Volkswagen med bybil-konsept

Ved siden av nye Tiguan er et lite bybilkonsept Volkswagens trekkplaster på årets Frankfurt-messe.

Navnet er up! (ja, det skrives slik) og konseptet er ikke utradisjonelt, men nå til dags ganske uvanlig. Den lille bybilen har nemlig den uspesifiserte motoren plassert i hekken. I dagens bilverden finner vi bare én bil med en slik layout og det er Porsche 911.

Boble-inspirert

Likhetene med forfaderen Bobla er nok likevel mer slående, ikke minst gjennom den felles ”back to basic”-filosofien. Til tross for den korte totallengden på 345 centimeter (til sammenligning måler Toyota Aygo 340,5), skal up! ha plass til fire voksne passasjerer. Interiøret er fleksibelt med mulighet til å ta ut setene og eventuelt laste dem inn i et av bagasjerommene foran eller bak på bilen.

Minimalistisk

Vis mer

Volkswagen med bybil-konsept

  1. Store bilder
Vis mer


For øvrig er interiørdesignen minimalistisk med kun de viktigste kontrollene fysisk tilstede. På toppen av dashbordet sitter det en fargeskjerm som kan betjenes med lette fingertrykk for å styre ting som stereo- og klimaanlegg.

Snill

Utvendig er up! preget av snille former og svært korte overheng. Bredden er 163 centimeter og sporvidden relativt sjenerøse 142 centimeter. Konseptbilen er utstyrt med 18-tommers hjul. De kommer ikke på en eventuell produksjonsbil.

Ikke urealistisk

Og om denne bilen blir en realitet, er noe usikkert. Etter sigende vil Volkswagen se an responsen før de tar avgjørelsen, men bli ikke overrasket dersom noe lignende dukker opp i ferdig produksjonsversjon om et par-tre år. Volkswagen er som de fleste bilprodusenter nemlig avhengig av å få ned gjennomsnittsutslippene sine av CO2. Og hva er vel mer egnet til det enn en liten og gjerrig bybil?

  • Store bilder av up! finner du her.

    Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder