<b>UTSATT SUKSESS:</b> Kundene kastet seg over bestillingsformularene da Volkswagen e-Golf ble introdusert, men i etterkant har det vært et hinderløp for både importør og kunder. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM
UTSATT SUKSESS: Kundene kastet seg over bestillingsformularene da Volkswagen e-Golf ble introdusert, men i etterkant har det vært et hinderløp for både importør og kunder. Foto: RUNE MARTIN NESHEIMVis mer

Volkswagen e-Golf forsinket også uten varmepumpe

Ved nyttår brast demningen og e-Golf flommer inn i landet. Men er alle problemene løst?

Volkswagen er ved starten i 2015 ikke bare det suverent ledende merket i Norge i antall registrerte biler, de er også heretter på topp på elbilstatistikken. Dette takket være sine to populære modeller, e-up! og nå særlig e-Golf.

Men veien dit har nok vært en del brattere enn Volkswagen-importøren Harald A. Møller hadde tenkt seg på forhånd.

Klarte ikke å levere

Ganske mange kunders tålmodighet er nemlig blitt satt på prøve gjennom vedvarende problemer med det VW selv kaller leveringsutfordringer.

Utbredt problem

Det skal i rettferdighetens navn påpekes at de slett ikke er de eneste som har opplevd slike problemer - både Tesla, særlig i startfasen, og BMW har slitt med å tilfredsstille etterspørselen fra et elbilhungrig publikum.

For ikke å snakke om de store kapasitetsproblemene Kia inntil nylig opplevde for sin direkte e-Golfkonkurrent Kia Soul i elektrisk utgave.

Les vår duell mellom VW e-Golf og Kia Soul EV!

Slike utfordringer rammer også andre typer biler som plutselig er blitt veldig populære - som for eksempel folkesuven Mazda CX-5.

Den gode nyheten...

VARMEPUMPE OK: Nå strømmer det nye e-Golf til Norge i store antall, men det er noen som fortsatt må vente. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Men i Volkswagens tilfelle har problemet vart lenger og har mindre med leveringskapasitet å gjøre enn med tekniske vanskeligheter. Vi kunne i oktober i fjor fortelle om problemene med å få versjonene med varmepumpe klare for levering i tide, men etter stadige utsettelser ble problemet løst, julegaven levert, og bilene leveres i dag i raskt tempo.

Bare i januar i år ble det ifølge OFV registrert hele 879 elektriske Golf - to av tre Golf som ble levert den måneden.

...så en dårlig igjen

Men så var det dem som bestilte e-Golf uten varmepumpe da. Noen av dem for å få bilen levert raskere. Dessverre for enkelte av disse, har det vist seg at det har dukket opp utfordringer også for bilene uten pumpe. Resultatet har vært at situasjonen for enkelte er blitt snudd på hodet ved at kjøpere av e-Golf med varmepumpe til syvende og sist har fått sin bil før en god del av de som hadde bestilt uten.

Alt om elbil på Dinside

Holdt igjen

Vi mottok tidligere i år sammenfallende leserhenvendelser, vedlagt korrespondanse med Volkswagen-forhandlere. Disse indikerte at et antall eksemplarer av e-Golf - uten påmontert varmepumpe, var blitt holdt igjen ved fabrikken.

Årsaken skulle være en feil på en komponent i bilen, som måtte utbedres. (Og godt er det jo selvfølgelig, at feilene blir identifisert og reparert før kunden får bilen).

Skal være løst i april

Dinside har fått tilgang til korrespondanse fra importøren fra tidlig i februar som indikerer at man nå er i ferd med å utbedre feilen.

SNART I MÅL: Ulf Tore Hekneby, direktør i Volkswagen Norge, bekrefter overfor Dinside at de siste utbedrede e-Golf uten varmepumpe etter planen skal være levert medio april. Foto: HARALD A. MØLLER Vis mer


Etter henvendelse til importøren, Harald A. Møller, har vi fått bekreftet at det er dette som er situasjonen i dag. Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby skriver i en e-post til Dinside at det er riktig at fabrikken har holdt igjen en liten produksjonsserie av e-Golf både med og uten varmepumpe.

Han bekrefter også at importøren har sendt et brev via forhandler til disse kundene hvor de skriver: «Slik det ser ut nå vil alle disse bilene være utbedret på fabrikken innen slutten av mars og siste bil kan utleveres medio april.»

Og Hekneby presiserer til slutt at flere av bilene allerede er frigjort av fabrikken og er i - eller på vei til - Norge.

Det er selvsagt forhandler som vil informere kunden så snart bilen er klar for levering.

Så nå gjenstår bare å se om dette er den endelige innspurten og slutten på e-Golf-hodepine for importøren.