Foto: Volkswagen
Foto: VolkswagenVis mer

Volkswagen leker sportsbil

Volkswagen leker sportsbil med en ny versjon av sportskupeen Scirocco.

Scirocco finnes i dag med fire ulike motorvarianter, fra 122 til 200 hestekrefter. Nå toppes dette med en enda sportsligere versjon; Scirocco R.

Effekten ligger på 265 hestekrefter og dreiemomentet på 350 newtonmeter. I motsetning til Volkswagens tidligere R-modeller, er det her benyttet en firesylindret 2,0-liters turbomotor. Nedskaleringstrenden påvirker altså også toppmodeller som dette. Forbruk og CO2-utslipp er selvsagt årsaken til det. Scirocco R skal bruke 0,83 liter per mil og slippe ut 194 gram CO2. Tallene reduseres marginalt med dobbelkløtsjkassen DSG om bord.

6,4 sekunder

0-100 går på 6,5 sekunder med manuelt gir og 6,4 sekunder med DSG. Det er ikke veldig mye raskere enn versjonen med 200 hester som bruker 7,1 sekund. Audi S3 med samme motor og effekt, skal til sammenligning bruke 5,7 sekunder. S3 har imidlertid firehjulsdrift.

Forhjulsdrift

Scirocco R må klare seg med drift kun på forhjulene. Den samme differensialbremsen som ble introdusert på Golf GTI er imidlertid standard og sørger for å fordele kreftene mellom forhjulene på en best mulig måte. Vår erfaring er at en slik anretning gjør en stor forskjell, men firehjulsdrift kan den selvsagt ikke erstatte.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen



Rent visuelt har Scirocco R fått litt tøffere styling enn de mildere variantene. Hjul i dimensjonen 235/40-18 er standard. Innvendig er det også en del nye detaljer, med blant annet spesielle sportsstoler for Scirocco R.

Nürburgring

Scirocco R skal vises i forbindelse med et 24-timersløp på legendariske Nürburgring om få dager. Markedsintroduksjon skjer om få måneder. Det er litt tidlig å snakke om pris, men det som i utgangspunktet er en ikke alt for dyr bil i Tyskland, blir nok med norsk effektavgift en kostbar affære. Versjonen med 200 hester starter i dag på drøyt 400.000 kroner.

En tilsvarende versjon av nye Golf er for øvrig også ventet om ikke lenge.