Voldsomme Mercedes CLS 63 AMG prøvekjørt

Ansiktsløftningen av CLS er forsiktig, men det er ikke AMG-modellen. 630 newtonmeter og 514 hester gir voldsomt fraspark.

«...før du vet ordet av det har du 7.000 omdreininger på telleren som da frenetisk blinker rødt og ber deg gire opp.»


WIEN (Dinside Motor): Vi tar den kjedelige biten først. Hele CLS-serien er svært forsiktig oppdatert. Endringene består hovedsakelig i en modifisert grill med to i stedet for fire horisontale riller. Sidespeilene er nye og har blinklysdioder formet som en skarp v. Bak er lyktene nye og i LED-utførelse. I tillegg er bakfangeren strukket lenger ned mot asfalten.

CLS 280

Vis mer

Voldsomme Mercedes CLS 63 AMG prøvekjørt

  1. Store bilder CL 500 4M
  2. Store bilder CLS 63 AMG


En ny motor har også tilkommet, nemlig en 3,0-liters V6er på 231 hester og 300 newtonmeter. Den bruker 0,98 liter per mil og sender doningen fra stillestående til hundre på 7,7 sekunder. Prisen på denne er 900.000 kroner, det samme som en 320 CDI koster.

CLS 63 AMG

Men nå til godbiten i samlingen, 63 AMG. 6,2-literen tilkom for et par år siden og siden den gang har vi kjørt den i en rekke biler, men aldri i CLS. V8eren finnes i en rekke effektvarianter, men i CLS yter den 514 hester og 630 newtonmeter, det samme som i E-klasse. Girkassen er AMGs versjon av Mercedes’ etter hvert vel utbredte syvtrinnsautomat.

Brutal motor

Vis mer


0-100 går på 4,5 sekunder, og det er tall vi overhodet ikke betviler. For denne bilen går fort, skikkelig fort. Dessverre var veiene stort sett relativt fuktige under vår testtur, slik at hjulspinn forekom helt opp i tredjegir ved kun litt sving på rattet. Motoren brummer skikkelig ved lett og moderat gasspådrag. Under hard belastning og på høye turtall blir brumming til snerring og det er få motorer som utkonkurrer denne maskinen på lydunderholdning.

Vis mer
Vis mer


For denne bilen er ikke akkurat særlig diskré når den drønner fremover. Etter et par-tre runder langs en vei rundt en åker for å ta bilder, ble vi rett og slett jaget vekk av en lokal østerriksk bonde som var lei av alt bråket i dalen hans. Vi nøyde oss med å konstatere at han ikke kunne være særlig bilinteressert.

Leken

På trange svingete veier er også AMG-versjonen av CLS imponerende letthåndterlig og leken, størrelsen tatt i betraktning. Selv ved ganske friske svinghastigheter styrer den ubesværet gjennom og lar seg presist dirigere med det nye treekede sportsrattet. Med de elektroniske hjelpemidlene koblet delvis ut, skal det ikke mye til før CLS legger ut hekken og fryder seg i takt med sjåføren som nok også svetter litt i håndflatene på dette tidspunktet. Men særlig vanskelig å kontrollere blir CLS aldri, og også med grepet trygt i behold på alle fire hjul er dette en nydelig bil å kjøre på svingete fjellveier med.

Fin girkasse

Vis mer
Vis mer


Girkassen kan stilles i tre modi og i manuell setting er alt overlatt til deg. Når du girer ned gir motoren automatisk mellomgass for å tilpasse seg neste gir. Ved pådrag sluker den turtall og før du vet ordet av det har du 7.000 omdreininger på telleren som da frenetisk blinker rødt og ber deg gire opp. Det gjør vi jo gjerne og ved et vipp med spaken på høyre side av rattet hives neste gir inn, kjapt og passe brutalt. Like direkte som en sekvensiell girkasse er den ikke, men sammenlignet med andre automatkasser er dette svært bra. Og komfortegenskapene er overlegne sammenlignet med halvautomatiske løsninger. I det hele tatt er drivlinjen vel tilpasset biltypen.

Harmonisk helhet

For dette er selvsagt ikke noen rendyrket sportsbil, selv om den med luftfjæringen i hardeste innstilling og gassen i bånn liker å innbille deg det. Men med både girkasse og understell i komfortmodus, er bekvemmeligheten svært god. Spørsmålet er om ikke CLS byr på en vel så godt miks som eksempelvis BMW M5 som riktignok er en del sportsligere på sitt verste, eller beste, alt ettersom. Vi snakker tross alt om digre familiesedaner som brukes på vanlige veier.

CL 500 4Matic

CL 500 4Matic Vis mer
Vis mer


Vi tar med noen linjer om kupéstorebror CL 500 som nå også finnes med firehjulsdrift, 4Matic. Under vår testtur på tørr asfalt var det ikke lett å merke noe til dette. Vektpåslaget er svært moderate 70 kilo, og derfor er også 0-100-tid og forbruk uendret. 5,4 sekunder er sprinttiden og 1,21 liter per mil er forbruket.

Fartsgrensesprenger

Som vi skrev i vår tidligere test av denne bilen er dette en nydelig komfortmaskin som gjerne strekker ut i hastigheter langt over lovlig norsk nivå. Og østerriksk, skulle vi erfare, men cirka 200 norske kroner var en akseptabel pris for å ha ligget i behagelig marsjfart på motorvei i denne bilen.

CLS 63 AMG koster fra 2.034.000 kroner og CL 500 4Matic begynner på 1.830.000.

  • Store bilder av CLS 63 AMG ser du her.
  • Store bilder av CL 500 4Matic ser du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder