SNART PÅ PLASS: Elbilen VW e-Golf skal ifølge produsenten ha like gode ytelser og rekkevidde som hovedkonkurrenten når den kommer i salg til våren. Foto: VW
SNART PÅ PLASS: Elbilen VW e-Golf skal ifølge produsenten ha like gode ytelser og rekkevidde som hovedkonkurrenten når den kommer i salg til våren. Foto: VWVis mer

Volkswagen e-Golf kommer til våren

Elektrisk versjon av det som inntil for kort tid siden var Norges overlegent mest solgte bil er på trappene.

VW Golf tronet svært lenge på toppen av salgsstatistikken her i landet. Men det spesielle har skjedd at de to seneste månedene har den måttet gi fra seg topplasseringen, og i både september (Tesla Model S) og oktober (Nissan Leaf) var det elbiler som tok førsteplassen på statistikken over de mest nyregistrerte bilene i Norge

VW med elbiler

Og fra nå av kommer også Volkswagen - Norges hittil i år mest solgte bilmerke - til å rulle på norske veier i elektrisk utgave. Den elektrisk drevne småbilen fra Volkswagen, e-up!, som vi testet nylig, er nemlig nettopp blitt lansert her i landet og er i disse dager på vei ut til kundene.

Det var denne modellen som fikk æren av å være først ute som batteridrevet modell hos den tyske gigant-produsenten.

e-Golf i mai

Nå begynner imidlertid alvoret for en langt større kundegruppe. Selveste Golf kommer snart også i elektrifisert utgave. Noen av dere har sikkert lest om den før her på sidene våre, men det blir stadig mer aktuelt stoff, så vi bringer det igjen, med oppdateringer.

Ny informasjon siger nemlig på - for eksempel vet vi nå at VW har innført en garanti på batteripakken på e-up! på 8 år, eller 160.000 kilometer, og denslags er viktig informasjon for potensielle kunder. For e-Golf regner vi med at en tilsvarende garanti vil bli gjeldende.

Vi kjørte prototypen

Det har lenge rullet prototyper av elektrisk Golf på europeiske veier til testformål, og nå er altså bilen på det nærmeste klar for serieproduksjon. Og mens prototypene var basert på forrige generasjon Golf, er det selvsagt den nye - og i utgangspunktet mye lettere - Golf som er gjenstand for elektrifisering for massemarkedet.

Vår første test av elektrisk Golf kan du lese her.

VW e-Golf, vist i Frankfurt i september:

Volkswagen viser frem den elektriske Golf - e-Golf - på standen i Frankfurt, og kan dermed allerede skilte med to elbiler i stallen. Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress


Spesifikasjonene på den ferdige e-Golf er ganske nær opp til dem vi kunne liste opp for Golf Blue e-motion, som prototypen het. De er likevel en del forbedret.

190 kilometer på en lading

Det viktigste for mange først: Rekkevidden. Med oppgitte 190 kilometer befinner vi oss omtrent på nivå med Nissan Leaf. Likeledes er effekten på 85 kilowatt / 115 hestekrefter nær Leafs 109. Volkswagen oppgir et energiforbruk på 1,27 kWt per mil ved blandet kjøring. Bilen akselererer raskt, og bruker 10,4 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen.

Derimot har den en toppfart begrenset elektronisk til 140 kilometer i timen. Det er ingen hemmelighet at over det nivået forsvinner gjenværende rekkevidde som dugg for solen, om ikke ennå raskere.

Foto: VW
Foto: VOLKSWAGEN
UTVILSOMT EN GOLF: Men kan den hamle opp med biler som i utgangspunktet ble designet for å være elbiler? Vi har kjørt den og svaret er ikke 100 prosent entydig. Foto: VW
Etterlengtet: Mange kunder har ventet i lang tid på sin nye e-Golf med varmepumpe. Nå ser floken ut til å løse seg. Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW

TEST: Oppgraderte Nissan Leaf


Halvtimen til 80

Batteripakken i e-Golf har en kapasitet på 24,2 kWt og kan lades som normalt fra veggkontakt (sju til åtte timer for å nå fulladet). På de raskeste CCS-laderne (likestrøm) kan den lades til 80 prosent kapasitet på cirka en halvtime. Dette er blitt ganske standard i denne kategorien etter hvert.

DinSide kommer tilbake med mer når lansering i Norge nærmer seg og priser og nærmere spesifikasjoner blir kjent. Bilen skal være i butikkene i mai 2014.

Enda en ny og høyere Golf - med bedre plass