<b>280 KM/T:</b> VW Golf R 400 Concept er mer enn en konseptbil og har helt klart potensial for produksjon. 400 hestekrefter fra en toliters motor er spektakulært i seg selv - 0-100 på 3,9 sekunder og en politisk ukorrekt toppfart på 280 kilometer i timen er drøyt. Her snakker vi mega-GTI. Foto: VOLKSWAGEN
280 KM/T: VW Golf R 400 Concept er mer enn en konseptbil og har helt klart potensial for produksjon. 400 hestekrefter fra en toliters motor er spektakulært i seg selv - 0-100 på 3,9 sekunder og en politisk ukorrekt toppfart på 280 kilometer i timen er drøyt. Her snakker vi mega-GTI. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Volkswagen med sterkere R 400 og 10-trinns DSG

Når du har store ambisjoner kan du ikke spare på kruttet.

Det er et uttalt mål for Volkswagen å gå forbi både General Motors og Toyota og bli verdens største bilprodusent. Veien dit går blant annet gjennom sterke merkevarer og innovativ teknologi.

Volkswagen har derfor annonsert en ny og mer avansert girkasse, samt en enda mer kraftfull R-motor til VW Golf.

Girkasse med ti trinn


Ansvarlig for merkevareutvikling i Volkswagen-konsernet, Hans-Jakob Neusser, bekreftet at en ti-trinns dobbeltkløtsjgirkasse er under utvikling, som det ble annonsert av toppsjef Martin Winterkorn allerede på fjorårets symposium i Wien. Britiske Autocar sa at den nye girkassen skal være tilpasset bruk med både tvers- og langsmonterte motorer, og dermed skal kunne brukes i en rekke modeller fra konsernet.

R 400 blir enda sterkere

Den andre nyheten fra Wien er at den kommende super-Golfen vil få en enda kraftigere motor enn den som sitter i den nye konseptbilen, Golf R 400 - som allerede har ytelser som en Mercedes SLS AMG!

Det var på bilutstillingen i Beijing nylig at Volkswagen viste sin Golf "R +" - altså en "GTI + +", som fikk navnet R 400. Og, ja: 400 betyr 400 hestekrefter. Men det kan altså komme til å bli mer. Den ble vist som konsept, men det var ingenting futuristisk eller urealistisk ved den.

Foto: VOLKSWAGEN
SPORTSLIG: Med gule sømmer og "karbon-skinn"samt heftige sportsstoler er ambisjonsnivået tydelig uttrykt. Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
280 KM/T: VW Golf R 400 Concept er mer enn en konseptbil og har helt klart potensial for produksjon. 400 hestekrefter fra en toliters motor er spektakulært i seg selv - 0-100 på 3,9 sekunder og en politisk ukorrekt toppfart på 280 kilometer i timen er drøyt. Her snakker vi mega-GTI. Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN


Slår Mercedes

Motoren er basert på GTI- og R-motoren med to liter slagvolum, men fra 220 hester i GTI via 300 i standard Golf R, er her ytelsen skremt opp i hele 400, blant annet ved hjelp av avansert motorstyring og turboteknologi. Det betyr at den utvikler hele 200 hester per liter slagvolum. Det vil i produksjon bety at rekorden til Mercedes-Benz med A 45 AMG, blir grundig slått.

4x4

Toppeffekten på den bilen som er blitt vist, for å holde oss til den, inntrer ved 7.200 omdreininger, så motoren beholder sin turtallsvillighet. Trekkraften på 450 newtonmeter er tilgjengelig fra 2.400 til 6.000 omdreininger. Golf R 400 har firehjulstrekk (4Motion) av typen Haldex 5 og elektronisk differensialbrems.

Dette er noe helt annet en galskapen Golf GTI W12 på 650 hester som ble vist på Wörthersee for noen år siden - denne gangen er det en så å si produksjonsklar bil som vises - og akselerasjonstiden fra 0 til 100 er faktisk bare to tideler unna.

Spesialdesign

SPORTSLIG: Med gule sømmer og "karbon-skinn"samt heftige sportsstoler er ambisjonsnivået tydelig uttrykt. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Råskinnet fra Volkswagen er lett gjenkjennelig som en Golf, men har noen designmessige egenheter både utvendig og innvendig - studerer man bildene vil man legge merke til den spesielle materialbruken og den spesifikke sitrongule fargen i detaljer på både karosseriet, i interiøret og i motorrommet. Hekkdesignen med enderørene plassert sentralt, i motsetning til hva som er tilfellet på Golf R, er en hyllest til den opprinnelige Golf R - R32 fra 2002.

Nå gleder vi oss bare til å se rekord-girkasse og rekord-motor på en produksjonsbil, enten det blir på en Volkswagen, en Audi eller på et av de andre merkene fra konsernet.

Og gjerne de to på samme bil!