Volkswagen Passat 1.9 TDI 1996: Hull i dieselslange

Bilmerke: Volkswagen
Modell: Passat
Motor: 1,9 TDI
Årsmodell: 1996
Kilometerstand: 194.000

Problem:
Jeg har en Volkswagen Passat 1.8 TDI fra 1996 som har gått 194.000 km. Vi har nylig skiftet registerreimen og har fått vite at det er et lite hull i diesel slangen som må tettes. For øyeblikket er den teipet. Det var litt lite olje på den, men vi har nå etterfylt olje. Bilen har begynt å tikke fra motoren. Hva kan være galt? Vi trodde kanskje at en skrue ikke var ordentlig festet, men føler lyden er for skarp til det.

En annen ting: Når vi kjører i oppoverbakker og gir på fart, så kommer bilen til et punkt og så stopper alt opp. Du kjenner et lite nykk og så daler farten 10-20 km før den sakte begynner å ta igjen. Noen har sagt at vi må skifte luftfilteret og andre at det er et eller annet vi må blåse ut. Hva tror du?

Svar: Du må først og fremst få skiftet dieselslangen som lekker da teip ikke vil klare å holde seg på en slange som er full av diesel. At det er lite olje på motoren kan tyde på at motoren bruker olje eller lekker mye olje utvendig. Har du kjørt lenge med lite olje så kan ventilløftere og kamaksel fått unormal slitasje og dette kan du høre i form av høye tikkelyder. Men det er mulig at det bare er tette oljekanaler eller hydrauliske ventilløftere som kan løsnes opp ved hjelp av en motorrens med for eksempel Forte eller Tunap produkter i forbindelse med en oljeskift. At motoren stopper opp ved belastning kan bety lekkasjer i ladeluftslanger, feil på vakumslanger eller at turboen svikter men da bør det komme ulyder. Videre kan et tett luftfilter, tett dieselfilter og denne diesellekkasjen din forårsake liknende problemer.