Voksen GTI: Peugeot 207 RC

Liten kombikupé med forhjulstrekk, forholdsvis lav vekt, turbo og masse krefter er en klassisk GTI-oppskrift. Peugeot 207 følger den til punkt og prikke.

De fleste husker vel legendariske 205 GTI med opptil 130 hestekrefter og svært lav vekt. Mange vil også minnes de morsomme, men også tidvis skumle kjøreegenskapene som gjorde denne bilen så utfordrende. Etterfølgeren 206 GTI var i så måte en liten skuffelse, og for å gjøre bot på skaden lanserte man 206 RC mot slutten av modellens livssyklus. 206 RC fremstod i større grad som en verdig arvtaker til 205 GTI, selv om også denne selvsagt var en god del mer sivilisert. Vår test av 206 RC kan du lese her.

Turbo

207 RC er igjen etterfølgeren til 206 RC, men konseptet har blitt noe forandret. 206’en hadde nemlig en turtallsglad og selvpustende 2,0-liter under panseret. 207 RC på sin side har en turboladet 1,6-liter med fem færre hestekrefter, 175 totalt. Dreiemomentet er imidlertid en del høyere, 240 (260 ved overboost) newtonmeter står parat allerede ved 1.600 omdreininger.

M

er moden?

Vis mer

Voksen GTI: Peugeot 207 RC

  1. Store bilder
Vis mer


Toppeffekten ligger på moderate 5.500 omdreininger. Motoren har bare fem utvekslinger i den manuelle girkassen å jobbe gjennom. 1,6-literen finnes for øvrig også i en versjon med 150 hester som vi kjørte på lanseringen. Basert på disse opplysningene kan det virke som Peugeot har valgt å lage en noe mer moden og kanskje mindre rampete utgave av RC denne gangen.

Rask

Prestasjonene burde det imidlertid ikke være noe i veien med. 0-100 går på 7,1 sekunder og toppfarten ligger på 220 kilometer i timen. Også forbruket burde være akseptabelt med 0,72 liter per mil. Det gir et CO2-utslipp på 171 gram per kilometer.

Også visuelt

207 RC handler ikke bare om kjøreglede, men også om bli sett. Detaljer som skiller 207 RC fra vanlige 207 er blant annet den frekke hekkspoileren, de doble, krommede enderørene, større luftinntak i fronten og 17-tommers aluminiumsfelger unike for RC-modellen. 207 RC kan forøvrig bare leveres med tre dører.

Renault Clio Sport

Peugeot begir seg inn på et vanskelig marked med denne sportskombien. Den mest opplagte konkurrenten er kanskje landsmannen Renault Clio Sport som har hele 197 hester. Clio Sport er nok også hakket mer ambisiøs i sin sportslige satsning.

Corsa og Polo

Vis mer


Opel Corsa OPC som vi nettopp kjørte på norgeslanseringen er også en het kandidat. Med like stor turbomotor, men 17 ekstra hestekrefter, er den en farlig rival for Peugeot. Volkswagen Polo GTI som vi har testet bør også nevnes, men fremstår som noe mer tannløs med sine 150 hestekrefter.

Mange større

En annen og litt mindre bil med samme motor som 207 RC er Mini Cooper S. Med fullt fokus på kjøreglede er den et svært morsomt alternativ for de som ikke er så avhengige av plass. I klassen over 207 finner vi en hel haug med diverse GTI-biler som alle har til felles at de er både større og dyrere.

Peugeot 207 RC kommer til Norge til høsten. Prisene er ikke klare.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder