DRAMATISK: To biler kolliderte i fart på den kinesiske motorveien. Den ene var en Tesla Model X og baksetepassasjerene kom seg ikke ut gjennom falkevingedørene bak. Heldigvis reddet de seg ut foran og ingen ble svært alvorlig skadet. Men eieren krever nå Tesla for 10 millioner kroner for tort og svie. Foto: Skjermdump fra YouTube/Electrec
DRAMATISK: To biler kolliderte i fart på den kinesiske motorveien. Den ene var en Tesla Model X og baksetepassasjerene kom seg ikke ut gjennom falkevingedørene bak. Heldigvis reddet de seg ut foran og ingen ble svært alvorlig skadet. Men eieren krever nå Tesla for 10 millioner kroner for tort og svie. Foto: Skjermdump fra YouTube/ElectrecVis mer

Bakdørene i Tesla Model X ville ikke åpne seg

Visste ikke om nødutgangen

De meget spesielle «falkevinge»-bakdørene kan brukes som nødutgang i tilfelle strømbrudd. Men det visste ikke passasjerene som satt i den brennende bilen.

Det vekker spesiell oppmerksomhet når det er en elbil - og spesielt Tesla - som brenner. Dette til tross for at ingen erfaring i løpet av de fire årene siden bilen ble introdusert på markedet, tilsier at de er spesielt utsatt for den typen uhell.

Tesla foretok likevel, i april 2014, noen modifikasjoner på sine biler etter at det hadde vært en del tilfeller tidlig i Model S' karrière, og det var bare kort tid etter at bilen i Dagbladet, Autofil og Dinside var blitt kåret til årets bil 2014 .

LITE IGJEN: Elbiler skal ikke være mer utsatt for brann enn andre biler, men mediene har unektelig interessert seg spesielt for branner der Tesla har vært innblandet, som her, hvor en Model S brant opp under lading ved en superlader ved Brokelandsheiene i januar 2016. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

Teknologien i en moderne elbil er jo fortsatt relativt sett fersk, og mange er engstelige for det ukjente. Blant annet redningsmannskaper og brannfolk har ønsket spesiell opplæring for å kunne håndtere de utfordringene som er spesifikke ved ulykker med, og brann i, elbiler.

Kollisjon i Kina

Tilfellet som opptar oss her er spesielt på en annen måte. Det var sent i februar at en trafikkulykke, der en Tesla kolliderte med en annen bil, skjedde på en hovedvei i Guangzhou i Kina.

Ifølge bilens eier traff bilen midtdeleren i en hastighet på rundt 75 kilometer i timen, snurret rundt og ble truffet i fronten av en Ford Focus.

MODEL X: Teslas elektriske SUV begynner å bli et vanlig syn i Norge - det er blitt registrert godt over 2000 av dem her i landet så langt. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bilens eier, Lee Tada, og hennes venn satt i baksetet i bilen, en Model X som ble kjørt av en sjåfør. El-SUV-en fra Tesla har som kjent de spesielle falkevinge-dørene, og disse åpnet seg ikke etter kollisjonen, så de to i baksetet kom seg ikke ut den veien. Under tiden tok bilen fyr.

Heldigvis var passasjerene ved bevissthet og klarte å komme seg ut gjennom fordørene. Selv om Lee hadde brukket nese og måtte få sydd tolv sting i leppen, var det sjåføren som fikk de mest alvorlige skadene og måtte tilbringe 40 dager på sykehus.

Krever ti millioner

Bilens eier mener likevel det er de psykiske skadene i etterkant som har vært det tøffeste, og krever Tesla for åtte millioner Yuan (tilsvarende nesten ti millioner kroner.

STOLT FAR: Tesla-sjef Elon Musk var spesielt stolt over de spesielle bakdørene på Model X. Nå er de et sentralt element  i et erstatningskrav etter en ulykke i Kina. Foto: NTB/Scanpix   Vis mer

Den amerikanske bilprodusenten har slett ikke tenkt å betale noen erstatning og Tesla i Kina har tilbakevist kravet i en uttalelse. Det amerikanske nettstedet electrec.co bringer en oversettelse der det blant annet heter at fremfor alt var ikke livene til de som satt i bilen i fare og at Tesla samarbeider tett med myndighetene.

Nødløsning finnes

Ifølge Tesla viser undersøkelsene på ulykkesstedet at kollisjonen skjedde i høy hastighet og påpeker at alle typer kjøretøy kan ta fyr under slike omstendigheter - noe som for øvrig var tilfelle med den andre bilen - en bensinbil.

Det kan uansett være greit for baksetepassasjerer i en Model X å vite at det finnes et nødhåndtak for å åpne dørene innenfra dersom strømtilførselen er blitt brutt. Det sitter nede i forkant og er skjult av høyttalerdekselet, som altså må fjernes for å få tilgang til håndtaket.

Nødutgang:

MANUELT I MANUAL: I manualen vises hvordan døren kan åpnes for hånd. Faksimile: Tesla Vis mer

Denne lenken viser gjeldende side i instruksjonsmanualen.

Les også: