<b>OVER PICASSO: </b> Citroën Spacetourer blir alternativet for dem som synes Grand C4 Picasso blir for snau. Foto: CITROËN
OVER PICASSO: Citroën Spacetourer blir alternativet for dem som synes Grand C4 Picasso blir for snau. Foto: CITROËNVis mer

Volkswagen Caravelle og Multivan får tre nye konkurrenter

Bilene vi ser her er personbil-utgavene av resultatet av det nye samarbeidet mellom PSA og Toyota.

Ja, «felles front» er selvsagt billedlig sagt, for fronten på bilen er nettopp det som utgjør forskjellen mellom disse tre. Men de tre bilprodusentene har altså i fellesskap helt klart Volkswagen i siktet med sin samarbeidsstrategi.

PSA (Peugeot og Citroën), inngikk nemlig samarbeidsavtale med Toyota i 2012 i forbindelse med at den japanske giganten la ned produksjonen av sin varebil Hiace.

Les vår test av 2006-modellen av Toyota Hiace her

Og her kommer de nye trillingene, som presenteres som personbiler i utgangspunktet, selv om det opplagt er som varebil de vil selges mest. På fransk side er det Citroën Spacetourer og Peugeot Traveller som gjelder, mens den japanske versjonen er Toyota Proace. Sistnevnte har siden 2013 vært basert på dagens generasjon av Peugeot Expert og Citroën Jumpy.

Rimeligere i produksjon

Målet med samarbeidet mellom Toyota og PSA har selvsagt vært å kunne være konkurransedyktige på pris takket være reduserte kostnader. Dette som følge av en plattform utviklet i fellesskap og dermed med deling på kostnadene. Optimalisering av kostnader har gått på både utvikling og produksjon og bilene produseres på Peugeots og Citroëns fabrikk Sevelnord i Nord-Frankrike. Toyotas bidrag har hovedsaklig vært på utviklingssiden og i industriinvesteringer.

Les også: Test av BMWs nye 7-seter

ERSTATTER TEPEE: Peugeots nye kjempe-flerbruksbil, Traveller, erstatter Expert Tepee. Foto: PEUGEOT Vis mer


Caravelle-konkurrent

De tre bilmodellene har fått en design som er mer ulik enn forgjengerne, som bildene tydelig viser. Derimot har modellene de samme tekniske karakteristikkene, motorer og utstyr. De vil leveres både som lette nyttekjøretøy i forskjellige dimensjoner, som shuttle-busser og som familiefraktere - i sistnevnte kategori vil de konkurrere mot den ubestridte markedslederen Volkswagen Caravelle/Multivan, som vi nylig testet i sin helt nye utførelse.

TOYOTA-VERSJONEN: Proace-navnet beholdes fra forrige generasjon, som var etterfølgeren til den populære arbeidshesten Hiace. Foto: TOYOTA Vis mer


Dette er ultimate flerbruksbiler for familier med større plassbehov enn de fleste og Volkswagen har i årets første ti måneder greid å få avsetning for 400 eksemplarer, mens 7-seteren Sharan har måttet nøye seg med 146 biler solgt. Også Opel selger en del biler i dette segmentet - i samme periode har de fått registrert 95 eksemplarer av sin Vivaro.

For en mer luksuriøs XXL-versjon av familiefrakterne, kan man vende seg mot Mercedes V-klasse, som det er solgt 221 av hittil i år.

Alle bildene:

LANGSTRAKT: Med lang akselavstand og skyvedører, bør nykommeren få god plassutnyttelse. Foto: CITROËN
DIFFERENSIERING: Fra siden ser de rimelig like ut, men fronten er spesifikk for hvert merke. Peugeot legger seg på en litt tøffere linje. Foto: PEUGEOT
TOYOTA-VERSJONEN: Proace-navnet beholdes fra forrige generasjon, som var etterfølgeren til den populære arbeidshesten Hiace. Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: CITROËN
Foto: PEUGEOT
ERSTATTER TEPEE: Peugeots nye kjempe-flerbruksbil, Traveller, erstatter Expert Tepee. Foto: PEUGEOT
OVER PICASSO: Citroën Spacetourer blir alternativet for dem som synes Grand C4 Picasso blir for snau. Foto: CITROËN