Volkswagen Eos prøvekjørt

Nye Volkswagen Eos kan skilte med en imponerende takløsning og gjør en svært god jobb som åpen cruise-bil.

Vis mer
Vis mer


ATEN (DinSide Motor): Volkswagens nyeste stolthet er oppkalt etter soloppgangens gudinne og blir Volkswagen-konsernets fjerde toppløse bilmodell. Samtidig introduserer Eos noe helt nytt i Volkswagen-sammenheng - kupé-kabrioleten. I motsetning til familiemedlemmene New Beetle Cabriolet, A4 Cabriolet og TT Roadster, kan Eos nemlig skilte med et ståltak.

Mange fordeler

Ståltaket innebærer en rekke fordeler sammenlignet med den klassiske kabrioletduken, blant annet er et ståltak både innbruddssikkert og vedlikeholdsfritt. Et ståltak skjermer også bedre mot kulde og støy og kan med god samvittighet kjøres rett inn i bilvaskemaskinen. Derfor har ståltaket blitt stadig mer populært de siste årene, og er nå det prefererte valget for stadig flere kabriolet-produsenter.

Imponerende konstruksjon

Eos-taket er utviklet i samarbeid med Webasto, et selskap mange av oss først og fremst forbinder med tilleggsvarmere for dieselbiler. Det ser imidlertid ut til at Webasto besitter svært høy kompetanse også på kabriolet-tak, Eos-taket er nemlig blant de mest imponerende konstruksjonene vi så langt har stiftet bekjentskap med.

Tredelt

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Det som først og fremst særpreger Eos-taket er tredelingen. Mens de fleste kabriolet-ståltak deles i to, brettes Eos-taket sammen i tre deler før det forsvinner ned i bagasjerommet.

Denne løsningen innebærer en rekke fordeler. For det første har tredelingen gitt Volkswagen mulighet for å utvikle et uvanlig langt tak. Dette ga i sin tur åpning for at frontruten kunne gjøres kortere. Dermed blir avstanden fra førerens nesetipp til tverrliggeren større enn i andre kupé-kabrioleter, noe som gir mer lys og luft og dermed en bedre kabrioletfølelse. Den relativt korte frontruten gir i tillegg en mer komfortabel inn- og utstigning.

Soltak

Eos kan i tillegg skilte med et eget soltak. Dette utgjør den fremste delen av taket og blottlegger selve tverrliggeren når det åpnes. I tillegg er soltaket svært bredt. Dermed er det faktisk ikke nødvendig å legge hele taket ned på småturer. Når man sveiver ned sidevinduene og åpner takluken, er kabriolet-følelsen overraskende sterkt til stede.

Vakkert skue

Hvis man likevel velger å felle hele taket ned, kan eventuelle tilskuere glede seg til 25 sekunder med høykvalitets underholdning. DinSide Motors journalister har rukket å se svært mange kabriolet- og roadster-tak felles ned og opp, men Eos-taket evnet likevel å fascinere. Bevegelsene er så elegante og mekanikken så imponerende at enhver teknologi-interessert vil nyte synet. Selvsagt sniker det seg inn tanker om holdbarhet når man betrakter noe så avansert, men som nybilkunde er man heldigvis her i landet beskyttet av tre år nybilgaranti.

Ikke i fart

En del kabriolet-produsenter har klart å lage tak-løsninger som kan betjenes under marsj. For eksempel kan taket på Saab 9-3 Cabriolet felles ned eller opp i inntil 30 kilometer i timen. Også Peugeot 307 CC-taket kan betjenes i fart, men her er farten begrenset til 10 kilometer i timen. Eos-eiere blir imidlertid nødt til å stoppe helt når taket skal av eller på.

Avanserte ryggesensorer

Vis mer
Vis mer


Som du vil se av bildene, stikker Eos-bagasjelokket ganske langt ut fra hekken i sammenheng med opp- og nedfelling av taket. Den potensielle skade-risikoen er imidlertid løst for norske kunders vedkommende. Ryggesensorer er nemlig standardutstyr og disse har utvidet funksjonalitet, slik at de varsler føreren hvis bagasjelokket står i fare for å treffe andre gjenstander.

Når Volkswagens CSC-tak (convertible, sliding anc coupé roof) er i aksjon, er det altså et imponerende skue. Men hvordan er det å kjøre bilen uten tak? Hvordan er kjøreegenskapene? Og hvordan fungerer de ulike motoralternativene? Les mer om kabriolet-opplevelse, motor og kjøreegenskaper her.