En triumferende toppsjef: Martin Winterkorn i Frankfurt Foto: Knut Moberg
En triumferende toppsjef: Martin Winterkorn i Frankfurt Foto: Knut MobergVis mer

Volkswagen også elektrisk

Dette knøttet er en viktigere bil for Volkswagen enn man skulle tro. Møt E-Up!

FRANKFURT (DinSide Motor): Martin Winterkorn, Volkswagens konsernsjef, var i storslag under bilprodusentens produktpresentasjonsaften i forkant av bilutstillingen i Frankfurt. Aftenen markerte en milepæl i det som for tiden arter seg som det rene triumftog for Volkswagen-gruppen.

VW e-Up!

Hvert av de ti merkene fikk presentere én nyhet - til og med lastebilprodusenten Scania. Noen av nyhetene har vi allerede omtalt her på DinSide. Bilen vi omtaler her, VW e-Up!, har "delvis" vært presentert tidligere; det dreier seg om konseptbilen Up! som er en minibil som skal lanseres i 2011 med 1,0-liters lav-utslippsmotor.

Elbilbølgen vokser

En triumferende toppsjef: Martin Winterkorn i Frankfurt Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Men bilen som sto på scenen i Frankfurt, og som heter e-Up, er en null-utslippsbil i den forstand at den ikke slipper ut eksos av noe slag. Det betyr at VW, som de annonserte allerede for flere måneder siden, har slengt seg på elbilbølgen som er i ferd med å vokse seg kraftig også i den etablerte bilindustrien. VW E-Up! er nemlig batteridrevet og utstyrt med en elektromotor som skal ha en maksimal effekt på 60 kilowatt eller 82 hestekrefter.


Fortsatt begrenset rekkevidde

For øvrig var det relativt lite vi fikk vite om bilen bortsett fra utseendet. Det var produsentens direktør for forskning og utvikling Dr. Ulrich Hackenburg, som presenterte bilens ytelser før han forlot åstedet på en elektrisk sparkesykkel som han hentet ut av bagasjerommet. Stunt. Bilens topphastighet oppgis til 135 km/t og e-Up! skal være forholdsvis kvikk fra 0-100 km/t med en tid på denne øvelsen på 11,3 sekunder. Rekkevidde med fulladet batteri oppgis til 130 kilometer avhengig av kjøremønster. Batteriet har en kapasitet på 18 kilowattimer og skal kunne lades opp til 80% kapasitet i løpet av en time mens fullading tar cirka fem timer.

Henger etter

Dette er spesifikasjoner som ikke er så overvettes imponerende hvis vi ser på konkurrerende produkter som Mitsubishis i-MiEV eller Peugeots versjon av bilen, iOn. Men e-Up! skal ha for et mer aktuelt og, skal vi si, "Europa-vennlig" utseende. Dessverre er ikke produksjonsversjonen rett rund hjørnet i motsetning til Mitsubishi/Peugeot-produktet; elektro-Up!en skal nemlig ikke lanseres før i 2013.