SKANDALER INGEN HINDRING: Volkwagen-eiere er nok en gang de mest fornøyde bileierne, og øker forspranget til de øvrige merkene. Foto: Scanpix
SKANDALER INGEN HINDRING: Volkwagen-eiere er nok en gang de mest fornøyde bileierne, og øker forspranget til de øvrige merkene. Foto: ScanpixVis mer

Volkswagen på topp i Gallup Bilindeks

Volkswagen bedrer omdømmet

Øker distansen fra foregående år, tross dieselskandalen.

Selv om Volkswagen de siste årene har toppet den årlige bilindeksen, var det trolig få som hadde spådd at de i år skulle øke distansen ned til Volvo og Toyota - etter fjorårets skandale.

Det er Kantar TNS (Tidligere TNS Gallup) som årlig presenterer Gallup Bilindeks for bransjen.

I undersøkelsen deltar over 4.200 bileiere, som danner grunnlaget for resultatene.

Alle intervjuene gjøres som hovedregel i perioden mai til august, men i fjor ble den litt utsatt i påvente av Volvo XC90, som senere ble kåret til årets bil.

Med utgangspunkt i kategoriene preferanse, kjennskap, inntrykk, profil og vurdering dannes grunnlaget for hvilke merker som fortjener en plass på toppen.

Volkswagen stikker ifra

- Merkene rangeres ut fra en poengsum mellom 0 og 100, hvilket vil si at merket med best oppslutning får 100 poeng, og så dyttes resterende merker inn mellom der til det siste som blir stående med 0 poeng, forteller Anders G. Hovde i Kantar TNS, som i flere år har jobbet med indeksen.

OPPSUMMERER: Anders G. Hovde kan fortelle at bilsalget ikke har blitt nevneverdig berørt av VW-skandalen i 2015. Foto: Magnus G. Arnkværn Vis mer

- Det som er spesielt i år, er at Volkswagen rykker ytterligere fra de andre merkene, tross dieselskandalen.

Volvo lå i 2015 kun 11 poeng bak vinneren Volkswagen. Den avstanden er nå økt med ytterligere 7 poeng. Det fører til at Toyota nå er farlig nære å ta andreplassen fra svenskenes stolthet.

- Volkswagen har åpenbart taklet motgangen i dieselskandalen veldig bra.

- I tillegg har modellparken endret seg fra i fjor med tanke på bredden i ulike drivlinjer, fortsetter Hovde.

BMW og Mercedes utenfor pallen

BMW og Mercedes må belage seg på nok et år utenfor det gode selskap, som det også er et godt stykke opp til.

- BMW er godt kjent i Norge for både kvalitet og design, samtidig sees eierne på som stilfulle og ambisiøse, forteller Hovde om BMW ut ifra undersøkelsen.

Sammen danner de midtgruppen med Mercedes-Benz, Audi og Ford.

Gallup bilindeks 2016 top 12
PlasseringMerkePoengPlassering 2015
1Volkswagen1001
2Volvo822
3Toyota813
4BMW735
5Mercedes-Benz674
6Audi636
7Ford547
8Mazda449
9Skoda448
10Nissan4310
11Opel4213
12Subaru3416

Synlig på salgsstatistikken

Tallenes tale er også synlige på salgsstatistikken. Volkswagen har siden tilsvarende periode i 2015 økt salget med 0,8 prosent. Det understreker også at vi nordmenn i liten grad har tatt særlige skader av skandalen.

I forbindelse med tabellen er det viktig å understreke at det er nyregistreringer, og ikke direkte salg som er talt.

Topp-ti, bilmerker i 2016 og endring fra i fjor
9 mnd 20169 mnd 2015
Totalt marked115 875111 811
1. Volkswagen20 06819 907
2. Toyota13 51312 605
3. BMW84736599
4. Mercedes-Benz68415546
5. Ford63756295
6. Nissan63116873
7. Volvo60566575
8. Skoda59555487
9. Audi55785053
10. Mitsubishi53203824

Les også:

Slik var bilsalget i september

Bransjen baserer seg på feil utslippstall

Dette kjennetegner den typiske elbilisten