Voldsomme, morsomme og litt nyttige

ATVer registrert som firehjuls motorsykler selger godt om dagen, og vi har testet de råeste utgavene.

Grensen for nyttig effekt er passert for mange hundre kubikk siden, og de tosylindrede 800-kubikkerne fra Can-Am og Polaris frir utelukkende til vår evigvarende higen etter mest mulig kraft. Riktignok er de MC-registrerte vei-ATVene med hvite skilt utstyrt med effektbegrensinger på grunn av registreringen, men du får klart føling med kraften selv i lovlige utgaver.

Kreftene er så rikelige at selv på de strupte veiutgavene må gasstommelen brukes med omhu; full gass ved terrengkjøring gjør at du hopper frem i stedet for å kjøre.

Vis mer

Voldsomme, morsomme og litt nyttige

  1. Store bilder!


Den spesielle MC-registreringen gjør at det er mulig å kjøre disse med vanlig B-sertifikat for bil. Effekten gjør at det er helt uproblematisk å følge trafikken på alle veier, men det er fortsatt ikke helt avslappende å kjøre i motorveihastighet og tett trafikk.

En kort og en lang

Denne gangen har vi kjørt en vanlig utgave av Polaris' toppmodell Sportsman 800 Twin EFI med normal akselavstand for ATVer - den finnes også i en lengre utgave kalt X2. Toppmodellen fra Can-Am heter Outlander Max 800 H.O. EFI. Vi kjørte den lengre utgaven som har Max i modellbetegnelsen og 20 centimeter lengre akselavstand.

Ved ekstrem terrengkjøring vil de korte utgavene ha et fortrinn, men for de fleste andre forhold er de med lengre akselavstand klart å foretrekke. De er roligere i oppførselen og mer komfortable, det er større sannsynlighet for at forhjulene har bakkekontakt, og de er faktisk lettere å kjøre i vanskelig terreng fordi du ikke er like avhengig av å flytte kroppen rundt på sykkelen for ikke å tippe.

En annen stor fordel er sittekomforten for passasjerer, og på de lange utgavene sitter to røslige karer fullt ut komfortabelt. På X2-modellene til Polaris kan du veksle mellom toseter eller lasteplan, mens det Max-modellene til Can-Am er et fast baksete med bagasjebrett bak.

Pendling og rekreasjon

Begge ATVene vi kjørte denne runden er utviklet langt forbi arbeidsmaskinene som preget ATV-klassen for ikke alt for mange år siden. De er på mange måter blitt rene fritidsmaskiner med påkostet understell og råsterke motorer. Det er som pendleverktøy - ingen bompenger og tillatt i kollektivfeltet - og rekreasjonskjøretøy man må se på disse maskinene.

Vis mer


For rekreasjonskjøring er underholdningsverdien av betydning, og det er spesielt på svingete grusveier og i lettere terreng at disse maskinene lokker frem det brede gliset. Også terrengkjøring der det er lov er morsomt og utfordrene, og det er ganske ekstremt hva disse klarer av terreng.

På vanlig vei er dekkene alt for grove og upresise, og litt overmot inn i en krapp asfaltsving minner deg fort om at dette egentlig er kjøretøy utviklet for terrengkjøring.

Småbilpriser

Kundene går i følge importørene klart for det råeste, og selv om du kan få vei-ATVer fra 40.000 kroner er det utgavene med de råeste motorene som selger best. Disse koster opptil 160.000 kroner, like mye som en ny Volkswagen Polo.

Nedenfor finner du lenker til de to i 800-klassen vi har testet i denne omgang:

  • TEST: Can-Am Outlander Max 800 H.O.
  • TEST: Polaris Sportsman 800 Twin EFI.
  • Tidligere artikler om ATV/firehjulinger:

  • TEST: Polaris Phoenix 200.
  • TEST: Standard Motor (SMC) Mistral 250.
  • TEST: Sym Trackrunner 200.
  • MC-moro med billappen.
  • En roadster! SECMA Fun Extr'm
  • LANSERING: Polaris Quadricycles
  • Hjelmpåbud for firehjulinger