Up! er en bybil, men den tåler absolutt en tur på landeveien også Foto: Volkswagen
Up! er en bybil, men den tåler absolutt en tur på landeveien også Foto: VolkswagenVis mer

Volkswagen for tøft bymiljø

Det er ofte i byen man har mest bruk for SUV. Men kanskje er det ikke så dumt med den lille bybilen up! i cross-utgave heller.

Nei, det er ingen SUV, men den låner elementer fra terrengtilpassede biler og gjør seg dermed dugelig til litt tøffere forhold. For de fleste handler nok disse forholdene først og fremst om å tiltrekke seg oppmerksomhet i trafikkbildet, men cross up! har også fått løsninger som kan være praktisk både i og utenfor byen.

TEST: Volkswagen up!

Cross-utgavene fra Volkswagen er kjent fra før og er et slags "alltrack light"-konsept. Det betyr høyere bakkeklaring, tøff styling med beskyttelseselementer rundt om på karosseriet og diverse emblemer og detaljer for å skille seg ut. Firehjulsdrift hører dessverre ikke med, men det kommer knapt som noen overraskelse når vi snakker om lille up!.

Firehjulsdrift har imidlertid denne digre konsept-cross'en.

Høyere

Ekstra bakkeklaring skal dog ikke undervurderes, for i byen er ofte underlaget ujevnt og dårlig. Spesielt vinterstid kan det være en fordel å hvile litt høyere enn vanlig på veien. De som har forsøkt å gateparkere i trange og dårlig brøytede bygater vet hva det handler om.

Foto: Volkswagen
Foto: v
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Up! er en bybil, men den tåler absolutt en tur på landeveien også Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen


Utseendemessig kan du i tillegg skille cross up! fra vanlige up! på den svarte plastbeskyttelsen som går i underkant av karosseriet i hele bilens lengde via hjulbuene. Også dørene har fått beskyttelseslister, og på toppen av bilen er det sølvlakkerte takrails. Sølv-temaet går også igjen på støtfangerne foran og bak.

Aluminiumsfelgene er 16 tommer store og er kledd med dekk i dimensjonen 185/50.

Sjekk denne fleksi-SUVen

Interiørdetaljer

Innvendig er det nye detaljer som spesielle setetrekk og materialer i dashbordet, samt skinnratt og skinntrekk på håndbrekket. Cross up!-emblemet er også klistret på innsiden av dørkarmene.

Les også: 12 nye utgaver av Golf

Til sommeren

Cross up! går i produksjon i mai og kommer til Norge rundt månedsskiftet juni/juli. Prisene er ikke endelige, men den norske importøren regner med et pristillegg på om lag 10.000 kroner i forhold til en tilsvarende vanlig up!.

Cross up! kommer bare med den kraftigste (bensin)motoren, en 1,0 liter med 75 hester. Denne begynner i dag på 154.000 kroner.