<b>FØLG MED:</b> - Her ser vi tegn til sinkslipp, som igjen kan utvikler seg til rustangrep, forklarer Fossli. Bilen på bildet er en Skoda Yeti fra 2012 med 57.000 km på tellerverket.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
FØLG MED: - Her ser vi tegn til sinkslipp, som igjen kan utvikler seg til rustangrep, forklarer Fossli. Bilen på bildet er en Skoda Yeti fra 2012 med 57.000 km på tellerverket. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

- Volkswagen har hatt store rustproblemer

Norges to største biladministrasjonsselskaper bekrefter at enkelte bilmodeller er spesielt utsatt for rust. VW-importøren kjenner seg ikke igjen.

– Vi vil jo ikke svartmale noen, men vi mener det er på tide at dette kommer fram slik at det blir ryddet opp i, sier Åge Fossli som er bilteknisk konsulent hos Leaseplan.

Etter at vi tidligere har omtalt familien Haugerud Ludvigsen og deres rustproblemer med en VW Passat CC, kan to av Norges desidert største leasingselskaper bekrefte at de tidligere har erfart til dels mye problemer med rust på enkelte bilmodeller fra VW-konsernet.

Lest denne? Du har faktisk ansvaret for en bruktbil selv om den er solgt videre.

Åge Fossli har 32 års erfaring fra bilbransjen, hvorav de siste 14 år hos Leaseplan. Selskapet organiserer hele 43.000 biler, og Åges jobb er å håndtere disse bilene når de kommer i retur fra endt leieperiode før de skal selges videre.

ETTERLYSER ANSVAR: VW-importør Harald A. Møller må ta ansvar og erkjenne rustproblemene enkelte av modellene deres har hatt, mener Åge Fossli i Leaseplan. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer



Store rustproblemer

– På Volkswagen Passat som kom i 2006, har vi erfart at det har vært til dels store problemer med rust på taket og på bakluken. Gjengangeren har vært at railsene på taket har for lite klaring, slik at de gnisser bort lakken som igjen har ført til rustdannelse, sier den erfarne bileksperten.

– På bagasjedøren til Passat ser vi rusten bre seg rundt lampene og det har vært problemer med sinkslipp i lakken flere steder rundt på bilen, forklarer Fossli.

Les også: Disse bilmerkene har best rustgaranti

– Men heldigvis er erfaringen at dette er blitt mye bedre etter at Passat fikk en oppdatering i 2011. På de bilene ser vi svært lite av de problemene som preget forgjengeren, sier Leaseplan-representanten.

Minst fransk rust

Han understreker at det er lett for dem å trekke fram enkelte VW-modeller fordi det utgjør størsteparten av bilparken de håndterer. Det gir dem et godt grunnlag å uttale seg på. Grunnlaget er ikke like godt i forhold til andre biler.

– Men av de bilene vi har sett, virker det for eksempel ikke å være et tilsvarende problem på konkurrenter som Ford Mondeo. Franske biler skiller seg derimot ut som dem med minst rustproblemer etter vår erfaring, sier Fossli.

Les mer: Nye biler ruster som aldri før

Han forteller videre at det er flest varebiler i parken til Leaseplan, og også der virker de franske bilene å være best beskyttet mot rust.

Se bilder av sinkslipp og rustskader her

SINKSLIPP: Slik kan sinkslipp utarteseg. Det ser ut som en boble som bygger ut fra lakken. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
FLERE STEDER: Samme Skoda Yeti har også fått begynnende rustskade i forkant av førerdøren. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
GJENGANGER: Her gnisses lakken av og så begynner det å ruste. Et typisk sted å se opp for rust, særlig på Transporter, sier Fossli i Leaseplan. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
TYPISK: VW Caddy er også en gjenganger som er utsatt for rust. Her peker Åge Fossli på en gjengangerplass på modellen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
UENIG: Leaseplan trekker fram eksempler som dette på en rustskade som ikke kan skyldes av ytre påvirkning som steinsprut eller lignende. Mange VW-eiere erfarer likevel å ikke få gehør for det hos VW-forhandlerne. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
KJENT PLASS: Her mellom fordør og skyvedør er VW Transporter (generasjon T5) utsatt for rust, ifølge Leaseplan. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
KREVER OPPFØLGING: Rustskader som dette må følges opp øyeblikkelig for å hindre spredning og utvikling. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN


– Volkswagen Transporter T5 (femte generasjon) kom i 2004, og da vi fikk de første bilene i retur i 2007, så vi fort hvor mye de bilene ruster. Når vi sammenligner dem med tilsvarende konkurrenter er min teori at det ikke bare er lakken som er problemet.

- Jeg tror det skyldes selve grunnmaterialet. Altså at det er for dårlig stål og sinkbehandling, men dette er bare mine antakelser, understreker bilkonsulenten. Han håper den nye generasjonen Transporter som kom i fjor er blitt forbedret, slik Passat tilsynelatende er blitt.

Må ta ansvar

Fosslis erfaring er at understellsbehandlingen fra fabrikk på nye biler i dag ofte er erstattet med voks, og den blir fortere slitt bort i vårt røffe nordiske klima. Personlig kjører han en Volvo V70 fra 2003, og han påpeker at den ikke er beheftet med én rustflekk.

Hvorfor sier dere fra om dette nå?

– Vi er opptatt av kundene våre og de som bruker bilene. Det er de som får regningen. Vi oppfordrer dem til å reklamere, noe som kan ta lang tid, og vi bistår dem i denne prosessen. Dessverre ser vi at bilforhandlerne ofte spiller ballen rett tilbake til kunden.

Men jeg mener at importør og forhandlere må erkjenne dette som et problem når mange kunder har henvendt seg med rustproblemer på bilene sine. Da må de ta ansvar og utbedre forholdene, mener Fossli.

Han håper alle bilforhandlere innfører rustkontroll i forbindelse som en del av serviceprogrammet. Reklamasjonsbehandlingen kan bli mer effektiv. For nå er veien for lang fra problemet oppdages til det blir gjort noe med, mener eksperten. Samtidig har han en klar oppfordring til alle kundene av nyere biler som ruster.

Les også: Du kan trygt velge et annet verksted

– Husk at det også hviler et ansvar på deg som er kunde. Du må ikke glemme å vaske bilen regelmessig, følge serviceprogrammet, generelt stelle pent med den og jevnlig gå over lakken for å se om det er tilløp til rust, anbefaler bileksperten.

Kjent problem

Leasingselskapet Autolease Norge håndterer 35-40.000 biler i Norge, og også de har erfart rustproblemer på biler fra VW-konsernet.

– Det som er kjent for oss er at både VW, Audi og Skoda har hatt en del modeller med sinkslipp. Det er på biler fra Volkswagen problemene oppfattes å være størst. Når den beskyttende sinken slipper, fører det til rust i nedre del av karosseriflater, i døråpninger og takflater om en ikke gjør noe med det. Er man ikke kjent med det, er det nok vanskelig å avdekke for mannen i gata, før det har utviklet seg til et problem, sier daglig leder Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge.

SAMME ERFARING: Haakon Marthinsen i Autolease sier de erfarte en del rustproblemer på enkelte VW-modeller. Men det ble bedre da de opprettet en fast rustkontroll hos en merkevareforhandler. Foto: AUTOLEASE Vis mer



– Vi opplever at importøren Møller har tatt problemet på alvor. For et par år tilbake fikk vi satt vi opp en rutine på det, slik at disse sinkslipp-skadene blir avdekket og utbedret når disse bilene er på service hos en merkeforhandler. Men sinkslipp-problemet er betydelig redusert, forteller Autolease Norge-sjefen.

Blitt vesentlig bedre

Hvilke årsmodeller og bilmodeller har vært spesielt utsatt, etter deres erfaring?

– Vi har registrert og konstatert dette på flere ulike modeller. Bilene i vår flåte er nye eller relativt nye.

Fra 2012-modell og oppover har dette blitt vesentlig bedre – det vil si problemet er nå nærmest fraværende. Blant modellene har Passat og Touran skilt seg ut.

Har dere erfaringer med at det er andre årsaker til rusten?

– Det ligger alltid muligheter for ytre påvirkning som ikke kan tilskrives sinkslipp. Det kan være ubehandlede steinsprang og småsår, men dette er kunde/brukers ansvar å behandle slik at skaden ikke utvikler seg.

Les mer: Slik redder du håpløs lakk!

Er det andre bilmerker og modeller hvor dere har erfart at sinkslipp og rust er et problem?

– Flere merker har hatt disse problemene, men det er nok i mindre skala. På noen andre merker og modeller avdekker vi også feil i lakken. Dette er sporadisk og vi har ingen andre merker med samme omfang som VW, Audi og Skoda.

Nyere ruster mer

UNNVIKENDE: Jan Ivar Engebretsen i NAF sier de erfarer at enkelte bilimportører virker unnvikende når de konfronteres med rustproblematikk på sine biler. Foto: NAF Vis mer

– Generelt kan vi si at det er en forandring, der nyere biler er mer utsatt for overflaterust enn tidligere. Dette kan skyldes enten dårligere beskyttelse fra produsenten og/eller mer salting på veiene. Men bileier er også ansvarlig for å følge opp bilen med rengjøring og vedlikehold, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Han forteller om en trend de har vært vitne til lenge, der bilimportørene er unnvikende og sier de ikke kjenner til problemet om de konfronteres med rustproblemer på bilene de har levert.

– Selv når vi har flere eksempler på medlemmer med biler som ruster, slik at de skulle være nødt til å kjenne til dette som et problem, så vil de ikke innrømme noe.

Les også: Slik gjør du bilen vårklar!

Vi opplever at bilimportørene i slike tilfeller kan ta ansvar, men da kommuniserer de dette direkte med fabrikken og ikke med oss, forteller Engebretsen.

Han anbefaler bileierne å vaske bilen selv. På den måten er det enklere å oppdage eventuelt sinkslipp eller begynnende rust. Ikke minst er det lurt å sjekke taket på SUV-biler, da de er så høye at en ikke ser taket daglig.

NAF-rådgiveren forklarer også at i de tilfellene de har vært nødt til å bistå medlemmene sine med rustproblemer på bilene sine, så har dette som regel løst seg ved at de har sendt de ulike forhandlerne et brev. Vi har mange telefonhenvendelser om dette, men ender ikke med å kjøre saken i rettsapparatet for medlemmene, sier Engebretsen.