<b>MUSKULØS:</b> Dette er Volkswagen Sport Coupé Concept. Linjene fremstår som kraftfulle, mens voldsomme felger sladrer om konseptbil.Det blir spennende å se hvordan den eventuelle produksjonsbilen blir seende ut. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
MUSKULØS: Dette er Volkswagen Sport Coupé Concept. Linjene fremstår som kraftfulle, mens voldsomme felger sladrer om konseptbil.Det blir spennende å se hvordan den eventuelle produksjonsbilen blir seende ut. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Volkswagen med ny Sport Coupe GTE

Volkswagen kuppet innledningen på bilutstillingen i Genève - dobbelt opp!

Den tyske bilgiganten nøyde seg ikke med å få store overskrifter tidligere på dagen da Volkswagen Passat ble kåret til Årets Bil i Europa 2015 - neida, de måtte vise seg igjen senere på kvelden.

Konsern-show!

Dette i anledning Volkswagen Group Night som foregikk mandag kveld, altså kvelden før pressen i det hele tatt får se hva som rører seg inne i messehallene. Group Night inkluderer nyheter fra alle VW-konsernets bilprodusenter som Skoda, Audi, Bentley, Lamborghini og Seat.

NYTT? VEL... Dette er tidsriktig, men i våre øyne helt typisk Volkswagen. En naturlig forlengelse av dagens designuttrykk, om man vil. Uansett: Slik er førermiljøet i Volkswagen Sport Coupe Concept GTE. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SUBTIL MIX: Her kan det se ut som om VW har morfet Audi A7 og Passat CC. Sistnevnte var en sedan, Sport Coupé er en kombikupé. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
GTE: De tre bokstavene er blitt betegnelsen på kraftfulle, ladbare hybrider hos Volkswagen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SKARPE KANTER: Renskårne linjer kjennetegner den nye konseptbilen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
MUSKULØS: Dette er Volkswagen Sport Coupé Concept. Linjene fremstår som kraftfulle, mens voldsomme felger sladrer om konseptbil.Det blir spennende å se hvordan den eventuelle produksjonsbilen blir seende ut. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FORENKLET: Rette linjer og overhodet ikke noe kluss: Men dette er fortsatt en konseptbil. Foto: VOLKSWAGEN
CC RIDER: VW hevder det er ganske radikal ny design - vel, det er det ikke. Sjekk Passat CC. Foto: VOLKSWAGEN
AUDI ELLER VW? Joda, enkelte designdetaljer er typisk VW. Dessuten er Audi A7 basert på en annerledes og eldre plattform. Foto: VOLKSWAGEN
PREMIEREKVELD: Her viser teknisk direktør i VW frem den nyfødte - som utvilsomt har noen gener til felles med Audi A7 Sportback. Foto: VOLKSWAGEN
STRIPETE: Det er en design-idé som er ny her, men Volkswagen fornekter ikke sitt grunnleggende formspråk. Foto: VOLKSWAGEN
TRE MOTORER: Slik er innmaten i VW Sport Coupé. Foto: VOLKSWAGEN


Tilbake til Volkswagen: Dinsides utsendte fikk mellom annet se konseptbilen Sport Coupé Concept GTE, som ifølge konsernet selv viser merkets nye designretning.

Sport Coupé er en stor bil - med 487 centimeter i lengden er den større enn Passat. For oss ser den ut som en etterfølger til den pene Passaten vi testet for få år siden.

Og VW kommer ikke til å gi seg med dette: Også den helt nye Touran og likeledes andre nyheter som ansiktsløftet Sharan og helt ny Passat Alltrack vises i Genève.

STRIPETE: Det er en design-idé som er ny her, men Volkswagen fornekter ikke sitt grunnleggende formspråk. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Design i utvikling

Men det var altså konseptbilen Volkswagen Sport Coupé Concept GTE (puh!) som var i fokus under Volkswagens Group Night mandag kveld. Konseptbilen, som i formspråket altså kan minne om fordums Passat CC, presenteres som en sportslig kombikupé med fire dører, og med en ladbar hybrid drivlinje.

I denne designen har VW villet at evolusjon og revolusjon skal møtes. De hevder også at det viser i hvilken retning Volkswagen vil utvikle seg fremover.

Dr. Heinz-Jakob Neusser, utviklingssjef og styremedlem i Volkswagen, som tidligere på dagen mottok Årets Bil-trofeet, uttrykker det i all beskjedenhet slik:

- Denne konseptbilen er en fantastisk dynamisk coupé, som kommer til å sette standarden i sin klasse. Takket være designen, som både er sportslig og romslig, vil denne bilen være et imponerende alternativ til firesetere i B- og C-segmentet.

CC RIDER: VW hevder det er ganske radikal ny design - vel, det er det ikke. Sjekk Passat CC. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Anti-SUV!

Formspråket er nesten motsatt av den i våre dager så populære SUV-fasongen - bilen er lav og langstrakt. Grillen, frontlysene og Volkswagen-merket er designet på en ganske ny måte, som gir frontpartiet et noe annerledes uttrykk sammenlignet med andre Volkswagen-modeller.

A-stolpen er plassert langt bak - dette er det motsatte av Cab forward - noe som gir et langt panser. Den lave C-stolpen gjør at bakparten får et kupé-aktig preg. Med 21-tommers felger blir det dynamiske visuelle inntrykket komplett.

Denne bilen er nok et hint om hvordan man ser for seg at elektrifiseringen kan gjøre det mulig å fortsette å lage biler for entusiaster også i fremtiden. Det er ikke så lenge siden vi testet Volkswagen Golf i en sprek ladbar GTE-versjon, som viser at dette er en fremtid som tas på alvor der i huset.

AUDI ELLER VW? Joda, enkelte designdetaljer er typisk VW. Dessuten er Audi A7 basert på en annerledes og eldre plattform. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Massive krefter

Sport Coupé Concept GTE er en ladbar hybrid med en bensindrevet V6 TSI-motor på 380 hestekrefter. To elektriske motorer skal sørge for lokalt utslippsfri kjøring. Volkswagen forteller at konseptbilen har en topphastighet på 250 km/t og skal klare seg med et drivstofforbruk på bare 0,2 liter per mil. (Formodentlig ikke mens den kjører i topphastigheten, vil vi tro...)

0 til 100 kilometer i timen skal den greie på akkurat 5,0 sekunder.

Bilen er bygget på Volkswagens etterhvert velkjente MQB-plattform (som VW Golf, Skoda Octavia, Seat Leon og Audi A3). Og man har ikke glemt de praktiske egenskapene: Den har et bagasjerom på 480 liter.

Hvis og når det kommer en produksjonsbil basert på denne i salg, må vi komme tilbake til på et senere tidspunkt.

TRE MOTORER: Slik er innmaten i VW Sport Coupé. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer