Volkswagen Eos: Prisene klare

Startprisen på Volkswagen EOS blir snaue 340.000 kroner, noe som ved første øyekast fremstår som en relativt stiv innstegspris. Ved nærmere ettersyn viser det seg imidlertid at utstyrsnivået er svært høyt.

Vis mer

Volkswagen Eos: Prisene klare

  1. Store Eos-bilder
  2. Priser og motorer


I midten av mai reiser DinSide for å prøvekjøre Volkswagens nye kabriolet Eos, som lanseres her i landet i juni. Potensielle kunder vil kunne velge mellom fire motorer, hvorav én dieselmotor.

Rimeligste motoralternativ blir en 1,6-liters direkteinnsprøytet motor ved navn 1.6 FSI. Denne yter 115 hestekrefter og 155 newtonmeter og er en kjenning fra diverse Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller. Med denne motoren under panseret koster Eos snaue 340.000 kroner.

Rimeligere franskmenn

Vis mer


Sammenlignet med grunnutgaven av Renault Megane 1.6 (115 hk), som koster bare 282.000 kroner, virker Eos-prisen svært høy. Også om vi sammenligner med Peugeot 307 CC 1.6 (110 hk), som i likhet med Eos og Megane er en ståltak-kabriolet, kommer Eos dårlig ut. Peugeoten starter på 318.000 kroner.

Mye utstyr

Eos er imidlertid en meget godt utstyrt bil. Blant standardutstyret finner vi både ESP (elektronisk stabilitetsprogram), to-soners elektronisk klimaanlegg, integrert radio, ryggesensor og aluminiumsfelger. I tillegg leveres bilen med kjørecomputer, skinntrukket ratt, skiluke, fotbrønn-belysning, tåkelykter og to belyste sminkespeil.

Likevel dyr?

Vis mer


Med et såpass rikholdig utstyrsnivå fremstår ikke lenger Eos-prisen som hårreisende høy. Vi er likevel usikre på om Eos kan forsvare et prispåslag på snaue 60.000 kroner overfor Megane og rundt 20.000 kroner sammenlignet med 307. Dette vil vi imidlertid kikke nærmere på i sammenheng med Eos-lansering og test på norsk jord.

Carat

Eos kommer kun i to utstyrsnivåer - den nevnte grunnutgaven og Carat. Oppgradering til sistnevnte koster omlag 18.000 kroner. For denne summen får man skinnseter, svingbare bixenon-lykter, fartsholder og multifunksjonsratt.

2.0 FSI og 2.0 TDI

Vis mer


Neste motoralternativ er en 2,0-liters direkteinnsprøytet motor. Eos 2.0 FSI (150 hk) koster 396.000 kroner - rundt 57.000 kroner mer enn Eos 1.6 FSI. I motsetning til de fleste andre kabrioleter vil Eos også komme med dieselmotor. Dieselutgaven, Eos 2.0 TDI (140 hk) koster snaue 408.000 kroner - rundt 12.000 kroner mer enn 2.0 FSI og cirka 69.000 kroner mer enn 1.6 FSI. Til gjengjeld får man da en svært dreiemomentsterk dieselmotor som yter 320 newtonmeter allerede ved 1.800 omdreininger.

2.0 TFSI

Den foreløpige topputgaven blir Eos 2.0 TFSI, som har samme motor som Golf GTI. Det betyr blant annet 200 hestekrefter og 0 til 100 på 7,8 sekunder. Eos 2.0 TFSI, som vil koste 487.000 kroner, leveres i likhet med alle de andre utgavene med en sekstrinns manuell girkasse. 2.0 TFSI og 2.0 TDI vil imidlertid også kunne leveres med den halvautomatiske DSG-girkassen. Denne vil imidlertid ikke være tilgjengelig fra salgsstart.

307 CC og Megane CC

Vis mer


I skrivende stund er altså Peugeot 307 CC og Renault Megane CC de mest opplagte Eos-konkurrentene, selv om enkelte selvsagt også vil vurdere mindre og rimeligere firesetere som Citroën C3 Pluriel, Mini Cabriolet og Peugeot 206 CC. Eos 2.0 TFSI er i tillegg såpass dyr at den må regne med å bli holdt opp mot biler som Saab 9-3 Cabriolet og ferskingen Volvo C70.

Astra TwinTop og Focus Coupé-Cabriolet

Det vil imidlertid ikke ta lang tid før Eos også må regne med konkurranse fra landsmenn. I juni kommer nemlig også Opel Astra TwinTop, som helt fra starten vil gå rett i clinch med Eos. Neste år kommer i tillegg Ford Focus Coupé-Cabriolet, som også er opplagt Eos-rival.

Juni

Volkswagen Eos er altså ventet til Norge i juni. Den som ønsker DSG-girkasse må imidlertid ifølge den norske Volkswagen-importøren vente til "høst/vinter 2006".

  • Du finner Eos-priser og motordata her
  • Store bilder av Eos finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder