<b>ELEKTRIFISERER:</b> Volkswagen skal nå trappe opp kraftig sin innsats når det gjelder elektrifisering: Hele 30 elbil-modeller skal lanseres fra nå til 2025. (Bildet viser konseptbilen BUDD-e fra i fjor). Foto: VOLKSWAGEN
ELEKTRIFISERER: Volkswagen skal nå trappe opp kraftig sin innsats når det gjelder elektrifisering: Hele 30 elbil-modeller skal lanseres fra nå til 2025. (Bildet viser konseptbilen BUDD-e fra i fjor). Foto: VOLKSWAGENVis mer

Volkswagen med elbil-revolusjon

(OPPDATERT): Volkswagen AGs toppsjef annonserte den 16. juni en massiv endring i konsernets strategi.

Volkswagen har allerede i skrivende stund innført elektrifisering av modellrekken sin, både med rene elbiler som e-Golf og e-Up! og ladbare hybrider som Golf GTE og Passat GTE.

Så det kan ikke påstås at de har vært helt bakpå, men nå annonseres det en kraftig akselerasjon av elektrifiseringsprosessen, som skal være en del av ledelsens innføring av en helt nyutviklet forretningsstrategi.

Mobilitet

En kan like godt å venne seg til det først som sist: I årene som kommer vil man snakke stadig mer om mobilitet, og mindre om privatbilisme. Flere og flere bilprodusenter forstår dette, og tilpasser strategien sin deretter.

Relativt nylig ankomne tendenser i denne retningen er bildeling via app-er, elektriske biler og autonome, altså selvkjørende, fartøy (ikke nødvendigvis biler i tradisjonell forstand). Dette har nå også Volkswagen innsett - antakelig godt hjulpet av sjokket med dieselskandalen og det påfølgende generasjonsskiftet i toppledelsen.

Omveltning

«TOGETHER – Strategy 2025» er navnet på den nye strategien toppsjefen i VW-konsernet, Matthias Müller, la frem i dag.

Det mest spektakulære ved den er altså at det annonseres at hele 30 nye rene batteri-elektriske modeller skal komme på markedet i løpet av de neste ni årene.

Hvordan begrepet "modell" er definert i dette tilfellet, går ikke klart frem.

For å sette dette i perspektiv må det likevel presiseres at VW (konsernet), regner med å ha totalt cirka 300 modeller i salg rundt 2025.

ERKJENNER STRATEGISK FEILSPOR: Volkswagen-konsernets toppsjef, Matthias Müller. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Men det er kanskje ikke det viktigste. Like spektakulær er den oppriktig uttrykte erkjennelsen at bilgiganten har feilet når det gjelder visjoner og forståelse av trendene i dagens «mobilitetsmarked» - ja, for det dreier seg ikke lenger bare om å selge biler, men å forstå og å betjene folks mobilitetsbehov.

Nylig kjøpte Volkswagen, i tråd med denne tankegangen, mobilitets-selskapet Gett.

Sånn i forbifarten: Det er interessant å notere seg at hydrogen ikke nevnes i pressemeldingen - derimot fremhever Müller i løpet av pressekonferansen:

- Jeg vil benytte anledningen til å presisere; Vi skal fokusere på elektrisk mobilitet og batteriteknologi, men dette betyr ikke at vi skal slutte å utvikle brenselcelle (alså hydrogen, journ. anm.), ikke engang skalere ned.

For ikke så lenge siden skrev vi at nesten alle tror at hydrogen er fremtiden.

Men så har da også Volkswagen til hensikt å investere i batteriproduksjon i en enda mye større skala enn Tesla med sin Gigafactory...

Var for trege

Müller innrømmer mer enn mellom linjene at VW har vært for sene med å forstå viktigheten av endringene i dette markedet som trend-settende aktører som Tesla og Uber har bragt med seg.

Selvsagt kommer også sjefen, som seg hør og bør, med tallfestede målsetninger: Salgsmarginen, som i 2015 var på 6 prosent før ekstraordinære poster (og dem kan det bli en del av), skal økes til mellom 7 og 8 prosent innen 2025.

VIL BLI EL-GIGANTEN: Volkswagen anser at de kan produsere mellom 2 og 3 millioner elbiler allerede om ti år. Her ser vi dagens e-Golf fra vi kjørte den i duell mot Mercedes 250 e. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer


Kunden i sentrum

Målet er ifølge Müller å bli mer fokusert, innovativ, drevet av kundenes behov og bærekraftig - ved å være rigget for profitabel vekst. Noe floskel-preget, kan man tenke - men likefullt viktig for å få et selskap som allerede har hatt 160 milliarder (!) kroner i kostnader i forbindelse med diesel-skandalen, til å fornye seg. Ikke småtterier, altså...

Så gjenstår det å se om konsernet, som tross alt har en stor og relativt tungrodd industri- og logistikk-organisasjon å håndtere, faktisk greier å leve opp til disse fagre vyene. Det er i hvertfall ingen tvil om at selskapet står foran en veritabel revolusjon - og den største endringsprosessen i sin historie.

LES OGSÅ:

  • Alt om elbil på Dinside
  • Sannheten om diesel og utslipp (kommentar)
  • Audi satser på hydrogen
  • Toyotas hydrogenbil er nå på markedet