Vis mer

Volkswagen for overklassen

Det er allerede syv år siden VW tok steget opp i luksusklassen med Phaeton. Tid for fornyelse.

Det er i anledning Auto China, den store bilmessen i Beijing, at Volkswagen presenterer sin nye luksusbil. Skjønt, helt ny er den ikke. Til tross for at Phaeton ble presentert for publikum første gang høsten 2002 har ikke Volkswagen tatt steget helt ut og erstattet den. Dette er ansiktsløftning nummer to, og den er så omfattende at bilen får nytt liv noen år til. Plattformen er uansett et veldig bra utgangspunkt og fortsatt svært aktuell. Den deles av Bentleys Continental-modellrekke.

Her kan du lese vår første test av VW Phaeton med 12-sylindret motor og firehjulsdrift.

Ingen suksess

Det er ikke tilfeldig at det er en kinesisk bilmesse som er valgt for denne verdenspremièren - det vil for øvrig komme flere artikler på våre sider med nyheter derfra. Kina er i ferd med å bli verdens største bilmarked og vil om få år være overlegent størst. I tillegg er markedet særlig interessant for denne typen luksusbil og det er nok her Volkswagen har det vesentlige av sitt fremtidige potensiale. I Europa og USA har ikke Phaeton hatt synderlig suksess. Bare i Tyskland kan man regne med å møte en jevnlig på veien, men selv der er rivalene Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og konsernslektning Audi A8 solgt i minst dobbelt så mange eksemplarer hver.

Facelift nr. 2

Fronten er blitt oppdatert designmessig for å føye seg inn i den øvrige Volkswagen-modellrekken, som bærer sjefsdesigner Walter da Silvas signatur. (Forrige modell som fikk den behandlingen var VW Touran nå nylig). Det betyr litt mer markante konturer og forkrommet grill, et mer "autoritært" oppsyn og tydeligere, diodebaserte kjørelys. Bi-xenon er nå standard, og som ekstrautstyr kan man få et "intelligent", kamerabasert system som regulerer fjern- og nærlys automatisk under kjøring.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora


Mer aktuell luksus

Interiøret er i stor grad det samme som ble introdusert som oppgradering i 2008 - det vil si gedigent og luksuriøst. Vi har ved noen anledning blitt fraktet av nyere versjoner av Phaeton og kan underskrive på at dette er luksustransport av høyeste klasse. Det introduseres nytt utstyr som skal gjøre Phaeton anno 2010 mer aktuell i forhold til konkurrentene, slik som et underholdnings- og informasjonssystem med 30 giga harddisk og internettilgang, kamera som leser veiskilt (fartsbegrensninger og forbikjøring forbudt). Avansert sikkerhetsutstyr av typen som er lansert tidligere på de nye generasjonene av Audi A8 og VW Touareg, er også introdusert.

På motorsiden finner vi den oppgraderte og relativt økonomiske V6-dieselmotoren 3.0 TDI med 240 hk som grunnmotorisering. Denne skal klare seg med et forbruk på 0,85 liter per mil ved blandet kjøring. For øvrig kan det velges mellom de kjente bensinmotorene V6 TSI, V8 TSI og W12 med henholdsvis 280 hk, 335 hk og 450 hk.

Phaeton lanseres fortsatt i to versjonen. Den med normal akselavstand og den med lang. Bilen er uansett stor; førstnevnte er 506 centimeter lang mens limousin-versjonen er hele 518 centimeter lang.