<b>IKKE PUNKTERINGSFRITT:</b> Dette er noe annet, dekket reparerer seg selv etter punktering, slik at det er mulig å kjøre videre. Dekket, som produseres av Michelin, er på markedet og vil utstyre enkelte Volkswagen-modeller fra i år av. Foto: MICHELIN
IKKE PUNKTERINGSFRITT: Dette er noe annet, dekket reparerer seg selv etter punktering, slik at det er mulig å kjøre videre. Dekket, som produseres av Michelin, er på markedet og vil utstyre enkelte Volkswagen-modeller fra i år av. Foto: MICHELINVis mer

Volkswagen får selvreparerende dekk

For tre år siden fikk vi det demonstrert og nå er det på markedet.

Etter å ha forsket på teknologien i syv år, lanserte dekkprodusenten Michelin i november sitt selvreparerende dekk i anledning et arrangement ved navn Challenge Bibendum som i 2014 var lagt til Kina.

Nå annonserer de at dekket vil bli montert på utvalgte modeller fra Volkswagen i år. Det selvreparerende dekket er selvsagt noe annet enn et punkteringsfritt dekk, eller såkalt runflat-dekk. Den tyske dekkprodusenten Continental har for øvrig tidligere utstyrt VW-modeller med dekk av typen ContiSeal, som også har en selvreparerende funksjon om enn av mindre dimensjon.

Gummien i dekket er hemmeligheten
Med Selfseal-teknologien, som de har kalt den, reparerer dekkets gummiblanding selv eventuelle punkteringer og eliminerer dermed behovet for reservehjul og jekk, noe som ifølge produsenten sparer om lag 30 kilo vekt og 80 liter plass. (Disse tallene kjenner vi ikke igjen fra de fleste nye biler som selges her til lands, da de som regel er utstyrt med reparasjonssett i stedet for reservehjul).

I Norge blir det ifølge Michelin Volkswagen som i 2015 er først ut med det nye Michelin Selfseal-dekket på noen modeller.

Vi vet i skrivende stund ikke akkurat når de kommer og om det blir del av en utstyrspakke - 2015 er ennå ungt - men Michelin kan opplyse at det vil bli tilbudt på nye Passat i løpet av året. Den nye modellen vil dermed vil være først ut. Modellene som tidligere benyttet ContiSeal-dekk var for øvrig VW CC, Passat og Passat Alltrack.

Dette er altså tydeligvis en adskillig mer umiddelbart «matnyttig» teknologi enn den fra Bridgestone og Continental vi fikk informasjon om - tilfeldigvis få uker etter at Michelin demonstrerte forløperen til Selfseal.

I videoen nedenfor viser vi demonstrasjonen av dekket, som vi overvar da den tekniske løsningen var klar - allerede i 2011.

Se dekket i test:


Bedre for sikkerheten, og miljøet

Motivet Michelin oppgir for å lage punkteringsfrie dekk er at det sparer råvarer. De ser nemlig på overforbruk av råvarer som et kommende problem, og som en miljøfiendtlig faktor.

Sikkerhetsaspektet er åpenbart heller ikke å forakte med et dekk som ikke punkterer.

Det nye dekket skal derfor lages for massemarkedet. Dekkene kommer i handelen for både person- og varebiler.

Michelin presiserer at deres utviklings-policy står fast på at teknologiske nyvinninger på ett felt ikke skal gå ut over andre av dekkets viktige egenskaper.

Michelin Selfseal-dekkene leverer derfor ifølge produsenten selv den samme ytelsen som før når det gjelder sikkerhet, drivstofføkonomi og levetid.

Les også: Her er Cyber-dekket fra Pirelli!

De nye dekkene skal ikke trenge noen form for tilpasninger fra bilprodusentenes side og vil være standard dekk på en rekke bilmodeller de kommende årene, skal vi tro en pressemelding fra den franske dekkgiganten.

Tvinger seg frem

KAN DET GÅ BRA? Ja, vi har sett det selv. Dekket kjører over disse naglene - og reparerer seg selv! Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


I utgangspunktet skulle man anta at en dekkprodusent som Michelin ønsker å selge flest mulig dekk, og at dette således er feil vei å gå. Men nei:

- Vi er nødt til å tenke miljø, fortalte sjefen for Michelins utviklingsavdeling, Pascal Couasnon, til Dinside da vi intervjuet ham i forbindelse med demo-visningen av SelfSeal-dekket i 2011.

Det ligger et stort fokus på uttak av råmaterialer, og på dekkene i bruk. Miljøsatsingen er kommet for å bli. Dette kommer til å endre både bil og dekkbransjen kraftig i fremtiden, faktisk allerede i nær fremtid, forteller han videre.

Her kan du lese om hvordan man ser på løvetann som en mulig løsning på råvare-utfordringen!

Derfor forskes det mer på dekk enn noen gang tidligere, og vi kommer også til å se nye typer dekk til bil fremover. Det kommer i fremtiden til å gå store skiller mellom hjul til typiske bybiler og biler for mer langstrakt kjøring, avsluttet Couasnon.

Her demonstreres det markedsklare dekket for publikum i Chengdu: