Volkswagen Passat billigere og sterkere

To nye turbomatede og avgiftsgunstige bensinmotorer kan nå bestilles i Volkswagen Passat. Det gjør den billigere, gjerrigere og sterkere.

Volkswagen-konsernet fortsetter å satse stort på turbo. En rekke overladede motorer har blitt lansert de siste årene, både svært kraftige og litt mer moderate. Til felles har de imidlertid at turboen sørger for et høyt og bredt tilgjengelig dreiemoment kombinert med et lavt forbruk, blant annet fordi turboteknikken tillater mindre slagvolum.

Bare dyr turbo foreløpig

Fra før har Passat vært tilgjengelig med én bensinturbo, nemlig 2,0-litersmotoren fra blant andre Golf GTI. En fin motor, men med sine 200 hestekrefter blir den for dyr for de aller fleste av oss.

Rimelige

Vis mer
«Prisene for de nye motoralternativene er også svært interessante.»


Derfor er det gledelig at de nye motorene blir betydelig mer overkommelige prismessig. Sterkest er en relativt ny 1,8-liter med direkteinnsprøytning og 160 hestekrefter. Denne motoren må ikke forveksles med den gamle 1,8T som hadde fem ventiler per sylindre og vanlig innsprøytning.

Sterk og fleksibel

Dreiemomentet på den nye motoren, som får navnet 1,8 TSI, ligger på 250 newtonmeter hele veien fra 1.500 til 5.000 omdreininger. Navnevalget kan for øvrig virke litt misvisende. Det er nemlig ikke snakk om en motor med både kompressor og turbo, slik TSI tidligere indikerte. Dette er en linje man også har lagt seg på med nye Tiguan hvor 2.0 TFSI nå bare heter 2.0 TSI.

Ytelser

Vis mer


1,8 TSI gir Passat friske ytelser. Stasjonsvognen klarer 0-100 på 8,8 sekunder og sedanen bruker 8,6, en reduksjon på 8 tiendeler i forhold til motoren den erstatter; 2.0 FSI med 150 hestekrefter. En annen fordel kontra den større, men selvpustende motoren er forbruket. 1,8 TSI skal klare seg med 0,76 liter per mil som sedan mot utgående 2,0 FSIs 0,82. CO2-utslipper ligger på 180 gram CO2 per kilometer. Stasjonsvognkarosseri medfører seks gram ekstra.

Minstemann

Billigst blir 1,4 TSI med 122 hestekrefter. Den vil erstatte 1,6 FSI med 115 hester, men ikke den vanlige 1,6-literen som yter 102 hestekrefter. Ytelsene får seg et skikkelig oppsving med denne motoren og 0-100 går på 10,5 for sedanen og 10,8 for stasjonsvogna. Forbruket ligger på moderate 0,66 liter per mil for sedanen. Det gir et CO2-utslipp på 157 gram.

Billigere

Vis mer


Prisene for de nye motoralternativene er også svært interessante. De går nemlig ned med 4-5.000 kroner sammenlignet med de svakere motorene de erstatter. Årsaken ligger selvsagt i lavere CO2-utslipp. 1,4 TSI begynner på 280.000 kroner som sedan. 1,8 TSI koster deg fra 345.000 kroner, men har da et litt høyere utstyrsnivå. Den reelle prisforskjellen mellom de to motorene ligger på snaut 60.000 kroner. Pristillegget for stasjonsvogna er omtrent 13.000 kroner.

Passat 1,4 TSI og 1,8 TSI er klare for bestilling allerede nå. De første eksemplarene kommer trolig til landet like over nyttår.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder