Dacia Sandero: Nesten 30.000 i Tyskland i første halvår.
Dacia Sandero: Nesten 30.000 i Tyskland i første halvår. Vis mer

Voldsom økning i tysk bilsalg

Vinnerne er for en stor del ikke de gamle ringrevene.

Status gjøres nå opp for første halvår i Europas største bilmarked, Tyskland. Og krisestemning er det ingen antydning til når man teller opp antall nyregistrerte biler i forhold til året før.

To millioner biler så langt

Til og med juni var det registrert over to millioner nye biler i Tyskland og det er 26% flere enn i tilsvarende periode året før. I juni gikk det enda bedre, med en oppgang på 40% og 427.000 registrerte nye biler.

På en uke registreres omtrent like mange nye biler i Tyskland som på et helt år i Norge...

Dacia i storslag

Men i forhold til mer "normale" tider er det vanskelig å kjenne igjen den tyske salgsstatistikken. De øverste plassene domineres nemlig i mye større grad enn vanlig av små og kompakte biler. Blant bilmerkene er det Dacia som er den store vinneren. Det rumenske merket som er et datterselskap av Renault har suksess med sin nye modell Sandero, som det gikk unna 6.600 stykker av bare i juni.

Mye smått

MANGEDOBLING: Hyundai i10 Foto: Jogrim Aabakken Vis mer


Mellomklassebiler blir skjøvet nedover på listene av de mindre bilene. På topp av statistikken ligger som vanlig VW Golf-familien med utilnærmelige 44.000 solgte biler i juni. Opel Astra ligger på andre plass med nær 14.000. Deretter følger tre småbiler: Opel Corsa, Skoda Fabia og Ford Fiesta - sistnevnte med en økning på hele 180% fra juni i fjor til juni i år. Men utrolig nok ligger Peugeot 207 foran VW Polo i juni - her i Volkswagens hjemland!

Blant de 50 mestselgende modellene er de modellene som har hatt størst prosentvis økning over 2008 de følgende: Hyundai i10 (+1.065%), Ford Ka (+533%), Fiat Panda (+369%), Fiat Grande Punto (+196%), Kia Picanto (+175%), Ford Fiesta og Toyota Aygo (+172%).

Totalt sett, selv om markedet altså har økt kraftig i antall solgte biler, er det tvilsomt om det har økt i det hele tatt hvis vi ser på totalbeløp i Euro.

Stimulans

Det er selvfølgelig den tyske regjeringens tiltak for å stimulere til nybilsalg og favorisere biler med lavt utslipp som ligger bak, og det kraftigste enkelttiltaket er vrakpanten på over 20.000 kroner for biler eldre enn ni år som har vært registrert på samme eier i minst ett år.

BMW & Co sliter

Når det gjelder premium-merkene Audi, BMW og Mercedes gjør dette at de alle tre gjør det betydelig dårligere enn markedet sett under ett. Bare det faktum at Mercedes nylig lanserte en helt ny E-klasse gjør at Stuttgart-firmaet i juni kan notere en viss fremgang; i første halvår ligger både BMW og Mercedes godt under fjorårsnivå mens Audi, takket være godt salg av den aldrende A3, ligger på omtrent samme nivå som i fjor. Men - markedet generelt er altså opp 40%...