene er såpass mange og åpenbare. Utvendig er designet helt selvstendig. CC-delen er også litt merkelig. Vanligvis betyr denne forkortelsen at taket er sammenleggbart og av stål, men slik er det altså ikke i dette tilfellet.

    Kun for fire

    Vis mer


    Innvendig er ting mer likt slik vi er vant med det i Passat. Litt mer eksklusive materialinnlegg og sportsligere ratt og fremstoler er den største forskjellen. I tillegg er baksetet kun beregnet på to personer.

    Lynsjekk: Se hva bilen er verdt

    Fra 140 til 300 hester

    Rent teknisk er Passat CC lett å kjenne igjen. Motorene er de samme, men de minste alternativene er utelatt. Det betyr at fem ulike kraftkilder er tilgjengelige. På bensinsiden starter man med 1.8 TSI med 160 hestekrefter og 250 newtonmeter. Denne gjør 0-100 på 8,6 sekunder og bruker 0,76 liter per mil.

    Folkekongen

    Vis mer


    Neste trinn på stigen er den velkjente GTI-motoren på 2,0 liter, 200 hestekrefter og 280 newtonmeter. 2.0 TSI gjør 0-100 på 7,6 sekunder og bruker 0,79 liter på mila ved blandet kjøring. Øverst troner en 3,6-liters bensinmotor med hele 300 hestekrefter og 360 newtonmeter. Denne er utstyrt med firehjulsdrift og gjør unna 0-100-sprinten på lave 5,6 sekunder. Dobbelkløtsjgirkassen DSG er standard på denne motoren og forbruket ligger på 1,01 liter per mil.

    Diesel for Norge

    Litt mer interessant for norske kjøpere er trolig dieselmotorene. Minstemann har 140 hestekrefter og 320 newtonmeter. Den gjør 0-100 på 9,8 sekunder og bruker 0,58 liter per mil. Litt sterkere er en annen versjon av denne motoren med 170 hester og 350 newtonmeter. Denne bruker 0,6 liter per mil. Begge disse dieselmotorene benytter common rail innsprøytning. DSG blir tilgjengelig som ekstrautstyr på disse motorene.

    Firehjulsdrift

    Vis mer


    Firehjulsdrift blir i førsteomgang ikke tilgjenglig på noen andre motoralternativer enn 3.6 FSI. Regn likevel med at antall drivverkskombinasjoner kommer til å øke etter lanseringen slik at det trolig blir flere motorer som kan jobbe gjennom alle fire hjul etter hvert.

    Aktive støtdempere

    Uansett blir det mulig å skaffe seg aktiv demperkontroll. Et nytt system ved navn DDC (Dynamic Drive Control) sørger for å regulere demperstivheten etter kjøreforholdene. Tre forhåndsinnstillinger er tilgjengelige; komfort, normal og sport. Systemet er kun standard på den største motoren, men kan leveres også til de mindre.

    Oversikt: Her er alle fotoboksene

    Vis mer


    Også andre teknologiske hjelpemidler som filovervåkning som hjeper til å holde bilen i rett felt, avstandssensor som overvåker distansen til forankjørende biler og aktiv parkeringshjelp kan bestilles av Passat CC-kunder.

    Priser og ankomst

    Volkswagen Passat CC kommer til Norge i juni. Prisene er ikke klare, men de vil starte omtrent på nivå med Audi A4, eller rundt 360.000 kroner. Flaggskipet 3.6 FSI kommer trolig til å snuse på millionen, i alle fall med litt ekstrautstyr. Det er mye penger for en bil som heter Passat. Men hvorfor skal man egentlig bry seg om det?

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder